Kendini nesneleştirme, bireylerin bedenlerinin başkaları tarafından nasıl değerlendirildiğine odaklanan bir kavramdır. Özellikle kadın çalışmalarında incelenen kendini nesneleştirmede, kadınların kendilik algılarının bedenlerine ilişkin değerlendirmelerini etkilediği bilinmektedir. Bu bağlamda bu çalışmada kimlik boyutlarının kendini nesneleştirme üzerindeki etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Katılımcılar 18-39 yaş arası (ortalama=21.77, ss=3.88) 215 üniversiteli kadın öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Kimlik Gelişimi Boyutları Ölçeği ve Kendini Nesneleştirme İnanç ve Davranışları Ölçeği kullanılmıştır. Korelasyon analizi sonucuna göre, kendini nesneleştirme ile içsel yatırım, içsel yatırımla özdeşleşme, seçeneklerin genişlemesine araştırılması ve seçeneklerin derinlemesine araştırılması arasında olumsuz ilişkiler vardır. Bununla birlikte, kendini nesneleştirme ile seçeneklerin saplantılı araştırılması arasında pozitif bir ilişki vardır. Çoklu regresyon analizi sonuçlarına göre içsel yatırım, içsel yatırımla özdeşleşme ve seçeneklerin genişlemesine araştırılmasının kendini nesneleştirmeyi negatif olarak yordadığı, ancak seçeneklerin derinlemesine araştırılmasının kendini nesneleştirme üzerindeki etkisinin anlamlı olmadığı bulunmuştur. Ayrıca seçeneklerin saplantılı araştırılmasının kendini nesneleştirme üzerindeki etkisi pozitif bulunmuştur. Sonuçlar, kimlik ve kendini nesneleştirme literatürü bağlamında tartışılmıştır.
Self-objectification is a concept that focuses on how individuals' bodies are evaluated by others. It is known that women's self-perceptions affect their evaluations of their bodies, especially in self-objectification, which is studied in women's studies. In this context, it was aimed to investigate the effects of identity dimensions on self-objectification in this study. The participants consisted of 215 university women students between the ages of 18-39 (mean = 21.77, sd=3.88). Personal Information Form, The Dimensions of Identity Development Scale, and Self-Objectification Beliefs and Behaviors Scale were used as data collection tools. According to correlation analysis, there were nagative relationships between self-objectification and commitment, identification with commitment, exploration in breadth, and exploration in depth. However, there was a positive relationship between self-objectification and ruminative exploration. According to the results of multiple regression analysis, it was found that commitment, identification with commitment, and exploration in breadth negatively predicted self-objectification, but the effect of exploration in depth on self-objectification was not significant. In addition, the effect of ruminative exploration on self-objectification was found to be positively. The results are discussed in the context of identity and self-objectification literature.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Gelişim Psikolojisi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 95 |