Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lisans Turist Rehberliği Öğrencilerinde Öğrenme Stillerinin Genel Akademik Başarı Puanına Etkisi

Yıl 2019, , 456 - 469, 15.12.2019
https://doi.org/10.24010/soid.655529

Öz

Bireylerin öğrenme stil tercihleri farklılık gösterir. Bazı bireyler birden fazla öğrenme stilini kullanmayı da tercih edebilirler. Öğrenme sürecinde en etkin öğrenme stilinin/ stillerinin tercihi sürecin kısalmasını ve etkin bir öğrenme yolunun oluşmasına yardımcı olabilmektedir. Çalışmanın amacı lisans düzeyinde turizm rehberliği eğitimi alan öğrencilerin öğrenme stillerinin genel akademik başarı puanlarına etkisinin belirlenmesidir. Veriler, literatüre dayalı geliştirilen bir anketin Türkiye’de lisans düzeyinde turizm rehberliği eğitimi alan 1105 öğrenciye uygulanmasıyla derlenmiştir. Anketler, öğrencilere 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında, turizm rehberliği bölümlerinde görevli öğretim elemanlarının yardımıyla, sınıf bazında kota örneklemesine göre, 10.02-20.03.2017 tarihleri arasında yüz yüze uygulanmıştır. Verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra t-testi, ANOVA ve çoklu regresyon analizinden yararlanılmıştır. Lisans düzeyinde turizm rehberliği öğrencilerin genel başarı puanlarında öğrenme stillerinin etkili olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin görsel öğrenme stillerini tercih ettiği belirlenmiştir. Çalışma, lisans düzeyinde rehberlik eğitimi alan öğrencilerin, genel başarı puanlarının arttırılmasına yönelik çeşitli öneriler ile son bulmaktadır.

Kaynakça

  • Alkan, C. (1987). Öğrenme- öğretme süreçleri ilkeler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 20(1), 209-229.
  • Aşkar, P., ve Akkoyunlu, B. (1993). Kolb öğrenme stili envanteri. Eğitim ve bilim, 87 (17), 37-47. http://www.egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/download/5854/1987 (7 0cak 2016)
  • Aşkın, Ö. (2006). Öğrenme Stilleri İle İlgili Elektronik Ortamda Yayımlanan Çalışmaların İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara
  • Azizoğlu, N., ve Çetin, G. (2009). 6. ve 7. sınıf öğrencilerin öğrenme stilleri, fen dersine yönelik tutumları ve motivasyonları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 171- 182
  • Bacanlı, H. (2005). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Evi.
  • Bahar, M. (2009). The relationships between pupils’ learning styles and their performance in mini science projects. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(1), 31-49.
  • Barbe, W. B., ve Milone, Jr. M. N. (1980). What we know about modality strengths. EducationalLidership,378-380 http://www.ascd.org/ASCD/pdf/journals/ed_lead/el_198102_barbe.pdf (06 Haziran 2016).
  • Barron, P. E. (2002). Providing a more successful education experience for Asian hospitality management students studying in Australia: A focus on learning styles. Journal of Teaching in Travel and Tourism, 2(2), 63-88.
  • Balcı, Ö., ve Sünbül, A. M. (2015). İngilizce okuma derslerinde öğrenme stillerine dayalı etkinliklerle ilgili öğrenci görüşleri. SDU International Journal of Educational Studies, 2(1), 1-9.
  • Baş, G., ve Beyhan, Ö. (2013). Öğrenme stillerine dayalı öğretimin akademik başarı, kalıcılık ve ingilizce dersine yönelik tutumlara etkileri. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 46(2), 133-158.
  • Baysal, C., ve Tekarslan, E. (1996). İşletmeciler için davranış bilimleri. İstanbul: Avcıol Basım.
  • Beceren, S. (2004). An investigation into the impact of matched learning and teaching styles on student success in ELT prep classes. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale
  • Bedir, G., ve Akkurt, A. (2014). Sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencilerinin algısal öğrenme stil tercihlerinin genel akademik ve coğrafya ders başarısına etkisi (Gaziossmanpaşa Üniversitesi Örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 189-201
  • Bengiç, G. (2008). The relationship between 6th and 7th grade primary school student’s learning styles and achievement in social studies course. Unpublished master thesis. Pamukkale University, Denizli.
  • Bilasa, P. (2012). Üniversite öğrencilerinin öğrenme stillerinin belirlenmesi (Gazi Üniversitesi Örneği). ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 3(9), 7- 20.
  • Bilgin, İ., ve Durmuş, S. (2003). Öğrenme stilleri ve öğrenci başarası arasındaki ilişki üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(2), 381-400.
  • Bildiren, A. (2013). Examining of learning styles of gifted students. Journal of Gifted Education Research, 1(1), 10- 21.
  • Boydak, A. (2001). Öğrenme stilleri. İstanbul: Beyaz yayınları
  • Çalışkan, H., ve Kılınç, G. (2012). The relationship between the learning styles of students and their attitudes towards social course. Social and Behavioral Sciences. 55,47-56.
  • Çiğdem, G., ve Memiş, A. (2011). Sınıf öğretmenliği adaylarının öğrenme stilleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(40), 57-77.
  • Cornet, C. E. (1983). What you should know about teaching and learning styles. Bloomington. IND: Phi Delta Kappa Education Foundation
  • Cranage, D., Lambert, C. U , Morais, D., ve Lane, J.L. (2006). The influence of learning style on hospitality and tourism students' preference for web assignments. Journal of Hospitality & Tourism Education, 18(4), 18-26.
  • Çiğdem, G., ve Memiş, A. (2011). Sınıf öğretmenliği adaylarının öğrenme stilleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(40), 57-77.
  • Della-Dora, D., ve Blanchard, L. J. (1979). Moving toward self-directed learning: Highlights of relevant research and promising practice. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Demir, R., ve Aybek, B. (2012). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ve çoklu zekâ alanlarının incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim çalışmaları Dergisi, 2(4), 27- 40.
  • Dunn, R. (1990). Rita Dunn answers questions on learning styles. Educational Leadership, 48 (2): 15-19.
  • Dunn R., ve Dunn K. (1992). Teaching elemantary students through their indivual learning styles: Boston:Allyn & Bacon.
  • Dunn, R., ve Dunn, K. (1993). Teaching secondary students through their individual learning styles. USA.
  • Dunn R. ve Griggs S. (2003). The Dunn and Dunn Learning Style Model and its Theoretical Cornerstone. In: Synthesis of the Dunn and Dunn Learning Styles Model Research: Who, What, When, Where, and So What. St. John’s Univ. Center for the Study of Learning and Teaching Styles. New York, 1- 6.
  • Emamepur, S. Shams, H. (2004). Study of learning styles in students of university and their relationship with academic achievement and gender. Psychological-educationalResearches quarterly of Tarbiyat moalem, 5,1-24
  • Erden, M., ve Altun, S.(2006). Öğrenme stilleri. İstanbul: Morpa Yayınevi.
  • Eskici, M. (2008). Öğrencilerin Öğrenme Stilleri İle Akademik Başarıları ve Cinsiyet Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Ewing, N.J., ve Yong, L.F. (1993). Learning style preferences of gifted minority students.Gifted Education International, 9 (1), 40-44.
  • Felder, R.M., ve Silverman, L. (1988). Learning and teaching styles in engineering education. Engineering Education, 78(7), 674-681.
  • Felder, R. M., ve Henrıques, E. R. (1995). Learning and teaching styles in foreign and second language education. Foreing Language Annals, 28 (1), 21-31.
  • Felder, R. M. (1996) Matters of Style, ASSE Prism, North Carolina State University,6(4),18– 23, http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/Papers/LS- (10 Ekim 2016)
  • Fer, S. (2011). Öğrenme stilleri ve stil odaklı öğretim tasarımı. Fer, S. (Ed.) Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları içinde(ss.200-215). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Fleming, N. D. (1995). I'm different; not dumb. Modes of presentation (VARK) in the tertiary classroom. A. Zelmer (Ed.), Research and Development in Higher Education, Proceedings of the 1995 Annual Conference of the Higher Education and Research Development Society of Australasia (HERDSA), HERDSA, 18: 308 - 313
  • Fleming, N. D. (2001). Teaching and Learning Styles: VARK Strategies. Published by the Author.
  • Fleming, N.D. (2002). Learning to Make a Difference: VARK Preferences , Published by the Author.
  • Given, B. K. (1997). How to deal with difficult principals: a learning styles approach. The Clearing House, 70(5), 257-260.
  • Gökdağ, M. (2004). Sosyal bilgiler öğretiminde işbirlikli öğrenme, öğrenme stilleri, akademik başarı ve cinsiyet ilişkileri. Yayımlanmamış doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir
  • Guild, P. B., ve Garger, S. (1998). Marching to different drummers. USA: ASCD, Alexandria.
  • Gülbahar, Y. (2005). Öğrenme stilleri ve teknoloji. Education and Science, 30(138), 10-17.
  • Güven, M., ve Kürüm, D. (2006). Öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme arasındaki ilişkiye ngenel bakış. Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 75- 90.
  • Işıldar, P., Aktaş, E., ve Kurgun, O. A. (2016). Turizm öğrencilerinin vark öğrenme modeline göre öğrenme stillerinin belirlenmesi: lisans ve önlisans karşılaştırması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 91-113.
  • Jahanbakhsh, R. (2012). Learning styles and academic achievement: a case study of Iranian high school girls’ students. Social and Behavioral Sciences,51, 1030- 1034.
  • Kayes, D. C., Kayes, A. ve Kolb, D. A. (2005). Experiantal learning in teams. Simulation and Gaming, 36(3), 330-354.
  • Karakış, Ö. (2006). Bazı yükseköğrenim kurumlarında farklı öğrenme stillerine sahip olan öğrencilerin genel öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Kaya, A., Bozaslan, H., ve Durdukoca, F.S. (2012). Öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile ders çalışma alışkanlıkları arasındaki ilişkinin. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (4)1, 983- 1003.
  • Keefe, J. W. (1979). Learning style: an overview in student learning styles, diagnosing and prescribing program. Reston. VA: National Association of Secondary School Principlas,Connecticut, USA.
  • Keefe, J. W., ve Ferrell, B.G. (1990). Developing a defensible learning style paradigm. Educational Leadership, 48(1), 57-61.
  • Kılıç, E. ve Karadeniz, Ş. (2004). Cinsiyet ve Öğrenme Stilinin Gezinme Stratejisi ve Başarıya Etkisi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı 3 (2004) 129-146
  • Klavas, A. (1994). In Greensboro, North Carolina: learning style program boots achievement and test scores. Clearing House, 67(3)149-151.
  • Lashley, C., ve Barron, A. (2006) The learning style preferences of hospitality and tourism students: Observations from an international and cross-cultural study. Hospitality Managemet, 25, 552- 569.
  • Lun Su, A. Y. (2012). Learning styles of hospitality students in Taiwan and the United States. The Journal of Human Resource and Adult Learning, 8(2), 10-19.
  • Marriott, P. (2002). A longitudinal study of undergraduate accounting students’ learning style preferences at two UK universities. Accounting Education: An International Journal, 11(1), 43–62.
  • Molden, D. (2001). Nlp business masterclass. Great Britain: Pearson Education Limited
  • Ormrod, J. E. (2013). Öğrenme psikolojisi. (Mustafa Baloğlu, Çev.). Ankara: Nobel yayıncılık
  • Park, C.C. (1997b). Learning Style Preferences of Asian Students' in SecondarySchool. Equitiy&ExceIlence in Education, 30(2), 68-77.
  • Picard, C. J. (2000). Activities for the instruction of individual differences amang students, pieces, louisiana teacherAssistance and Assessment Program Louisiana Department of Education, Louisiana.
  • Reid, J. M. (1987). The learning style preferences of ESL students. Tesol Quarterly, 21(1), 87- 110.
  • Riding, R. ve Rayner, S. G. (2002): Cognitive Styles and Learning Strategies Understanding Styles Differences in Learning and Behavior, London, David Fulton Publishers..
  • Seven, M., Bağcivan. G., Kılıç. S., ve Açıkel, C. (2012). Hemşirelik yüksekokulu birinci sınıf Öğrencilerinin öğrenme stillerinin belirlenmesi ve ders başarıları ile ilişkisinin incelenmesi. Gülhane Askeri Tıp Akademisi, 554, 129- 135
  • Seven, A. M., ve Engin, A.O. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 189-212.
  • Siddique, A. Abbas, A., Riaz, F. ve Nazir, R.(2014). An investigation of perceptuallearning style preferences of studentson the basis of gender and academicachievements. Pakistan Journal of Lifeand Social Sciences, 12(1), 26-30.
  • Stevens, D. P., Kitterlin, M., ve Tanner, J. R. (2012). Assessing the impact of learning styles for hospitality students. Consortium Journal of Hospitality and Tourism, 17, 1-23.
  • Süral, S. (2008). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile fen ve teknoloji öğretimi dersindeki akademik başarıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi,Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli
  • Şeker, M., ve Yılmaz, K. (2011). Sosyal bilgiler öğretiminde öğrenme stillerinin kullanılmasının öğrencilerin öğrenme düzeyleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 251-266.
  • Şimşek, N. (2002). BİG 16 öğrenme biçemleri envanteri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1, 34- 47.
  • Terry, W. S. (2007). Öğrenme ve bellek, temel ilkeler, süreçler ve işlemler (B. Cangöz. Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Topuz, F. G. ve Karamustafaoğlu, O. (2013). Öğrenme stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: fen bilgisi öğretmen adayları, DÜ Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (21), 30-46
  • Tuna, S. (2008). Resim iş öğretmenliğinde öğrencilerin öğrenme stilleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (25), 252-261.
  • Tutar, H. (2014). Sosyal piskoloji kavramlar ve kuramlar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Otrar, M., Gülten, D. Ç., ve Özkan, E. (2012). İlköğretim öğrencilerine yönelik öğrenme stilleri ölçeği geliştirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 305- 318.
  • Wallace, J. (1995). When teachers’ Learning styles differ from those of their students. Journal of Instructional Pscyhology, 22 (1), 99-100.
  • Washington, N.D., Janosky, E., ve Ann, F. (1990). Learning style preferences and the satisfaciton and performances of student groups. Academic Medicine,65 (14), 716-720.
  • Watson, S., McGuire, D., ve Barron, P. (2006). A comparative study of Scottish and Australian student preferred learning styles in hospitality and tourism education : a progressive perspective. 6th - 9th February 2006. In: 2006 CAUTHE Conference, Melbourne, Australia.
  • Veznedaroğlu, L. R., ve Özgür, O. A. (2005). Öğrenme stilleri: tanımlar, modeller ve işlevleri. İlkögretim-Online, 4 (2), 1–16.
  • Yazıcı, H., ve Altun, F. (2013). Üniversite öğrencilerinin içsel ve dışsal motivasyon kaynakları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. The Journal of Academic Social Science Studies. 6 (6), 1241-1252.
  • Yılmaz, G. K., Metin, M., Birişçi, S., ve Coşkun, K. (2010). Öğretmen adayları en iyi nasıl öğrenir? 11-13 November. Internetional Conference on New Trends in education and Their Implications, Antalya- Turkey. 239- 244.
  • Yurtseven, R. (2010). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki akademik başarıları ile öğrenme stilleri arasındaki ilişkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
Toplam 82 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seçkin Eser

A.celil Çakıcı

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Eser, S., & Çakıcı, A. (2019). Lisans Turist Rehberliği Öğrencilerinde Öğrenme Stillerinin Genel Akademik Başarı Puanına Etkisi. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 16(3), 456-469. https://doi.org/10.24010/soid.655529

Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel and Hotel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
26935
Dergimiz EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD ve ASOS tarafından indekslenmektedir.