Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kış Turizmi Destinasyonunda Yaşanan Unutulmaz Turizm Deneyimleri: Kültürlerarası Karşılaştırma

Yıl 2017, , 223 - 236, 22.12.2017
https://doi.org/10.24010/soid.369985

Öz

Turizm
ürününün değeri, deneyime dayanmaktadır. Turistin yaşadığı bir deneyim ne kadar
unutulmaz olursa, turizm merkezleri o ölçüde başarıya ulaşmaktadır. Bu sebeple
destinasyonların öncelikle hitap ettiği turistik kitleye yönelik unutulmaz
deneyimler sunması ve bu deneyimleri nasıl arttırabileceğini keşfedebilmek için
profil araştırması yapması gerekmektedir. Bu araştırmada, kış ve spor turizmi
amacıyla Erzurum’u ziyaret eden Polonyalı ve İranlı turistlerin yaşadığı
unutulmaz deneyimler değerlendirilmiş ve turistlerin milliyetlerine göre bu
deneyimlerin farklılaştığı noktalar tespit edilmeye çalışılmıştır. Hazırlanan
anket formları kayak sezonunda Erzurum havaalanı
dış hatlar giden yolcu bölümündeki yabancı turistlere uygulanmıştır. Toplamda
418 anket formu değerlendirmeye alınmıştır. Araştırma sonucunda, Polonyalı
turistlerin, haz (hedonizm) ve anlamlılık açısından yaşadıkları deneyimi,
İranlı turistlerden daha olumlu algıladığı belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • Akkuş, G. (2016), Destinasyon Rekabetçiliği İçin Deneyimsel Turizm: Turist Perspektifinden Bir Değerlendirme, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2012), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Geliştirilmiş 7. Baskı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Arsenault, N. ve Gale, T. (2004). Defining Tomorrows Tourism Product: Packaging Experiences. Araştırma Raporu (Rapor No: 2004-7). Kanada: Kanada Turizm Komisyonu.
  • Batat, W. ve Frochot, I. (2014), ‘Towards an Experiential Approach in Tourism Studies’ İçinde S. McCabe (Editör), The Routledge Handbook of Tourism Marketing, ss. 109-123. Oxon & New York: Routledge.
  • Edgell, D. L., Allen, M. D., Smith, G., ve Swanson, J. R. (2014), Tourism Policy and Planning: Yesterday, Today and Tomorrow, Oxon & New York: Routledge.
  • Goldsmith, R. E. ve Tsiotsou, R. H. (2012). ‘Introduction to Experiential Marketing’. İçinde R. H. Tsiotsou ve R. E. Goldsmith (Editörler), Strategic Marketing in Tourism Services, ss. 207-214, UK: Emerald Group Publishing Limited.
  • Grappi, S. ve Montanari, F. (2011), ‘The Role of Social Identification and Hedonism Affecting Tourist Re-Patronizing Behaviours: The Case of an Italian Festival’ Tourism Management, 32(5), ss. 1128-1140.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. ve Anderson, R. E. (2009), Multivariate Data Analysis, 7. Baskı, USA: Prentice Hall.
  • Hançer, M. (2003). ‘Ölçeklerin Yazım Dilinden Başka Bir Dile Çevirileri ve Kullanılan Değişik Yaklaşımlar’, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(10), ss. 47-59.
  • Jennings, G., Lee, Y.-S., Ayling, A., Lunny, B., Cater, C. ve Ollenburg, C. (2009), ‘Quality Tourism Experiences: Reviews, Reflections, Research Agendas’, Journal of Hospitality Marketing & Management, 18(2-3), ss. 294-310.
  • Kay, P. L. (2009), ‘Cultural Experience Tourist Motives Dimensionality: A Cross-Cultural Study’, Journal of Hospitality Marketing & Management, 18(4), ss. 329-371.
  • Kim, J.-H. (2009), Development of a Scale to Measure Memorable Tourism Experiences, Yayınlanmış Doktora Tezi, Indiana University, School of Health, Physical Education, and Recreation, Indiana.
  • Kim, S. (2012), ‘A Cross-Cultural Study of On-Site Film-Tourism Experience among Chinese, Japanese, Taiwanese and Thai Visitors to the Daejanggeum Theme Park, South Korea’, Current Issues in Tourism, 15(8), ss. 759-776.
  • Kim, J.-H., Ritchie, J. R. B. ve McCormick, B. (2012), ‘Development of a Scale to Measure Memorable Tourism Experiences’, Journal of Travel Research, 51(1), ss. 12-25.
  • Kim, J.-H. (2013), ‘A Cross-Cultural Comparison of Memorable Tourism Experiences of American and Taiwanese College Students’, Anatolia - An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 24(3), ss. 337-351.
  • Kim, J.-H. (2014), ‘The Antecedents of Memorable Tourism Experiences: The Development of a Scale to Measure the Destination Attributes Associated with Memorable Experiences’, Tourism Management, 44, ss. 34-45.
  • Kim, J.-H. ve Ritchie, J. R. B. (2014), ‘Cross-Cultural Validation of a Memorable Tourism Experience Scale (MTES)’, Journal of Travel Research, 53(3), ss. 323–335.
  • Kozak, M. (2001), ‘Comparative Assessment of Tourist Satisfaction with Destinations across Two Nationalities’, Tourism Management, 22, ss. 391-401.
  • Larsen, S. (2007), ‘Aspects of a Psychology of the Tourist Experience’, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 7(1), ss. 7-18.
  • Le Bel, J. L. (2005), ‘Beyond the Friendly Skies: An Integrative Framework for Managing the Air Travel Experience’, Managing Service Quality: An International Journal, 15(5), ss. 437-451.
  • Li, Y. (2000), ‘Geographical Consciousness and Tourism Experience’, Annals of Tourism Research, 27(4), ss. 863-883.
  • Markwell, K. (2004), ‘Constructing, Presenting and Interpreting Nature: A Case Study of a Naturebased Tour to Borneo’, Annals of Leisure Research, 7(1), ss. 19-33.
  • McCabe, S. (2014), ‘Introduction’ İçinde S. McCabe (Editör), The Routledge Handbook of Tourism Marketing, ss. 1-12. Oxon & New York: Routledge.
  • Neuhofer, B. ve Buhalis, D. (2014), ‘Experience, Co-creation and Technology: Issues, Challenges and Trends for Technology Enhanced Tourism Experiences’ İçinde S. McCabe (Editör), The Routledge Handbook of Tourism Marketing, ss. 124-139. Oxon & New York: Routledge.
  • O'dell, T. (2007), ‘Tourist Experiences and Academic Junctures’, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 7(1), ss. 34-45.
  • Oral, S. ve Çelik, A. (2013), ‘Türkiye’yi Ziyaret Eden Turistlerin Estetik Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma’, İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(4), ss.170-190.
  • Otto, J. E. ve Ritchie, J. R. B. (1996), ‘The Service Experience in Tourism’, Tourism Management, 17(3), ss. 165–174.
  • Özmen, A. (2009), ‘Örnekleme’ İçinde A. F. Yüzer (Editör), İstatistik, ss. 167-194. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi YayınıNo: 1448, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 771.
  • Pine II, B. J. ve Gilmore, J. H. (1999), The Experience Economy: Work Is Theatre and Every Business a Stage, Boston-Massachusetts: Harvard Business School Press.
  • Pizam, A., ve Jeong, G. (1996), ‘Cross-Cultural Tourist Behavior Perceptions of Korean Tour-Guides’, Tourism Management, 17(4), ss. 277-286.
  • Pizam, A., ve Reichel, A. (1995), ‘Does Nationality Affect Tourist Behavior?’, Annals of Tourism Research, 22(4), ss. 901-916.
  • Pizam, A., ve Reichel, A. (1996), ‘The Effect of Nationality on Tourist Behavior: Israeli Tour Guides’ Perceptions’, Journal of Hospitality and Leisure Marketing, 4(1), ss. 23-49.
  • Prahalad, C. K. ve Ramaswamy, V. (2004), ‘Co-Creation Experiences: The Next Practice in Value Creation’. Journal of Interactive Marketing, 18(3), ss. 5-14.
  • Reisinger, Y., Mavondo, F. T. ve Crotts, J. C. (2009), ‘The Importance of Destination Attributes: Western and Asian Visitors’, Anatolia - An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 20(1), ss. 236-253.
  • Rettie, K. (2013), ‘A Culture of Conservation: Shaping the Human Element in National Parks’ İçinde J. G. Carrier ve P. West (Editörler), Virtualism, Governance and Practice: Vision and Execution in Environmental Conservation, ss. 66-83. USA: Berghahn Books.
  • Ritchie, J. R. B. ve Crouch, G. I. (2000), ‘The Competitive Destination: A Sustainability Perspective’, Tourism Management, 21(1), ss. 1-7.
  • Ritchie, J. R. B. ve Crouch, G. I. (2003), The Competitive Destination-A Sustainable Tourism Perspective, UK: CABI Publishing.
  • Ritchie, J. R. B., Tung, V. W. S. ve Ritchie, R. J. B. (2011), ‘Tourism Experience Management Research: Emergence, Evolution and Future Directions’, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 23(4), ss. 419-438.
  • Salazar, N. B. ve Zhu, Y. (2015), ‘Heritage and Tourism’ İçinde L. Meskell (Editör), Global Heritage: A Reader, ss. 240-258. UK: John Wiley & Sons.
  • Selstad, L. (2007), ‘The Social Anthropology of the Tourist Experience. Exploring the ‘Middle Role’, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 7(1), ss. 19-33.
  • Smith, M. K. (2009). Issues in Cultural Tourism Studies Second Edition [Elektronik Sürüm]. Londra: Routledge.
  • Stickdorn, M. (2014), ‘Service Design: Co-creating Meaningful Experiences with Customers’ İçinde S. McCabe (Editör), The Routledge Handbook of Tourism Marketing, ss. 329-344. Oxon & New York: Routledge.
  • Stamboulis, Y. ve Skayannis, P. (2003), ‘Innovation Strategies and Technology for Experience-Based Tourism’, Tourism Management, 24(1), ss. 35-43.
  • Stamboulis, Y. (2008), ‘Destinations as Experience Stages: A System View’ İçinde S. Babu, S. Mishra, B. B. Parida (Editörler), Tourism Development Revisited: Concepts, Issues and Paradigms, ss. 161-176. New Delhi: SAGE Publications.
  • Toy, S., Eymirli, E. B. ve Karapınar, M. (2010), Erzurum Konaklı Bölgesi Kış Turizm Merkezi Raporu, (Turizm Raporları No:2), Erzurum: Kuzeydoğu Anadolu Kalkınma Ajansı (KUDAKA).
  • Tussyadiah, I. P. ve Fesenmaier, D. R. (2009), ‘Mediating Tourist Experiences: Access to Places via Shared Videos’, Annals of Tourism Research, 36(1), ss. 24–40.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülizar Akkuş 0000-0001-9262-2680

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Akkuş, G. (2017). Kış Turizmi Destinasyonunda Yaşanan Unutulmaz Turizm Deneyimleri: Kültürlerarası Karşılaştırma. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(3), 223-236. https://doi.org/10.24010/soid.369985

Cited By











Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel and Hotel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
26935
Dergimiz EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD ve ASOS tarafından indekslenmektedir.