In today's business world, which is getting more and more complex and uncertainties have become the most prominent factor, the establishment of a well-functioning cooperation between the employees of the organization in line with the objectives and a solid social structure within the organization have a significantly important place in the success of the organizations. Due to these reasons, it can be said that the interest in studies on intra-organizational relations has increased recently in the organizational literature. In this study, it is aimed to determine the moderator role of workplace friendship in the effect of perceived organizational support, which will be beneficial in ensuring voluntary coordination in organizations, on job satisfaction through affective commitment. The sample of the study consists of white-collar employees working in a large-scale enterprise operating in the province of Kayseri. A questionnaire was applied to the participants within the scope of the research with the full count method, and the data obtained were analyzed by using IBM SPSS, AMOS and Process Macro programs. A survey was applied to the participants, which contains four different scales and some questions about demographic information. Analyzes were carried out with the aforementioned survey data. According to the results, there is a positive and significant relationship between perceived organizational support and job satisfaction, and affective commitment, which is a sub-dimension of organizational commitment, plays a partial mediator role in this relationship. In addition, workplace friendship has a moderating role in the indirect relationship between perceived organizational support through affective commitment and job satisfaction. The research adds a new content to the literature in terms of revealing the existence of variables that play a mediating and regulatory role in the effect of perceived organizational support on job satisfaction.
Perceived organizational support Job satisfaction Affective commitment Workplace friendship Moderated mediation model
Gittikçe karmaşıklaşan ve belirsizliklerin en belirgin unsur haline geldiği günümüz iş dünyasında, örgütlerin başarıya ulaşmasında örgüt çalışanlarının amaçlar doğrultusunda tam bir iş birliğinin ve örgüt içinde sağlıklı bir sosyal yapının oluşabilmesi önemli bir yer tutmaktadır. Bu nedenle son zamanlarda örgüt literatüründe örgüt içi ilişkilere yönelik çalışmalara olan ilginin artış gösterdiği söylenebilir. Bu çalışmada, örgütlerde gönüllü koordinasyonun sağlanmasında fayda sağlayacak algılanan örgütsel desteğin duygusal bağlılık aracılığıyla iş tatminine etkisinde işyeri arkadaşlığının düzenleyici rolünün belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın örneklemini Kayseri ilinde faaliyet göstermekte olan büyük ölçekli bir işletme bünyesinde çalışmakta olan beyaz yakalı çalışanlar oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında yer alan katılımcılara tam sayım yöntemi ile anket uygulanmış, elde edilen veriler IBM SPSS, AMOS ve Process Makro paket programlarından faydalanılarak analize tabi tutulmuştur. Katılımcılara içinde demografik bilgilere ilişkin soruların da yer aldığı dört farklı ölçeğin kullanıldığı bir anket uygulanmış, analizler söz konusu anket verileri ile yürütülmüştür. Sonuçlara göre, algılanan örgütsel destek ile iş tatmini arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmakta, bu ilişkide örgütsel bağlılığın alt boyutu olan duygusal bağlılık kısmi aracı rol oynamaktadır. Ayrıca işyeri arkadaşlığı, duygusal bağlılık yoluyla algılanan örgütsel destek ile iş tatmini arasındaki dolaylı ilişkide düzenleyici bir role sahiptir. Araştırma algılanan örgütsel desteğin iş tatminine etkisinde aracı ve düzenleyici rol oynayan değişkenlerin varlığını ortaya koyması açısından literatüre yeni bir içerik kazandırmaktadır.
Algılanan örgütsel destek İş tatmini duygusal bağlılık İşyeri arkadaşlığı Aracı ve düzenleyici etki
Algılanan örgütsel destek iş tatmini duygusal bağlılık işyeri arkadaşlığı aracı ve düzenleyici etki
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 93 |