Betimsel ve ilişkisel bir
çalışma olarak hazırlanan bu araştırmanın amacı, ‘’Survivor’’ özelinde,
televizyon yarışma programlarının, liseli öğrencilerin kimlik gelişimi ve
sosyalleşme sürecine etkilerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Bu değişkenler
içerisinde yer alan “izleme sıklığı” kategorik bir değişken olup, seçenekleri “çok sık, sık,
orta düzeyde, az, çok az” şeklindedir.
Yarışma programlarının etkisi ise
‘’Televizyon yarışma programlarındaki
karakter(ler)in yerinde olmak isteme; beğenme veya yerinde olmak istememe; beğenmeme”, yarışma
programlarına katılmak isteme veya istememe, yarışma programlarına SMS ile
katılım sağlama ya da sağlamama şeklinde
ifade edilmiştir.
Uygulanan ankette izlenilen yarışma programları listesinden en az birini
tercih eden öğrenciler, yarışma programlarının çocuk eğitimi açısından olumlu
model oluşturmadığını(%63,8, P= 0,001≤0,001 **), yarışma programlarında kendisine benzemek istediği kişi
ya da kişiler bulunmadığını(%80,9, p=0,005≤0,005 **), yarışma programlarında
yansıtılan kadın erkek rollerinin gerçek hayattakine benzer özellikler
göstermediğini(%21,3, X²= 60,513),
televizyonu bir eğlence aracı olarak(%39,1) görmek gerektiğini ifade etmişlerdir.
Yarışma programlarında yer alan tiplemeleri kendisine model
alan gençlerin bu davranış kalıbı yaşa, cinsiyete, ailedeki birey sayısına, gelir
düzeyine, ebeveynin eğitim
düzeyine ve okulun bulunduğu çevreye göre farklılaşmaktadır.
Yaşı küçük olanlar büyük olanlara göre; erkek öğrenciler kız
öğrencilere göre;
ailede üye sayısı fazla olanlar az
olanlara göre; aile gelir düzeyi düşük
olan yüksek olanlara göre; ebeveyn eğitimi
düşük olanlar yüksek
olanlara göre ve kent çevresi okullarında
yer alanlar kent merkezindekilere göre daha fazla oranlarda model alma davranışında bulunmaktadırlar.
Televizyon yarışma programları Toplumsallaşma Kimlik gelişimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1-2 |