Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

How Child-Friendly Are The Museums? Evaluation of Troy Museum in terms of Child-Friendly Practices

Yıl 2023, Cilt: 20 Sayı: 3, 476 - 489, 30.10.2023
https://doi.org/10.24010/soid.1273642

Öz

Troy Museum has an intercultural importance, and it is geographically located in a place that local and foreign visitors show great interest. The artifacts unearthed from Troy lands where many other civilizations lived and witnessed the Trojan War which is the subject of Iliad epic draw attention of the children as well as the adults. In this study, it is aimed to examine the physical, technological and educational suitability of Troy Museum, in Tevfikiye village Çanakkale, for children. While collecting the data, a museum visit was made and the observation technique, which is a qualitative research method, was used. In this direction, an observation form developed according to the features that should be in a child-friendly museum was applied. According to the evaluations, it has been concluded that Troy Museum can provide physical conditions for children and parents to visit there comfortably, and also it has technological and educational arrangements suitable for children.

Kaynakça

  • Abacı, O. (2005), Çocuk ve Müze, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Akmehmet, T. ve Ödekan, A. (2006). “Müze Eğitiminin Tarihsel Gelişimi”. İtü Dergisi, 3 (1), ss. 47-58.
  • Aktaş Arnas, Y. (2017), “Oyun, Öğrenme ve Deneyimin Birleşimi: Çocuk Müzeleri”, Çağdaş Drama Derneği Dergisi, 12(2), ss. 17-30. DOI: 10.21612/yader.2017.010.
  • Akyol, A. ve Köksal Akyol, A. (2017), “Müzelerde ve Arkeolojik Alanlarda Drama Uygulamaları”. Yaratıcı Drama Dergisi, 12 (2), ss. 105-126. Doi: 10.21612/yader.20 17.017.
  • Anadolu Ajansı (2022), “Avrupa’nın Ödül Avcısı Troy Müzesi Kısa Tanıtım videosuyla da ipi göğüsledi”, https://www.aa.com.tr/tr/kultur-sanat/avrupanin-odul-avcisi-troya-muzesi-kisa-tanitim-videosuyla-da-ipi-gogusledi/2447814, (25.12.2022).
  • Atagök, T. (1999). Yeniden Müzeciliği Düşünmek, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Birch, J. (2018): “Museum spaces and experiences for children – ambiguity and uncertainty in defining the space, the child and the experience”, Children's Geographies. Ss.1-13. Doi: 10.1080/14733285.2018.1447088
  • Cox, M. (1999). “Building Relationships: effective ways of delivering interpretation and exhibits for the family audience”, Arts About Manchester Conference Report. Uk: Manchester.
  • Eyice, S. (1989), “Müzeciliğimizin Başlangıcı ve Türk-İslam Eserleri Müzeleri”, İçinde İ. Bayburtluoğlu (Editör). Müze, ss.5-10, Ankara: Dönmez Ofset Müze Eserleri Turistik Yayınları.
  • İnceelli, A., (2005), “Dijital Hikaye Anlatımının Bileşenleri”, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4 (3), ss.132-142.
  • Korkmaz, H., Savaşçı, U., Aydın, B., (2019), “Müze Tanıtım Faaliyetleri ve Ziyaretçi Deneyiminin Değerlendirilmesi: Troya Müzesi Örneği ”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (4), ss. 3156-3173.
  • Kozak, M., (2017), Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık. Milletlerarası Müzeler Konseyi (ICOM) Türkiye Milli Komitesi Yönetmeliği, (1985), T. C. Resmi Gazete, 18755, 15 Mayıs 1985, https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/187 55.pdf, (23.12.2022).
  • Önder, M. (1989), “Müzeciliğimizin Başlangıcı ve Türk-İslam Eserleri Müzeleri”. İ. Bayburtluoğlu (ed). içinde Müze. (s.11-22). Dönmez Ofset Müze Eserleri Turistik Yayınları: Ankara.
  • Öztoygar, A. (2021), “Çocuklar için Tasarlanmış 9 Müze”. https://dijitalmedyavecocuk. bilgi.edu.tr/2021/01/02/cocuklar-icin-tasarlanmis-9-dijitalmuze/, (20.12.2022).
  • Song, H., Park, C. ve Kim, M. (2020), “Tourism Destination Management Strategy for Young Children: Willengness to Pay for Child-Friendly Tourism Facilities and Services at a Heritage Site”, International Journal of Environmental Research and Public Health, 17 (19), ss. 1-13. Doi:10.3390/ijerph17197100.
  • Sproull, N. L. (1995). Handbook of research methods: A guide for practitioners and students in the social sciences. London: Scarecrow press.
  • Şengül, S. (2019), “Çocuk Dostu Bir Müzenin Olmazsa Olmaz 9 Koşulu”. https://ww w.egitimpedia.com/cocuk-dostu-bir-muzenin-olmazsa-olmaz-9-kosulu, (20.12.2022).
  • Taner, B. (2019), “Çocuk Dostu Toplum ve Çocuk Dostu Turizm: Nasıl Bir İlişki? ”, Sivas İnterdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 3 (3), ss.47-62.
  • The Audience Agency, (2001). “Family Friendly Tourism”. https://www.culturehive.co. uk/wp-content/uploads/2013/04/AV_Family-Friendly-Tourism-how-to-get-families-to-visit-a-destination.pdf, (20.12.2022).
  • Troya Müzesi (2022), https://muze.gov.tr/muze-detay?SectionId=TRO01&DistId=TRO, (01.06.2022).
  • Troya Müzesi (2022). https://muze.gov.tr/muze-detay?SectionId=TRO01&DistId=TRO, (01.06.2022). Türkiye Kültür Portalı, (2022). https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/canakkale/gez ilecekyer/canakkale-arkeoloji-muzesi, (05.06.2022).
  • UNICEF Child Friendly Cities Initiatives (2022). https://childfriendlycities.org/i nitiatives (23.05.2022). Ünal, F. ve Pınar, Y. (2017), “Erken Çocukluk Eğitiminde Müze Deneyiminin Rolü”. İdil Dergisi, 6 (38), ss. 2899-2917. Doi: 10.7816/idil-06-38-18.
  • Yıldız Kuyrukçu, E. (2021), “Bir “Yapı” Değil Bir “His” Yaratmak: Troya Müzesi Örneği”. Online Journal of Art and Design, 9 (3), ss. 53-70.
  • Yumuk, Y. ve Koçoğlu, C. M. (2020), “Müzelerde Çocuklara Yönelik Uygulamaların Ziyaretçi Deneyimi Kapsamında Değerlendirilmesi: Sivas Arkeoloji Müzesi”. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(4), ss. 3964-3975. Doi: 10.26677/TR1010.2020.601
  • Zilcioğlu, Ş. (2008). Çocuk Müzeleri ve Müze Eğitimi. Ankara: Ürün Yayınları.

Müzeler Ne Kadar Çocuk Dostu? Troya Müzesinin Çocuk Dostu Uygulamalar Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 20 Sayı: 3, 476 - 489, 30.10.2023
https://doi.org/10.24010/soid.1273642

Öz

Troya Müzesi, kültürlerarası bir öneme sahip olmakla birlikte coğrafi olarak da yerli ve yabancı ziyaretçilerin yoğun ilgi gösterdikleri bir konumda yer almaktadır. İlyada destanına konu olan Troya Savaşı'na tanıklık etmiş ve daha birçok uygarlığın yaşadığı bu topraklardan çıkarılan eserler, yetişkinlerin olduğu kadar çocukların da ilgilersini çekmektedir. Bu çalışmada Çanakkale Tevfikiye Köyü'nde bulunan Troya Müzesi'nin çocuklar açısından fiziki, teknolojik ve eğitsel olarak uygunluğunun incelenmesi amaçlanmıştır. Veri toplama aşamasında müze ziyareti yapılarak, nitel araştırma yöntemi olan gözlem tekniğinden yararlanılmıştır. Bu doğrultuda, çocuk dostu bir müzede olması gereken özelliklere göre geliştirilen gözlem formu uygulanmıştır. Yapılan değerlendirmelere göre; Troya Müzesi'nin çocuklar ve çocuklu aileler tarafından rahatça ziyaret edebileceği fiziki koşulları sağlayabildiği, teknolojik ve eğitsel olarak çocuklara uygun düzenlemelere sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abacı, O. (2005), Çocuk ve Müze, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Akmehmet, T. ve Ödekan, A. (2006). “Müze Eğitiminin Tarihsel Gelişimi”. İtü Dergisi, 3 (1), ss. 47-58.
  • Aktaş Arnas, Y. (2017), “Oyun, Öğrenme ve Deneyimin Birleşimi: Çocuk Müzeleri”, Çağdaş Drama Derneği Dergisi, 12(2), ss. 17-30. DOI: 10.21612/yader.2017.010.
  • Akyol, A. ve Köksal Akyol, A. (2017), “Müzelerde ve Arkeolojik Alanlarda Drama Uygulamaları”. Yaratıcı Drama Dergisi, 12 (2), ss. 105-126. Doi: 10.21612/yader.20 17.017.
  • Anadolu Ajansı (2022), “Avrupa’nın Ödül Avcısı Troy Müzesi Kısa Tanıtım videosuyla da ipi göğüsledi”, https://www.aa.com.tr/tr/kultur-sanat/avrupanin-odul-avcisi-troya-muzesi-kisa-tanitim-videosuyla-da-ipi-gogusledi/2447814, (25.12.2022).
  • Atagök, T. (1999). Yeniden Müzeciliği Düşünmek, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Birch, J. (2018): “Museum spaces and experiences for children – ambiguity and uncertainty in defining the space, the child and the experience”, Children's Geographies. Ss.1-13. Doi: 10.1080/14733285.2018.1447088
  • Cox, M. (1999). “Building Relationships: effective ways of delivering interpretation and exhibits for the family audience”, Arts About Manchester Conference Report. Uk: Manchester.
  • Eyice, S. (1989), “Müzeciliğimizin Başlangıcı ve Türk-İslam Eserleri Müzeleri”, İçinde İ. Bayburtluoğlu (Editör). Müze, ss.5-10, Ankara: Dönmez Ofset Müze Eserleri Turistik Yayınları.
  • İnceelli, A., (2005), “Dijital Hikaye Anlatımının Bileşenleri”, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4 (3), ss.132-142.
  • Korkmaz, H., Savaşçı, U., Aydın, B., (2019), “Müze Tanıtım Faaliyetleri ve Ziyaretçi Deneyiminin Değerlendirilmesi: Troya Müzesi Örneği ”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (4), ss. 3156-3173.
  • Kozak, M., (2017), Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık. Milletlerarası Müzeler Konseyi (ICOM) Türkiye Milli Komitesi Yönetmeliği, (1985), T. C. Resmi Gazete, 18755, 15 Mayıs 1985, https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/187 55.pdf, (23.12.2022).
  • Önder, M. (1989), “Müzeciliğimizin Başlangıcı ve Türk-İslam Eserleri Müzeleri”. İ. Bayburtluoğlu (ed). içinde Müze. (s.11-22). Dönmez Ofset Müze Eserleri Turistik Yayınları: Ankara.
  • Öztoygar, A. (2021), “Çocuklar için Tasarlanmış 9 Müze”. https://dijitalmedyavecocuk. bilgi.edu.tr/2021/01/02/cocuklar-icin-tasarlanmis-9-dijitalmuze/, (20.12.2022).
  • Song, H., Park, C. ve Kim, M. (2020), “Tourism Destination Management Strategy for Young Children: Willengness to Pay for Child-Friendly Tourism Facilities and Services at a Heritage Site”, International Journal of Environmental Research and Public Health, 17 (19), ss. 1-13. Doi:10.3390/ijerph17197100.
  • Sproull, N. L. (1995). Handbook of research methods: A guide for practitioners and students in the social sciences. London: Scarecrow press.
  • Şengül, S. (2019), “Çocuk Dostu Bir Müzenin Olmazsa Olmaz 9 Koşulu”. https://ww w.egitimpedia.com/cocuk-dostu-bir-muzenin-olmazsa-olmaz-9-kosulu, (20.12.2022).
  • Taner, B. (2019), “Çocuk Dostu Toplum ve Çocuk Dostu Turizm: Nasıl Bir İlişki? ”, Sivas İnterdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 3 (3), ss.47-62.
  • The Audience Agency, (2001). “Family Friendly Tourism”. https://www.culturehive.co. uk/wp-content/uploads/2013/04/AV_Family-Friendly-Tourism-how-to-get-families-to-visit-a-destination.pdf, (20.12.2022).
  • Troya Müzesi (2022), https://muze.gov.tr/muze-detay?SectionId=TRO01&DistId=TRO, (01.06.2022).
  • Troya Müzesi (2022). https://muze.gov.tr/muze-detay?SectionId=TRO01&DistId=TRO, (01.06.2022). Türkiye Kültür Portalı, (2022). https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/canakkale/gez ilecekyer/canakkale-arkeoloji-muzesi, (05.06.2022).
  • UNICEF Child Friendly Cities Initiatives (2022). https://childfriendlycities.org/i nitiatives (23.05.2022). Ünal, F. ve Pınar, Y. (2017), “Erken Çocukluk Eğitiminde Müze Deneyiminin Rolü”. İdil Dergisi, 6 (38), ss. 2899-2917. Doi: 10.7816/idil-06-38-18.
  • Yıldız Kuyrukçu, E. (2021), “Bir “Yapı” Değil Bir “His” Yaratmak: Troya Müzesi Örneği”. Online Journal of Art and Design, 9 (3), ss. 53-70.
  • Yumuk, Y. ve Koçoğlu, C. M. (2020), “Müzelerde Çocuklara Yönelik Uygulamaların Ziyaretçi Deneyimi Kapsamında Değerlendirilmesi: Sivas Arkeoloji Müzesi”. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(4), ss. 3964-3975. Doi: 10.26677/TR1010.2020.601
  • Zilcioğlu, Ş. (2008). Çocuk Müzeleri ve Müze Eğitimi. Ankara: Ürün Yayınları.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hacı Mehmet Yıldırım 0000-0003-0718-7296

Derya Varlı 0009-0004-8129-1694

Erken Görünüm Tarihi 12 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıldırım, H. M., & Varlı, D. (2023). Müzeler Ne Kadar Çocuk Dostu? Troya Müzesinin Çocuk Dostu Uygulamalar Açısından Değerlendirilmesi. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 20(3), 476-489. https://doi.org/10.24010/soid.1273642

Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel and Hotel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
26935
Dergimiz EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD ve ASOS tarafından indekslenmektedir.