Türkiye’de meslek liseleri kısa sürede istihdam edilmeyi ve işgücü
piyasasında tutunmayı kolaylaştıracak beceriler kazandırması bakımından bir
sığınak olarak algılanabilse de çoğu zaman çok yönlü sosyal ve ekonomik dezavantajlarla
ilişkilendirilebilmektedir. Bu çalışmada genellikle yoksullukla
ilişkilendirilen meslek lisesi öğrencilerinin, yoksulluk ve zenginliği hangi ölçütlerle
tanımladıkları ve hangi faktörlere (bireysel nedenler, yapısal nedenler, kader,
vb.) dayandırdıkları incelenmektedir. Araştırma, meslek lisesi öğrencilerinin
zenginlik ve yoksulluk şeklinde tabakalaşmış alanlara yönelik görüşlerini
değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Meslek lisesi öğrencilerinin zenginlik ve
yoksulluğa yönelik görüşlerinin neler olduğu ve bu öğrencilerin toplumsal
yaşamda tabakalaşmış farklılıklara ne tür anlamlar yükledikleri sosyolojik bir
bakış açısıyla ele alınmaktadır.
Çalışma, 2016-2017 öğretim yılında, Eskişehir İl Milli Eğitim
Müdürlüğü’ne bağlı 7 adet mesleki ve teknik Anadolu lisesinin 12. sınıfında
eğitim gören 797 öğrenciyle yürütülmüş bir alan araştırmasının anket tekniği
ile elde edilen verilerine dayanmaktadır.
Bu araştırma sonucunda, sosyoekonomik düzeyi görece düşük, çalışan
yoksul ailelerden gelen öğrencilerin, çoğunlukla kendilerinin içinde
bulundukları sosyal ve ekonomik konum ile alt gelir gruplarının içinde
bulunduğu konum arasına bir mesafe koymaya çalıştıkları, buna karşın orta gelir
gruplarının sahip olduğu zenginliği ulaşılabilir/erişilebilir bir süreç olarak
gördükleri tespit edilmiştir
Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Zenginlik Yoksulluk Sosyal Hareketlilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 21 Sayı: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Sosyoloji Araştırmaları Dergisi / Journal of Sociological Research
SAD / JSR