Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Hotel Atmosphere on Tourist Customers' Repurchase Intention

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 1, 105 - 119, 25.04.2021
https://doi.org/10.24010/soid.714018

Öz

In this study, it is aimed to measure the effect of hotel atmosphere on repeat purchasing intention of touristic consumers. In this direction, five dimensions of the hotel atmosphere have been examined. The data of the research were collected from the tourists staying in 5 star hotels in Istanbul with the convenience sampling method, using the survey technique. As a result of the regression analysis of the obtained data, it has been determined that the hotel atmosphere has an effect on the repurchase intention. When the hotel atmosphere is evaluated in terms of its dimensions; It is concluded that external and human variables have a significant effect on tourists' repurchase intention, but general internal, internal settlement and registration location variables do not.

Kaynakça

  • Akaydın, H. (2007), Perakende Mağaza Atmosferinin Müşterilerin Satın Alma Kararı Üzerindeki Rolü: Eskişehir İlindeki Alışveriş Merkezi Müşterileri ile Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Pazarlama Bilim Dalı, Eskişehir.
  • Akkuş Karkın, G. (2009), ‘Otel İşletmelerinde Hizmet Atmosferi Oluşturulması: Kavramsal Bir Çalışma’ Journal of Social Sciences, 6(2), ss. 165-176.
  • Aksu, M. (2012), Hizmet Kalitesinin Bir Unsuru Olarak Atmosferin Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi: Bozcaada’daki Otellerde Konaklayan Yerli Turistler Üzerinde Bir Araştırma. Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Albert, C. B. (1995), ’Predicting Behaviour From Intention-to-Buy Measures: The Parametric Case’ Journal of Marketing Research, 32(1), ss. 179-189.
  • American Marketing Association, American Marketing Association Dictionary. (t.y). https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary (02.01.2020). Andreassen T. W. ve Lervik, L. (1999), ‘Perceived Relative Attractiveness Today And Tomorrow as Predictors of Future Repurchase İntention’ Journal of Service Research, 2 (2), ss. 164-172.
  • Arslan, M. (2004), Mağazacılıkta Atmosfer. İstanbul: Derin Yayınları. Asanbakova, G. (2007), Tüketici Davranışları Çerçevesinde Türkiye’yi Ziyaret Eden Rus Turistlerin Tüketim Alışkanlıkları, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Countryman C. ve Jang, S. (2006), ‘The Effects of Atmospheric Elements on Customer Impression: The Case of Hotel Lobbies’ International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18 (7), ss. 534-545.
  • Harris, L. C. ve Chris, E. (2008), ‘Servicescape and Loyalty Intentions: an Empirical Investigation’ European Journal of Marketing, 42 (3/4), ss. 390-422.
  • Heide, M. ve Grønhaug, K. (2006), ‘Atmosphere: Conceptual Issues and Implications for Hospitality Management’ Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 6 (4), ss. 271-286.
  • Heide, M. ve Grønhaug, K. (2009),’Key Factors in Guests' Perception of Hotel Atmosphere’ Cornell Hospitality Quarterly, 50 (1), ss. 29-43.
  • Hellıer, P.K., Geursen M. ve Rıckard, J. A. (2003), ‘Customer Repurchase Intention: A General Structural Equation Model’ European Journal of Marketing, 37 (11/12), ss. 1762-800.
  • Hui, M.K., Dube, L. ve Chebat, J.C. (1997), ‘The Impact of Music on Consumers' Reactions to Waiting for Services’ Journal of Retailing, 73 (1), ss. 87-104.
  • Hussain, R. ve Mazhar, A. (2015), ‘ Effect of Store Atmosphere on Consumer Purchase Intention’ International Journal of Marketing Studies: 7 (2), ss. 35-43.
  • Icek A. (1991), ’The Theory of Planned Behaviour’ Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(1), ss. 181.
  • Imrie R. ve Fyall, A (2000), ‘Customer Retention and Loyalty in the Independent Mid-Market Hotel Sector’ Journal of Hospitality Marketing & Management, 7 (3), ss. 39-54.
  • İslamoğlu, A. H. Ve Altunışık, R. (2000), Pazarlama Yönetimi: Stratejik ve Global Yaklaşım 2. Baskı, İstanbul: Beta.
  • İslamoğlu, A. H. Ve Altunışık, R. (2008), Tüketici Davranışları 2 Baskı, İstanbul: Beta. Kara, G. (2015), Marka Deneyimi ve Tekrar Satın Alma Niyeti Arasındaki İlişkide Müşteri Tatmininin Rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kurt, G. (2008), Mağaza Atmosferinin Müşteri Sadakati Oluşturmadaki Rolü: Büyük Ölçekli Gıda Perakendeciliğinde Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Lin, I. Y. (2004), ‘Evaluating a Servicescape: The Effect of Cognition and Emotion’ International Journal of Hospitality Management, 23 (1), ss. 163–178.
  • Margee H., Gillian S. M. ve Winzar H. (2007), ‘Exploring Repurchase Intention In A Performing Arts Context: Who Comes? and Why Do They Come Back?’ International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 12 (1), ss. 137-138.
  • Mei-Fang C. ve Chia, L. L. (2015), ’The Impacts of Green Claims on Coffee Consumers’ Purchase Intention’ British Food Journal, 117 (1), ss. 199.
  • Ransley, J. ve Igram, H. (2001), ‘What is “Good” Hotel Design?’ Facilities, 19(1/2), ss. 79-86.
  • Şahan, Y. (2016), Turizm Pazarlamasında Tüketicilerin Turistik Satın Alma Kararı Üzerinde Etkili Olan Web Sitesi Tasarım Özelliklerinin Nörogörüntüleme Yöntemlerinden Elektroensefalografi (Eeg) ve Göz İzleme Yöntemleriyle Belirlenmesine Dair Deneysel Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • Taşçı, A. ve Kozak, M. (2006), ‘Destination Brands vs Destination Images: Do We Know What We Mean’ Journal of Vacation Marketing, 12 (1), ss. 299-315.
  • Tek, Ö. B ve Demirci, F. (2006), Perakende Pazarlama Yönetimi, İzmir: Birleşik Matbaacılık.
  • Turgut, M. Ü. (2014), Marka Sevgisinin Marka Güveni, Olumsuz Bilgiye Karşı Direnç ve Tekrar Satın Alma Niyeti Çerçevesinde İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Turley, L. W. ve Milliman, E. R. (2000), ‘Atmospheric Effects on Shopping Behavior: A Review of the Experimental Evidence’ Journal of Business Research, 49 (2), ss. 193–211.
  • Ural, A. ve Kılıç İ (2005), Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Varlander, S. ve Yakhlef, A. (2006), ‘The Interplay of Service Complexity and Spatial Layouts’ International Journal of Retail & Distribution Management, 34 (10), ss. 722-741.
  • Vicki G. M., Johnson E. ve Schmittlein D. (1993), ‘Does Measuring Intent Change Behaviour?’ Journal of Consumer Research, 20 (1), ss. 52.
  • Vikas M. ve Wagner, A. K. (2011), ‘Satisfaction, Repurchase Intent, and Repurchase Behaviour: Investigating The Moderating Effect of Customer Characteristics’ Journal of Marketing Research, 38 (1), ss. 131.
  • Yolcu, E. (2006), Şehir Otelleri, Çevre, Mekân, Tasarım İlkeleri Üzerine. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Young, P. V. (1968), Bilimsel Sosyal İncelemeler ve Araştırma (Çev. G. Bingöl ve N. İşçil). Ankara: Ege Matbaası.

Otel Atmosferinin Turistik Tüketicilerin Tekrar Satın Alma Niyetine Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 1, 105 - 119, 25.04.2021
https://doi.org/10.24010/soid.714018

Öz

Bu araştırmada otel atmosferinin turistik tüketicilerin tekrar satın alma niyetlerine etkisinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda otel atmosferinin beş boyutu incelenmiştir. Araştırmanın verileri, kolayda örneklem yöntemi ile İstanbul’daki 5 yıldızlı otellerde konaklayan turistlerden anket tekniğinde yararlanılarak toplanılmıştır. Elde edilen verilerin regresyon analizine tabi tutulması sonucunda otel atmosferinin tekrar satın alma niyeti üzerinde bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Otel atmosferi boyutları açısından değerlendirildiğinde ise; dış ve insani değişkenlerin turistlerin tekrar satın alma niyetleri üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu ancak genel iç, iç yerleşim ve kayıt yeri değişkenlerinin bir etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akaydın, H. (2007), Perakende Mağaza Atmosferinin Müşterilerin Satın Alma Kararı Üzerindeki Rolü: Eskişehir İlindeki Alışveriş Merkezi Müşterileri ile Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Pazarlama Bilim Dalı, Eskişehir.
  • Akkuş Karkın, G. (2009), ‘Otel İşletmelerinde Hizmet Atmosferi Oluşturulması: Kavramsal Bir Çalışma’ Journal of Social Sciences, 6(2), ss. 165-176.
  • Aksu, M. (2012), Hizmet Kalitesinin Bir Unsuru Olarak Atmosferin Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi: Bozcaada’daki Otellerde Konaklayan Yerli Turistler Üzerinde Bir Araştırma. Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Albert, C. B. (1995), ’Predicting Behaviour From Intention-to-Buy Measures: The Parametric Case’ Journal of Marketing Research, 32(1), ss. 179-189.
  • American Marketing Association, American Marketing Association Dictionary. (t.y). https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary (02.01.2020). Andreassen T. W. ve Lervik, L. (1999), ‘Perceived Relative Attractiveness Today And Tomorrow as Predictors of Future Repurchase İntention’ Journal of Service Research, 2 (2), ss. 164-172.
  • Arslan, M. (2004), Mağazacılıkta Atmosfer. İstanbul: Derin Yayınları. Asanbakova, G. (2007), Tüketici Davranışları Çerçevesinde Türkiye’yi Ziyaret Eden Rus Turistlerin Tüketim Alışkanlıkları, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Countryman C. ve Jang, S. (2006), ‘The Effects of Atmospheric Elements on Customer Impression: The Case of Hotel Lobbies’ International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18 (7), ss. 534-545.
  • Harris, L. C. ve Chris, E. (2008), ‘Servicescape and Loyalty Intentions: an Empirical Investigation’ European Journal of Marketing, 42 (3/4), ss. 390-422.
  • Heide, M. ve Grønhaug, K. (2006), ‘Atmosphere: Conceptual Issues and Implications for Hospitality Management’ Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 6 (4), ss. 271-286.
  • Heide, M. ve Grønhaug, K. (2009),’Key Factors in Guests' Perception of Hotel Atmosphere’ Cornell Hospitality Quarterly, 50 (1), ss. 29-43.
  • Hellıer, P.K., Geursen M. ve Rıckard, J. A. (2003), ‘Customer Repurchase Intention: A General Structural Equation Model’ European Journal of Marketing, 37 (11/12), ss. 1762-800.
  • Hui, M.K., Dube, L. ve Chebat, J.C. (1997), ‘The Impact of Music on Consumers' Reactions to Waiting for Services’ Journal of Retailing, 73 (1), ss. 87-104.
  • Hussain, R. ve Mazhar, A. (2015), ‘ Effect of Store Atmosphere on Consumer Purchase Intention’ International Journal of Marketing Studies: 7 (2), ss. 35-43.
  • Icek A. (1991), ’The Theory of Planned Behaviour’ Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(1), ss. 181.
  • Imrie R. ve Fyall, A (2000), ‘Customer Retention and Loyalty in the Independent Mid-Market Hotel Sector’ Journal of Hospitality Marketing & Management, 7 (3), ss. 39-54.
  • İslamoğlu, A. H. Ve Altunışık, R. (2000), Pazarlama Yönetimi: Stratejik ve Global Yaklaşım 2. Baskı, İstanbul: Beta.
  • İslamoğlu, A. H. Ve Altunışık, R. (2008), Tüketici Davranışları 2 Baskı, İstanbul: Beta. Kara, G. (2015), Marka Deneyimi ve Tekrar Satın Alma Niyeti Arasındaki İlişkide Müşteri Tatmininin Rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kurt, G. (2008), Mağaza Atmosferinin Müşteri Sadakati Oluşturmadaki Rolü: Büyük Ölçekli Gıda Perakendeciliğinde Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Lin, I. Y. (2004), ‘Evaluating a Servicescape: The Effect of Cognition and Emotion’ International Journal of Hospitality Management, 23 (1), ss. 163–178.
  • Margee H., Gillian S. M. ve Winzar H. (2007), ‘Exploring Repurchase Intention In A Performing Arts Context: Who Comes? and Why Do They Come Back?’ International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 12 (1), ss. 137-138.
  • Mei-Fang C. ve Chia, L. L. (2015), ’The Impacts of Green Claims on Coffee Consumers’ Purchase Intention’ British Food Journal, 117 (1), ss. 199.
  • Ransley, J. ve Igram, H. (2001), ‘What is “Good” Hotel Design?’ Facilities, 19(1/2), ss. 79-86.
  • Şahan, Y. (2016), Turizm Pazarlamasında Tüketicilerin Turistik Satın Alma Kararı Üzerinde Etkili Olan Web Sitesi Tasarım Özelliklerinin Nörogörüntüleme Yöntemlerinden Elektroensefalografi (Eeg) ve Göz İzleme Yöntemleriyle Belirlenmesine Dair Deneysel Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • Taşçı, A. ve Kozak, M. (2006), ‘Destination Brands vs Destination Images: Do We Know What We Mean’ Journal of Vacation Marketing, 12 (1), ss. 299-315.
  • Tek, Ö. B ve Demirci, F. (2006), Perakende Pazarlama Yönetimi, İzmir: Birleşik Matbaacılık.
  • Turgut, M. Ü. (2014), Marka Sevgisinin Marka Güveni, Olumsuz Bilgiye Karşı Direnç ve Tekrar Satın Alma Niyeti Çerçevesinde İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Turley, L. W. ve Milliman, E. R. (2000), ‘Atmospheric Effects on Shopping Behavior: A Review of the Experimental Evidence’ Journal of Business Research, 49 (2), ss. 193–211.
  • Ural, A. ve Kılıç İ (2005), Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Varlander, S. ve Yakhlef, A. (2006), ‘The Interplay of Service Complexity and Spatial Layouts’ International Journal of Retail & Distribution Management, 34 (10), ss. 722-741.
  • Vicki G. M., Johnson E. ve Schmittlein D. (1993), ‘Does Measuring Intent Change Behaviour?’ Journal of Consumer Research, 20 (1), ss. 52.
  • Vikas M. ve Wagner, A. K. (2011), ‘Satisfaction, Repurchase Intent, and Repurchase Behaviour: Investigating The Moderating Effect of Customer Characteristics’ Journal of Marketing Research, 38 (1), ss. 131.
  • Yolcu, E. (2006), Şehir Otelleri, Çevre, Mekân, Tasarım İlkeleri Üzerine. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Young, P. V. (1968), Bilimsel Sosyal İncelemeler ve Araştırma (Çev. G. Bingöl ve N. İşçil). Ankara: Ege Matbaası.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selen Levent 0000-0001-7980-4332

Emrah Özkul 0000-0002-2204-1378

Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Levent, S., & Özkul, E. (2021). Otel Atmosferinin Turistik Tüketicilerin Tekrar Satın Alma Niyetine Etkisi. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 18(1), 105-119. https://doi.org/10.24010/soid.714018

Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel and Hotel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
26935
Dergimiz EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD ve ASOS tarafından indekslenmektedir.