Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Process of Meaning Creation: An Analysis of Space Tourism Posters via Semiotic Analysis

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 1, 81 - 98, 25.03.2022
https://doi.org/10.24010/soid.1012302

Öz

Space tourism is considered as a type of tourism that is becoming increasingly significant and is expected to be in greater demand in the future. Therefore, the aim is to analyse the posters on space tourism created by NASA via semiotic analysis, a strategy of data analysis. In accordance with the set objective, a document analysis technique was used. Since the fourteen posters used for the study were created by NASA, a major organization in the field of space, it was selected as an appropriate sample. The space tourism posters identified in the study were analysed through the model developed by Ferdinand de Saussure and Roland Barthes. Each indicator showed that the utopian posters were closely related to the types of tourism. In addition, the indicators led to the conclusion that individual and mass tourism movements related to space can be carried out by people of all ages, that in the future it will no longer be luxury tourism, and that transportation will be carried out by various means of transport, and in accordance with these conclusions, suggestions were made for tourism businesses.

Kaynakça

  • Akbaba, A. ve Çokal, Z. (2018), ‘Uzay Turizmi’, İçinde Ş. Aydın ve M. Boz (Editörler), Turizmde Güncel Konu ve Eğilimler II, ss. 401-410, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Akkuş, Ç. Ve Böyükyılmaz, S. (2020), ‘Turistik Noktalara İlişkin Ziyaretçi Fotoğraflarının Göstergebilimsel Açıdan Değerlendirilmesi ve Kamu Kurum Fotoğrafları ile Kıyaslanması’, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), ss. 1885-1907.
  • Apel, U. (1997), ‘Space Tourism a Promising Future’, Space Policy, 13(4), ss.279-284.
  • Aşan, K. (2014), ‘Turizm Pazarlamasında Göstergebilim: Bir Turistik Tanıtım Görselinin Göstergebilimsel Analizi’, VII. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi, ss. 268-281, 04-05 Nisan 2014, Aydın.
  • Atay, H. (2020), ‘Yabancı Ülkelerde Taranan Google Fotoğraflarının Göstergebilim Analizi: Kuşadası Örneği’, Turist Rehberliği Nitel Araştırmalar Dergisi, 1(1), ss. 20-30.
  • Aylan, S. (2020), ‘Seyahat Acentelerinin Sosyal Medya Paylaşımlarının Göstergebilimsel Analizi: Konya İli Örneği’, Journal of Recreation and Tourism Research, 7(4), ss. 689-714.
  • Bahar, O. ve Kozak, M. (2015). Turizm Ekonomisi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Barthes, R. (1979), Göstergebilim İlkeleri, Berke Vardar, Mehmet Rifat (Çev.), Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (1993), Göstergebilimsel Serüven, Mehmet Rifat, Sema Rifat (Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Belber, B.G. (2017), ‘Göstergebilimsel Analiz Yöntemiyle Turizm Tanıtım Filmi Analizi’, I. Uluslararası İpekyolu Akademik Çalışmalar Sempozyumu, ss. 10-18, 21-23 Eylül 2017, Nevşehir.
  • Berry, J. (2012), ‘State, Capital and Spaceships: A Terrestrial Geography of Space Tourism’, Geoforum, 43, ss. 25–34.
  • Chang, Y.W. ve Chern, J.S. (2016), ‘Ups and Downs of Space Tourism Development in 60 Years from Moon Register to Spaceshiptwo Crash’, Acta Astronautica, 127, ss. 533-541.
  • Civelek Oruç, M. ve Türkay, O. (2018), ‘Türkiye Tanıtım Afişlerinin Göstergebilimsel Bir Analizi: Home of Turkey Afişleri Örneği’, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 8(2), ss. 312-328.
  • Civelek Oruç, M. ve Türkay, O. (2019), ‘Uzay Turizmine İlişkin Uluslararası Turizm Karikatürlerinin Göstergebilimsel Bir Analizi’, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), ss. 960-980.
  • CNN TÜRK (2021), ‘Uzay Oteli Ziyaretçileri’, https://www.cnnturk.com/dunya/ilk-uzay-oteli-ziyaretcilerini-2027de-agirlayacak (10.09.2021).
  • Collins, P. (2006), ‘Space Tourism: From Earth Orbit to the Moon’, Advances in Space Research, 37, ss. 116-122.
  • Creswell, J.W. (2018), Nitel Araştırma Yöntemleri, Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir (Çev.), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Danov, D.G. (2020), ‘A Review of Space Tourism Services: Supply and Demand Challenges’, Journal of Tourism, Leisure and Hospitality, 2(1), ss. 29-35.
  • Değirmenci, İ. (2014), ‘Uzay’, http://uzay.org/yeni-bir-proje-mars-one/ (05.09.2021).
  • Değişgel, S. (2019), ‘Uzay Turizmi’, İçinde B. Kılıç ve A. Kurnaz (Editörler), Sıradışı Turizm, ss. 71-85, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Echtner, C.M. (1999), ‘The Semiotic Paradigm: Implications for Tourism Research’, Tourism Management, 20(1999), ss. 47-57.
  • Elgün, A., Babacan, E., Kozak, M. ve Babat, D. (2013), ‘Yeni Tüketim Mekânları Olarak Havalimanı Terminalleri’, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(1), ss. 70-82.
  • Erkman Akerson, F. (2006), Göstergebilime Giriş, İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
  • Goechlich, R.A. (2014), ‘Space Tourism: Hurdles and Hopes’, International Journal of Aviation Systems, Operation and Trainings, 1(1), ss. 17-34.
  • Gretzel, U. ve Mendonça Collier de M. (2019), ‘Smart Destination Brands: Semiotic Analysis of Visual and Verbal Signs’, International Journal of Tourism Cities, 5(4), ss. 560-580.
  • Guiraud, P. (1994), Göstergebilim, Mehmet Yalçın (Çev.), Ankara: İmge Kitabevi.
  • Güdekli, A., Ehtiyar, R., Güzel, Ö. ve Ersoy, A. (2015), ‘Turizme Yönelik Tanıtım Afişlerinde İmge Olarak Kadın: Göstergebilimsel Bir Analiz’, 16. Ulusal Turizm Kongresi, ss.138-157, 12-14 Kasım 2015, Çanakkale.
  • Hunter, C.W. (2016), ‘The Social Construction of Tourism Online Destination Image: A Comparative Semiotic Analysis of the Visual Representation of Seoul’, Tourism Management, 54, ss. 221-229.
  • Hürriyet (2021). ‘Uzay Turizmi Başlıyor’, https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/yazarlar/ecehan-ersoz/uzay-turizmi-basliyor-41859845 (05.09.2021).
  • Johnson, M.R. ve Martin, D. (2016), ‘The Anticipated Futures of Space Tourism’, Mobilities, 11(1), ss. 135-151.
  • Mekinc, J. ve Boncina, I. (2016), ‘Safety and Security in Space Tourism’, Academica Touristica, 9(2), ss.13-25.
  • Merriam, S.B. (2018), Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber, Selahattin Turan (Çev.), Ankara: Nobel Akademik Yayımcılık Eğitim Danışmanlık.
  • Naghizadeh, R. (2021), ‘Semiotic Analysis in Turism’, Journal of Tourism & Sports Management, 4(2), ss. 415-422.
  • NASA (2021), ‘Nasa Opens International Space Station to New Commercial Opportunities, Private Astronauts’, www.nasa.gov/pressrelease/nasa-opens-internationalspace-station-to-newcommercial-opportunutiesprivatem (05.09.2021).
  • NASA Jet Propulsion Laboratory (2021), ‘Posterler’, https://www.jpl.nasa.gov/galleries/visions-of-the-future (25.09.2021).
  • Neagu, A. L. (2018), Space Tourism: A New Way of Tourism not so Distant in Time or Space, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Universitat Jaume, Espana.
  • NTV (2021), ‘Uzay Turizmi Başlıyor’, https://www.ntv.com.tr/teknoloji/uzay-turizmi-basliyor-spacex-roketiyle-dunya-yorungesinde-3-gun,0Iiag_1Gd0mg5vAPjyqAKw (07.09.2021).
  • Öztürk, G. ve Çivici, M. E. (2018). ‘Küreselleşme Kapsamında Türkiye Turizm Tanıtım Afişlerinde Somut Olmayan Kültürel Miras Öğelerinin Kullanımı: Bir Gösterge Bilim Analiz Örneği’, Journal of Travel and Tourism Research, 13, ss. 69-95.
  • Parsa, S. ve Parsa, A. F. (2012), Göstergebilim Çözümlemeleri, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Pelt, M. V. (2005), Space Tourism, Adventures in Earth Orbit and Beyond, Berlin: Springer Science & Business Media.
  • Pennington, J.W. ve Thomsen, R.C. (2010), ‘A Semiotic Model of Destination Representations Applied to Cultural and Heritage Tourism Marketing’, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 10(1), ss. 33-53.
  • Prideaux, B. ve Singer, P. (2005), ‘Space Tourism-A Future Dream or a Cybertourism Reality?’, Tourism Recreation Research, 30(3), ss. 27-35.
  • Ross, M., Mills, M. ve Toohey, D. (2010), ‘Potential Climate Impact of Black Carbon Emitted By Rockets’, Geophysical Research Letters 37, ss. 1-6.
  • Shiryaevskaya, A. (2011), ‘Space Adventures, Russia Agree to Expand Tourist Trips in 2013’, Bloomberg Businessweek, https://www.bloomberg.com/news/articles/2011-01-12/space-adventures-russia-to-expand-tourist-trips-in-13-aboard-soyuz-craft (02.09.2021).
  • Toivonen, A. (2017), ‘Sustainable Planning for Space Tourism’, Matkailututkimus 13(1–2), ss. 21-34.
  • TRT Haber, (2021), ‘Uzay Turistlerinden İlk Görseller’, https://www.trthaber.com/foto-galeri/spacexin-uzay-turistlerinden-ilk-gorseller/38564/sayfa-1.html (02.09.2021).
  • Walls, A., Okumus, F., Wang, Y. ve Kwun, D.J.W. (2011), ‘Understanding the Consumer Experience: An Exploratory Study of Luxury Hotels’, Journal of Hospitality Marketing & Management, 20(2), ss.166–197.
  • Webber, D. (2013), ‘Space Tourism: Its History, Future and Importance’, Acta Astronautica, 92, ss. 138-143.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

A Process of Meaning Creation: An Analysis of Space Tourism Posters via Semiotic Analysis

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 1, 81 - 98, 25.03.2022
https://doi.org/10.24010/soid.1012302

Öz

Space tourism is considered as a type of tourism that is becoming increasingly significant and is expected to be in greater demand in the future. Therefore, the aim is to analyse the posters on space tourism created by NASA via semiotic analysis, a strategy of data analysis. In accordance with the set objective, a document analysis technique was used. Since the fourteen posters used for the study were created by NASA, a major organization in the field of space, it was selected as an appropriate sample. The space tourism posters identified in the study were analysed through the model developed by Ferdinand de Saussure and Roland Barthes. Each indicator showed that the utopian posters were closely related to the types of tourism. In addition, the indicators led to the conclusion that individual and mass tourism movements related to space can be carried out by people of all ages, that in the future it will no longer be luxury tourism, and that transportation will be carried out by various means of transport, and in accordance with these conclusions, suggestions were made for tourism businesses.

Kaynakça

  • Akbaba, A. ve Çokal, Z. (2018), ‘Uzay Turizmi’, İçinde Ş. Aydın ve M. Boz (Editörler), Turizmde Güncel Konu ve Eğilimler II, ss. 401-410, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Akkuş, Ç. Ve Böyükyılmaz, S. (2020), ‘Turistik Noktalara İlişkin Ziyaretçi Fotoğraflarının Göstergebilimsel Açıdan Değerlendirilmesi ve Kamu Kurum Fotoğrafları ile Kıyaslanması’, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), ss. 1885-1907.
  • Apel, U. (1997), ‘Space Tourism a Promising Future’, Space Policy, 13(4), ss.279-284.
  • Aşan, K. (2014), ‘Turizm Pazarlamasında Göstergebilim: Bir Turistik Tanıtım Görselinin Göstergebilimsel Analizi’, VII. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi, ss. 268-281, 04-05 Nisan 2014, Aydın.
  • Atay, H. (2020), ‘Yabancı Ülkelerde Taranan Google Fotoğraflarının Göstergebilim Analizi: Kuşadası Örneği’, Turist Rehberliği Nitel Araştırmalar Dergisi, 1(1), ss. 20-30.
  • Aylan, S. (2020), ‘Seyahat Acentelerinin Sosyal Medya Paylaşımlarının Göstergebilimsel Analizi: Konya İli Örneği’, Journal of Recreation and Tourism Research, 7(4), ss. 689-714.
  • Bahar, O. ve Kozak, M. (2015). Turizm Ekonomisi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Barthes, R. (1979), Göstergebilim İlkeleri, Berke Vardar, Mehmet Rifat (Çev.), Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (1993), Göstergebilimsel Serüven, Mehmet Rifat, Sema Rifat (Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Belber, B.G. (2017), ‘Göstergebilimsel Analiz Yöntemiyle Turizm Tanıtım Filmi Analizi’, I. Uluslararası İpekyolu Akademik Çalışmalar Sempozyumu, ss. 10-18, 21-23 Eylül 2017, Nevşehir.
  • Berry, J. (2012), ‘State, Capital and Spaceships: A Terrestrial Geography of Space Tourism’, Geoforum, 43, ss. 25–34.
  • Chang, Y.W. ve Chern, J.S. (2016), ‘Ups and Downs of Space Tourism Development in 60 Years from Moon Register to Spaceshiptwo Crash’, Acta Astronautica, 127, ss. 533-541.
  • Civelek Oruç, M. ve Türkay, O. (2018), ‘Türkiye Tanıtım Afişlerinin Göstergebilimsel Bir Analizi: Home of Turkey Afişleri Örneği’, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 8(2), ss. 312-328.
  • Civelek Oruç, M. ve Türkay, O. (2019), ‘Uzay Turizmine İlişkin Uluslararası Turizm Karikatürlerinin Göstergebilimsel Bir Analizi’, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), ss. 960-980.
  • CNN TÜRK (2021), ‘Uzay Oteli Ziyaretçileri’, https://www.cnnturk.com/dunya/ilk-uzay-oteli-ziyaretcilerini-2027de-agirlayacak (10.09.2021).
  • Collins, P. (2006), ‘Space Tourism: From Earth Orbit to the Moon’, Advances in Space Research, 37, ss. 116-122.
  • Creswell, J.W. (2018), Nitel Araştırma Yöntemleri, Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir (Çev.), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Danov, D.G. (2020), ‘A Review of Space Tourism Services: Supply and Demand Challenges’, Journal of Tourism, Leisure and Hospitality, 2(1), ss. 29-35.
  • Değirmenci, İ. (2014), ‘Uzay’, http://uzay.org/yeni-bir-proje-mars-one/ (05.09.2021).
  • Değişgel, S. (2019), ‘Uzay Turizmi’, İçinde B. Kılıç ve A. Kurnaz (Editörler), Sıradışı Turizm, ss. 71-85, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Echtner, C.M. (1999), ‘The Semiotic Paradigm: Implications for Tourism Research’, Tourism Management, 20(1999), ss. 47-57.
  • Elgün, A., Babacan, E., Kozak, M. ve Babat, D. (2013), ‘Yeni Tüketim Mekânları Olarak Havalimanı Terminalleri’, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(1), ss. 70-82.
  • Erkman Akerson, F. (2006), Göstergebilime Giriş, İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
  • Goechlich, R.A. (2014), ‘Space Tourism: Hurdles and Hopes’, International Journal of Aviation Systems, Operation and Trainings, 1(1), ss. 17-34.
  • Gretzel, U. ve Mendonça Collier de M. (2019), ‘Smart Destination Brands: Semiotic Analysis of Visual and Verbal Signs’, International Journal of Tourism Cities, 5(4), ss. 560-580.
  • Guiraud, P. (1994), Göstergebilim, Mehmet Yalçın (Çev.), Ankara: İmge Kitabevi.
  • Güdekli, A., Ehtiyar, R., Güzel, Ö. ve Ersoy, A. (2015), ‘Turizme Yönelik Tanıtım Afişlerinde İmge Olarak Kadın: Göstergebilimsel Bir Analiz’, 16. Ulusal Turizm Kongresi, ss.138-157, 12-14 Kasım 2015, Çanakkale.
  • Hunter, C.W. (2016), ‘The Social Construction of Tourism Online Destination Image: A Comparative Semiotic Analysis of the Visual Representation of Seoul’, Tourism Management, 54, ss. 221-229.
  • Hürriyet (2021). ‘Uzay Turizmi Başlıyor’, https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/yazarlar/ecehan-ersoz/uzay-turizmi-basliyor-41859845 (05.09.2021).
  • Johnson, M.R. ve Martin, D. (2016), ‘The Anticipated Futures of Space Tourism’, Mobilities, 11(1), ss. 135-151.
  • Mekinc, J. ve Boncina, I. (2016), ‘Safety and Security in Space Tourism’, Academica Touristica, 9(2), ss.13-25.
  • Merriam, S.B. (2018), Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber, Selahattin Turan (Çev.), Ankara: Nobel Akademik Yayımcılık Eğitim Danışmanlık.
  • Naghizadeh, R. (2021), ‘Semiotic Analysis in Turism’, Journal of Tourism & Sports Management, 4(2), ss. 415-422.
  • NASA (2021), ‘Nasa Opens International Space Station to New Commercial Opportunities, Private Astronauts’, www.nasa.gov/pressrelease/nasa-opens-internationalspace-station-to-newcommercial-opportunutiesprivatem (05.09.2021).
  • NASA Jet Propulsion Laboratory (2021), ‘Posterler’, https://www.jpl.nasa.gov/galleries/visions-of-the-future (25.09.2021).
  • Neagu, A. L. (2018), Space Tourism: A New Way of Tourism not so Distant in Time or Space, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Universitat Jaume, Espana.
  • NTV (2021), ‘Uzay Turizmi Başlıyor’, https://www.ntv.com.tr/teknoloji/uzay-turizmi-basliyor-spacex-roketiyle-dunya-yorungesinde-3-gun,0Iiag_1Gd0mg5vAPjyqAKw (07.09.2021).
  • Öztürk, G. ve Çivici, M. E. (2018). ‘Küreselleşme Kapsamında Türkiye Turizm Tanıtım Afişlerinde Somut Olmayan Kültürel Miras Öğelerinin Kullanımı: Bir Gösterge Bilim Analiz Örneği’, Journal of Travel and Tourism Research, 13, ss. 69-95.
  • Parsa, S. ve Parsa, A. F. (2012), Göstergebilim Çözümlemeleri, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Pelt, M. V. (2005), Space Tourism, Adventures in Earth Orbit and Beyond, Berlin: Springer Science & Business Media.
  • Pennington, J.W. ve Thomsen, R.C. (2010), ‘A Semiotic Model of Destination Representations Applied to Cultural and Heritage Tourism Marketing’, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 10(1), ss. 33-53.
  • Prideaux, B. ve Singer, P. (2005), ‘Space Tourism-A Future Dream or a Cybertourism Reality?’, Tourism Recreation Research, 30(3), ss. 27-35.
  • Ross, M., Mills, M. ve Toohey, D. (2010), ‘Potential Climate Impact of Black Carbon Emitted By Rockets’, Geophysical Research Letters 37, ss. 1-6.
  • Shiryaevskaya, A. (2011), ‘Space Adventures, Russia Agree to Expand Tourist Trips in 2013’, Bloomberg Businessweek, https://www.bloomberg.com/news/articles/2011-01-12/space-adventures-russia-to-expand-tourist-trips-in-13-aboard-soyuz-craft (02.09.2021).
  • Toivonen, A. (2017), ‘Sustainable Planning for Space Tourism’, Matkailututkimus 13(1–2), ss. 21-34.
  • TRT Haber, (2021), ‘Uzay Turistlerinden İlk Görseller’, https://www.trthaber.com/foto-galeri/spacexin-uzay-turistlerinden-ilk-gorseller/38564/sayfa-1.html (02.09.2021).
  • Walls, A., Okumus, F., Wang, Y. ve Kwun, D.J.W. (2011), ‘Understanding the Consumer Experience: An Exploratory Study of Luxury Hotels’, Journal of Hospitality Marketing & Management, 20(2), ss.166–197.
  • Webber, D. (2013), ‘Space Tourism: Its History, Future and Importance’, Acta Astronautica, 92, ss. 138-143.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ezgi Kırıcı Tekeli 0000-0002-1613-8448

Ebru Kemer 0000-0002-7620-6297

Gülsüm Kasap 0000-0001-8735-348X

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kırıcı Tekeli, E., Kemer, E., & Kasap, G. (2022). A Process of Meaning Creation: An Analysis of Space Tourism Posters via Semiotic Analysis. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 19(1), 81-98. https://doi.org/10.24010/soid.1012302

Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel and Hotel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
26935
Dergimiz EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD ve ASOS tarafından indekslenmektedir.