Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Tourist Typology and Travel Satisfaction: The Case of Ilgaz Ski Center

Yıl 2020, , 328 - 341, 30.08.2020
https://doi.org/10.24010/soid.700376

Öz

This research mainly focused on the travel satisfaction of tourists with different typologies in winter tourism in the context of consumer behavior. And, it is examined the relationship between tourist typology and travel satisfaction. For these purposes, survey data were collected from 547 local tourists who visited the Ilgaz Ski Center. Typology of tourists participating in winter tourism was determined as adventurous, organized mass and stray tourists as a result of analysis of survey data. It is determined that the travel satisfaction of tourists consists of accommodation, security, ski instructor, ski track, transportation, and shopping. As a result of the research, it is only seen that there is a low positive relationship between adventurous tourists typology and the satisfaction of travel. Moreover, it has been identified that lack of transportation infrastructure and shopping facilities is a privileged problem for Ilgaz Ski Center.

Kaynakça

  • Albayarak, A. (2013). Alternatif Turizm, Ankara: Detay Yayıncılık. Alegre, J. & Garau, J. (2010). Tourist satisfaction and dissatisfaction. Annals of Tourism Research, 37(1), 52-73. Apak, Ö. C. (2016). Kış turizmine katılan yerli turistlerin tüketici davranışları üzerine bir araştırma: Kayseri örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karabük. Ayaz, N. (2012). Kırsal turizm ve paydaşları: Belediye başkanlarının tutumlarına yönelik bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Aydoğdu, A. ve Duman, S. (2017). Destinasyon çekicilik unsuru olarak gastronomi turizmi: Kastamonu örneği. Turar Turizm & Araştırma Dergisi 6(1), 4-23. Aydoğdu, A., Koç, Y. Z. ve Koç, D. E. (2018). Yerli ziyaretçilerin Ilgaz Dağı destinasyonunu tekrar ziyaret etme niyetleri üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 207-226. Boz, M. ve Yıldırım Saçılık, M. (2018). Kırsal turizm gelişiminde turist tipolojisinin seyahat alışkanlıkları açısından belirlenmesi: Çeşitli turist grupları üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. International Journal of Social and Economic Sciences, 8(1), 60-74. Çakmak, F. ve Yılmaz, Ö. (2018). Turizmin iktisadi sürdürülebilirliği açısından kış turizmi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 267-286. Çatı, K., Murat, C. ve Gelibolu L. (2010). Müşteri beklentileri ile müşteri sadakati arasındaki ilişki: Beş yıldızlı bir otel örneği. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 429-446. Demiroğlu, O. C. (2014). Kış Turizmi. Ankara: Detay Yayıncılık. Goeldner, C. R. ve Ritchie, J. R. B. (2009). Tourism Principles Practices Philosophies. (Eleventh Edition). Canada: John Wiley & Sons Inc. Göker, G. ve Ünlüönen, K. (2017). Açık alanda yapılan doğa temelli rekreatif etkinliklere yönelik bir alan araştırması (Ilgaz Dağı Milli Parkı örneği). Journal of Recreation and Tourism Research, 4(3), 60-68. https://qualifications.pearson.com/content/dam/pdf/BTEC-Nationals/Travel-and-Tourism/2010/Specification/Unit-4-Customer-service-in-travel-and-tourism.pdf, [Erişim Tarihi: 15.05.2019]. Ilieska, K. (2013). Customer Satisfaction Index – as a base for strategic marketing management. TEM Journal, 2(4), 327-331. İbragimov, M. (2001). Ürün çeşitlendirmesi açısından kış turizmi ve Almatı Çimbulak-Medeu örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Kervankıran, İ. ve Özdemir, M. A. (2013). Turizm yönüyle gelişmekte olan Afyonkarahisar ilinde turist algısı üzerine bir araştırma. Marmara Coğrafya Dergisi, (27), 117-142. Kültür ve Turizm Bakanlığı (2007). Türkiye Turizm Stratejisi 2023 Eylem Planı 2007-2013. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları: 3085. Lowry, L. L. (2017). The Sage International Encyclopedia of Travel and Tourism. Sage Publications. Thousand Oaks. Marwijk, R. & Taczanowska, K. (2006). Types of typologies: From recreationists & tourists to artificial agents. Proceedings of the Third International Conference on Monitoring and Management of Visitor Flows in Recreational and Protected Areas (p.499-501). University of Applied Sciences Rapperswil, Switzerland, 13-17 September. Meydan Uygur, S. (2007). Turizm Pazarlaması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Mesci, M. ve Öztürk, E. (2017). Akçakoca’nın kırsal turizm eğilimleri ve geleceğe yönelik öneriler. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 73-82. Naghıpour, P. (2017). Ilgaz Dağı kış turizm merkezi ziyaretçilerinin motivasyon ve memnuniyet düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Anakara. Özçelik F. (2007). Otel işletmelerinde müşteri memnuniyetinin ölçülmesi ve Kocaeli üniversitesi derbent uygulama oteli müşterilerine yönelik bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli. Özel, Ç. H. (2010). Güdülere dayalı yerli turist tipolojisinin belirlenmesi: İç turizm pazarına yönelik bir uygulama. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. Sekeran, U. (2003). Research Methods for Business. John Wiley & Sons: The United States of America. Shapley, R. (2006). Travel and Tourism. London: Sage Publications. Türkdoğdu, E. (2010). Türkiye'nin Geliştirilebilir Bölgesel Kış Turizmi Potansiyeli: Avrupa'nın Bölgesel Kış Turizmi Merkezleri İle Türkiye'nin Bölgesel Kış Turizmi Potansiyelinin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Tanıtma Genel Müdürlüğü, Ankara. Unur, K. (2000) Turizmin Türkiye’nin ödemeler dengesine etkisinin analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 1-17. Ünlü, İ. (1989). Alıcının (müşterinin) satın almaya teşvik ve ikna edilmesi. H. Seçim (Editör), Reklamcılık ve Satış Yönetimi (s.256-267), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Ders Kitapları Yayın No: 425. Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık. TÜRSAB (2015). Kış Turizmi Raporu. https://www.tursab.org.tr/haberler/tursab-kis-turizmi-raporu_11931 [Erişim Tarihi: 20.01.2019]. Yalı, S. (2016). Kültürel turistlerin seyahat tercihleri ve yiyecek-içecek beklentileri: Safranbolu örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karabük.

Turist Tipolojisi ve Seyahat Memnuniyeti İlişkisi: Ilgaz Kayak Merkezi Örneği

Yıl 2020, , 328 - 341, 30.08.2020
https://doi.org/10.24010/soid.700376

Öz

Bu araştırmada kış turizmi kapsamında seyahate çıkan farklı tipolojilere sahip turistlerin tüketici davranışı kapsamında seyahat memnuniyetlerine odaklanılmış ve turist tipolojisi ile seyahat memnuniyeti ilişkisi incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda Ilgaz Kayak Merkezi’ne ziyaret gerçekleştiren 547 yerli turistten anket ile veri toplanmıştır. Anket verilerinin analizi sonucunda kış turizmine katılan turistlerin tipolojileri; araştırmacı, maceracı, organize kitle ve başıboş turist olarak belirlenmiştir. Turistlerin seyahat memnuniyetleri; konaklama, güvenlik, eğitmen, pist, ulaşım ve alışveriş önceliğinde şekillenmiştir. Araştırmada sadece maceracı turist tipolojisi ile seyahat memnuniyeti arasında düşük düzeyde pozitif bir ilişki bulunduğu görülmüştür. Ayrıca Ilgaz Kayak Merkezi için öncellikli sorunlar ulaşım alt yapısı ve alışveriş imkanlarının yetersizliği olarak tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Albayarak, A. (2013). Alternatif Turizm, Ankara: Detay Yayıncılık. Alegre, J. & Garau, J. (2010). Tourist satisfaction and dissatisfaction. Annals of Tourism Research, 37(1), 52-73. Apak, Ö. C. (2016). Kış turizmine katılan yerli turistlerin tüketici davranışları üzerine bir araştırma: Kayseri örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karabük. Ayaz, N. (2012). Kırsal turizm ve paydaşları: Belediye başkanlarının tutumlarına yönelik bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Aydoğdu, A. ve Duman, S. (2017). Destinasyon çekicilik unsuru olarak gastronomi turizmi: Kastamonu örneği. Turar Turizm & Araştırma Dergisi 6(1), 4-23. Aydoğdu, A., Koç, Y. Z. ve Koç, D. E. (2018). Yerli ziyaretçilerin Ilgaz Dağı destinasyonunu tekrar ziyaret etme niyetleri üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 207-226. Boz, M. ve Yıldırım Saçılık, M. (2018). Kırsal turizm gelişiminde turist tipolojisinin seyahat alışkanlıkları açısından belirlenmesi: Çeşitli turist grupları üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. International Journal of Social and Economic Sciences, 8(1), 60-74. Çakmak, F. ve Yılmaz, Ö. (2018). Turizmin iktisadi sürdürülebilirliği açısından kış turizmi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 267-286. Çatı, K., Murat, C. ve Gelibolu L. (2010). Müşteri beklentileri ile müşteri sadakati arasındaki ilişki: Beş yıldızlı bir otel örneği. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 429-446. Demiroğlu, O. C. (2014). Kış Turizmi. Ankara: Detay Yayıncılık. Goeldner, C. R. ve Ritchie, J. R. B. (2009). Tourism Principles Practices Philosophies. (Eleventh Edition). Canada: John Wiley & Sons Inc. Göker, G. ve Ünlüönen, K. (2017). Açık alanda yapılan doğa temelli rekreatif etkinliklere yönelik bir alan araştırması (Ilgaz Dağı Milli Parkı örneği). Journal of Recreation and Tourism Research, 4(3), 60-68. https://qualifications.pearson.com/content/dam/pdf/BTEC-Nationals/Travel-and-Tourism/2010/Specification/Unit-4-Customer-service-in-travel-and-tourism.pdf, [Erişim Tarihi: 15.05.2019]. Ilieska, K. (2013). Customer Satisfaction Index – as a base for strategic marketing management. TEM Journal, 2(4), 327-331. İbragimov, M. (2001). Ürün çeşitlendirmesi açısından kış turizmi ve Almatı Çimbulak-Medeu örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Kervankıran, İ. ve Özdemir, M. A. (2013). Turizm yönüyle gelişmekte olan Afyonkarahisar ilinde turist algısı üzerine bir araştırma. Marmara Coğrafya Dergisi, (27), 117-142. Kültür ve Turizm Bakanlığı (2007). Türkiye Turizm Stratejisi 2023 Eylem Planı 2007-2013. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları: 3085. Lowry, L. L. (2017). The Sage International Encyclopedia of Travel and Tourism. Sage Publications. Thousand Oaks. Marwijk, R. & Taczanowska, K. (2006). Types of typologies: From recreationists & tourists to artificial agents. Proceedings of the Third International Conference on Monitoring and Management of Visitor Flows in Recreational and Protected Areas (p.499-501). University of Applied Sciences Rapperswil, Switzerland, 13-17 September. Meydan Uygur, S. (2007). Turizm Pazarlaması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Mesci, M. ve Öztürk, E. (2017). Akçakoca’nın kırsal turizm eğilimleri ve geleceğe yönelik öneriler. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 73-82. Naghıpour, P. (2017). Ilgaz Dağı kış turizm merkezi ziyaretçilerinin motivasyon ve memnuniyet düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Anakara. Özçelik F. (2007). Otel işletmelerinde müşteri memnuniyetinin ölçülmesi ve Kocaeli üniversitesi derbent uygulama oteli müşterilerine yönelik bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli. Özel, Ç. H. (2010). Güdülere dayalı yerli turist tipolojisinin belirlenmesi: İç turizm pazarına yönelik bir uygulama. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. Sekeran, U. (2003). Research Methods for Business. John Wiley & Sons: The United States of America. Shapley, R. (2006). Travel and Tourism. London: Sage Publications. Türkdoğdu, E. (2010). Türkiye'nin Geliştirilebilir Bölgesel Kış Turizmi Potansiyeli: Avrupa'nın Bölgesel Kış Turizmi Merkezleri İle Türkiye'nin Bölgesel Kış Turizmi Potansiyelinin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Tanıtma Genel Müdürlüğü, Ankara. Unur, K. (2000) Turizmin Türkiye’nin ödemeler dengesine etkisinin analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 1-17. Ünlü, İ. (1989). Alıcının (müşterinin) satın almaya teşvik ve ikna edilmesi. H. Seçim (Editör), Reklamcılık ve Satış Yönetimi (s.256-267), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Ders Kitapları Yayın No: 425. Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık. TÜRSAB (2015). Kış Turizmi Raporu. https://www.tursab.org.tr/haberler/tursab-kis-turizmi-raporu_11931 [Erişim Tarihi: 20.01.2019]. Yalı, S. (2016). Kültürel turistlerin seyahat tercihleri ve yiyecek-içecek beklentileri: Safranbolu örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karabük.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurettin Ayaz 0000-0003-2117-2015

Tayfun Sorgun Bu kişi benim 0000-0002-7893-487X

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Ayaz, N., & Sorgun, T. (2020). Turist Tipolojisi ve Seyahat Memnuniyeti İlişkisi: Ilgaz Kayak Merkezi Örneği. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 17(2), 328-341. https://doi.org/10.24010/soid.700376

Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel and Hotel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
26935
Dergimiz EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD ve ASOS tarafından indekslenmektedir.