Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DETERMINING THE DIFFICULTIES THAT VISSUALY DISABLED STUDENTS FACE IN SCIENCE LEARNING

Yıl 2024, Sayı: 97, 73 - 82, 21.03.2024
https://doi.org/10.17753/sosekev.1381543

Öz

Insufficient or no use of the sense of sight undoubtedly affects learning activities negatively. Although visually impaired students are subject to special education, it is thought that there are still some difficulties in front of their learning. The aim of this study is to reveal the difficulties faced by visually impaired 8th grade students in learning Science. In the study, the special case method was applied by adhering to the qualitative research traditions. The study group consists of 10 8th grade students of Ali İhsan Arslan Visually Impaired Secondary School in Diyarbakır province in the 2022-2023 academic year. The data of the study were collected with a structured interview form prepared by the researcher. According to the findings of the study, visually impaired students stated that they had difficulty in subjects involving visual shapes in Science classes, and they also complained about the lack of laboratories. More space should be given to teaching materials and activities designed taking into account the individual needs of visually impaired individuals.

Kaynakça

  • Altıparmak, M., & Nakiboğlu, M. (2005). Fen bilimleri eğitimi lisansüstü tez çalışmalarında uygulanan nitel ve nicel yöntemler. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 49-64.
  • Amato, S. (2002). Standards for competence in braille literacy skills in teacher preparation programs. Journal of Visual Impairment & Blindness, 96(3), 143–153.
  • Arslan, Y., Şahin, H. M., Gülnar, U., & Şahbudak, M. (2014). Görme engellilerin toplumsal hayatta yaşadıkları zorluklar (Batman merkez örneği). Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 4(2), 1-14.
  • Ataman, A. (2003). Görme yetersizliğinin çocuklar üzerindeki etkileri. Ü. Tüfekçioğlu (Ed.), İşitme konuşma ve görme sorunu olan çocukların eğitimi içinde (ss. 235-256). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Ataman, A. (2012). Özel eğitime muhtaç olmanın nedenleri anlamı ve amaçları. A. Ataman (Ed.), Temel eğitim öğretmenleri için kaynaştırma uygulamaları ve özel eğitim içinde (ss. 3-53). Vize.
  • Atıcı, İ. (2007). Fiziksel engelliler ve kentsel mekânın kullanımı. (Tez No: 214747) [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., & Bıçak, B. (2012). Geleneksel-tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri öğretmen el kitabı. Pegem Akademi.
  • Buultjens, M., Aitken, S., Ravenscroft, J., & Carey, K. (1999). Size counts: The significance of size, font and style of print for readers with low vision sitting examinations. British Journal of Visual Impairment, 17(1), 5-10.
  • Bülbül, M. Ş. (2013). Görme engelli öğrenciler ile çalışırken nasıl bir materyal kullanılmalıdır? Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(1), 1-11.
  • Bülbül, M. Ş. (2016). Görme engelli öğrenciyi fizikçi yapan fonksiyon. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(1), 17–26.
  • Bülbül, M.Ş., Garip, B., Cansu, Ü., & Demirtaş, D. (2012). Görme engelliler için matematik öğretim materyali tasarımı: İğneli sayfa. İlköğretim Online, 11(4), 1-9.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak., E., Akgün, Ö, E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Cavkaytar, A., & Diken, İ. H. (2012). Özel eğitim: Özel eğitim ve özel eğitim gerektirenler. Vize.
  • Cole, R. A., & Slavin, A. J. (2013). Use of a video assistive device in a university course in laboratory science: A case study. Journal of Visually Impairment and Blindness, 107(4), 311-315.
  • Cooperman, S. (1980). Biology for the visually impaired student. The American Biology Teacher, 42(5),293-304.
  • Çarkçı, Ş. (2011). Engellilerin mesleki eğitimi ve istihdamı (Tez No. 291392) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler.
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252.
  • Gupta, H. O., & Singh, R. (1998). Low-cost Science teaching equipment for visually impaired children, Journal of Chemical Education, 75(5), 610-612.
  • Gupta, A., & Singh, T. (2002). Manufacturing flexibility in a filter manufacturing enterprise- A case study. Global Journal of Flexible systems managements 3, 25-17.
  • Kamış, Ö., & Demir, E. (2018). Görme yetersizliği olan lisans öğrencilerinin sınıf içi ölçme-değerlendirme süreçlerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(3), 423-450. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.334802
  • Kızar, O. (2012). Farklı branşlardaki görme engelli sporcuların yalnızlık düzeylerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans. [Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kumar, D. D., Ramasamy, R., & Stefanich, G. P. (2001). Science instruction for students with visual impairments. ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education, 2-4.
  • Mayo, P. M. (2004). Assessment of the impact chemistry text and figures have on visually impaired students' learning. Unpublished doctoral dissertation. Purdue University, West Lafayette, Indiana.
  • Okçu, B., & Sözbilir, M. (2016). 8. Sınıfta görme yetersizliği olan öğrencilere yaşamımızdaki elektrik ünitesinin öğretimi: “Nasıl ışık saçar? Nasıl ısınır?” etkinliği. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 4(1), 76-93.
  • Özkan, E. (2013). Kör ve az gören erişkin bireylerde öz yeterlilik, sosyal kaygı, baş etme becerileri ve çevrenin toplumsal katılıma etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özgür, İ. (2004). Engelli çocuklar ve eğitimi. Karahan.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Sage.
  • Poon, T., & Ovadia, R. (2008). Using tactile learning aids for students with visual impairments in a first-semester organic chemistry course. Journal of Chemical Education, 85(2), 240- 242.
  • Supalo, C. A., Dwyer, D., Eberhart, H. L., Bunnag, N., & Mallouk, T. E. (2009). Teacher training workshop for educators of students who are blind or low vision. Journal of Science Education for Students with Disabilities, 13(1), 9-16.
  • Şafak, P. (2017). Braille yazı sistemi, tarihçesi ve dünyada Braille. P. Şafak (Ed.), Görenler için braille (kabartma) yazı rehberi içinde. Pegem Akademi.
  • Taymaz, H. A. (1997). Hizmet içi eğitim. Tapu ve Kadastro Vakfı Matbaası.
  • Tombaugh, D. (1981). Chemistry and the visually impaired. Journal of Chemical Education, 58(3), 222-226.
  • Ünlü, P., Pehlivan, D., & Tarhan, H. (2010). Ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören görme engelli öğrencilerin fizik dersi hakkındaki düşünceleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 39-54.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yin, R.K. (2002) Applications of case study research (5th ed.). Stage.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. Sage.
  • WHO Engellilik Raporu (2012) https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA66/A66_12-en.pdf adersinden 2023 yılında erişilmiştir.
  • Weems, B. (1977). A physical Science course for the visually impaired. The Physics Teacher,15, 333- 338.
  • Zorluoğlu, S. L., & Sözbilir, M. (2017). Görme yetersizliği olan öğrencilerin öğrenmelerini destekleyici ihtiyaçlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 659-682. https://doi.org/10.24315/trkefd.279369

Görme Engelli Öğrencilerin Fen Bilgisi Öğrenmelerinde Karşılaştıkları Zorlukların Belirlenmesi

Yıl 2024, Sayı: 97, 73 - 82, 21.03.2024
https://doi.org/10.17753/sosekev.1381543

Öz

Görme duyusunun yeterince veya hiç kullanılamaması hiç şüphesiz öğrenme aktivitelerini de olumsuz etkilemektedir. Görme yetersizliği olan öğrenciler her ne kadar özel eğitime tabi olsalar da yine de öğrenmelerinin önünde bazı zorluklar olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı görme engelli 8. Sınıf öğrencilerinin fen öğrenmelerinde karşılaştıkları zorlukları ortaya koymaktır. Çalışmada nitel araştırma geleneklerine bağlı kalınarak özel durum yöntemi uygulanmıştır. Çalışma grubunu 2022-2023 eğitim yılında Diyarbakır ili Ali İhsan ARSLAN görme engelliler ortaokulu 8. sınıfında öğrenim gören 10 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri araştırmacı tarafından hazırlanan yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göregörme engelli öğrenciler fen derslerinde en çok görsel şekil içeren konularda zorlandıklarını belirtmişler ayrıca laboratuvar eksikliğinden şikayetçi olmuşlardır. Görme engelli bireylerin bireysel ihtiyaçları göz önünde bulundurularak tasarlanan öğretim materyal ve etkinliklerine daha fazla yer verilmelidir.

Kaynakça

  • Altıparmak, M., & Nakiboğlu, M. (2005). Fen bilimleri eğitimi lisansüstü tez çalışmalarında uygulanan nitel ve nicel yöntemler. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 49-64.
  • Amato, S. (2002). Standards for competence in braille literacy skills in teacher preparation programs. Journal of Visual Impairment & Blindness, 96(3), 143–153.
  • Arslan, Y., Şahin, H. M., Gülnar, U., & Şahbudak, M. (2014). Görme engellilerin toplumsal hayatta yaşadıkları zorluklar (Batman merkez örneği). Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 4(2), 1-14.
  • Ataman, A. (2003). Görme yetersizliğinin çocuklar üzerindeki etkileri. Ü. Tüfekçioğlu (Ed.), İşitme konuşma ve görme sorunu olan çocukların eğitimi içinde (ss. 235-256). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Ataman, A. (2012). Özel eğitime muhtaç olmanın nedenleri anlamı ve amaçları. A. Ataman (Ed.), Temel eğitim öğretmenleri için kaynaştırma uygulamaları ve özel eğitim içinde (ss. 3-53). Vize.
  • Atıcı, İ. (2007). Fiziksel engelliler ve kentsel mekânın kullanımı. (Tez No: 214747) [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., & Bıçak, B. (2012). Geleneksel-tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri öğretmen el kitabı. Pegem Akademi.
  • Buultjens, M., Aitken, S., Ravenscroft, J., & Carey, K. (1999). Size counts: The significance of size, font and style of print for readers with low vision sitting examinations. British Journal of Visual Impairment, 17(1), 5-10.
  • Bülbül, M. Ş. (2013). Görme engelli öğrenciler ile çalışırken nasıl bir materyal kullanılmalıdır? Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(1), 1-11.
  • Bülbül, M. Ş. (2016). Görme engelli öğrenciyi fizikçi yapan fonksiyon. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(1), 17–26.
  • Bülbül, M.Ş., Garip, B., Cansu, Ü., & Demirtaş, D. (2012). Görme engelliler için matematik öğretim materyali tasarımı: İğneli sayfa. İlköğretim Online, 11(4), 1-9.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak., E., Akgün, Ö, E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Cavkaytar, A., & Diken, İ. H. (2012). Özel eğitim: Özel eğitim ve özel eğitim gerektirenler. Vize.
  • Cole, R. A., & Slavin, A. J. (2013). Use of a video assistive device in a university course in laboratory science: A case study. Journal of Visually Impairment and Blindness, 107(4), 311-315.
  • Cooperman, S. (1980). Biology for the visually impaired student. The American Biology Teacher, 42(5),293-304.
  • Çarkçı, Ş. (2011). Engellilerin mesleki eğitimi ve istihdamı (Tez No. 291392) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler.
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252.
  • Gupta, H. O., & Singh, R. (1998). Low-cost Science teaching equipment for visually impaired children, Journal of Chemical Education, 75(5), 610-612.
  • Gupta, A., & Singh, T. (2002). Manufacturing flexibility in a filter manufacturing enterprise- A case study. Global Journal of Flexible systems managements 3, 25-17.
  • Kamış, Ö., & Demir, E. (2018). Görme yetersizliği olan lisans öğrencilerinin sınıf içi ölçme-değerlendirme süreçlerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(3), 423-450. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.334802
  • Kızar, O. (2012). Farklı branşlardaki görme engelli sporcuların yalnızlık düzeylerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans. [Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kumar, D. D., Ramasamy, R., & Stefanich, G. P. (2001). Science instruction for students with visual impairments. ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education, 2-4.
  • Mayo, P. M. (2004). Assessment of the impact chemistry text and figures have on visually impaired students' learning. Unpublished doctoral dissertation. Purdue University, West Lafayette, Indiana.
  • Okçu, B., & Sözbilir, M. (2016). 8. Sınıfta görme yetersizliği olan öğrencilere yaşamımızdaki elektrik ünitesinin öğretimi: “Nasıl ışık saçar? Nasıl ısınır?” etkinliği. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 4(1), 76-93.
  • Özkan, E. (2013). Kör ve az gören erişkin bireylerde öz yeterlilik, sosyal kaygı, baş etme becerileri ve çevrenin toplumsal katılıma etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özgür, İ. (2004). Engelli çocuklar ve eğitimi. Karahan.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Sage.
  • Poon, T., & Ovadia, R. (2008). Using tactile learning aids for students with visual impairments in a first-semester organic chemistry course. Journal of Chemical Education, 85(2), 240- 242.
  • Supalo, C. A., Dwyer, D., Eberhart, H. L., Bunnag, N., & Mallouk, T. E. (2009). Teacher training workshop for educators of students who are blind or low vision. Journal of Science Education for Students with Disabilities, 13(1), 9-16.
  • Şafak, P. (2017). Braille yazı sistemi, tarihçesi ve dünyada Braille. P. Şafak (Ed.), Görenler için braille (kabartma) yazı rehberi içinde. Pegem Akademi.
  • Taymaz, H. A. (1997). Hizmet içi eğitim. Tapu ve Kadastro Vakfı Matbaası.
  • Tombaugh, D. (1981). Chemistry and the visually impaired. Journal of Chemical Education, 58(3), 222-226.
  • Ünlü, P., Pehlivan, D., & Tarhan, H. (2010). Ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören görme engelli öğrencilerin fizik dersi hakkındaki düşünceleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 39-54.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yin, R.K. (2002) Applications of case study research (5th ed.). Stage.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. Sage.
  • WHO Engellilik Raporu (2012) https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA66/A66_12-en.pdf adersinden 2023 yılında erişilmiştir.
  • Weems, B. (1977). A physical Science course for the visually impaired. The Physics Teacher,15, 333- 338.
  • Zorluoğlu, S. L., & Sözbilir, M. (2017). Görme yetersizliği olan öğrencilerin öğrenmelerini destekleyici ihtiyaçlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 659-682. https://doi.org/10.24315/trkefd.279369
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri (Diğer), Görme Engelli Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cihat Demir 0000-0003-0800-5116

Diyar Öztürk 0000-0002-3417-1030

Yayımlanma Tarihi 21 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2023
Kabul Tarihi 18 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 97

Kaynak Göster

APA Demir, C., & Öztürk, D. (2024). DETERMINING THE DIFFICULTIES THAT VISSUALY DISABLED STUDENTS FACE IN SCIENCE LEARNING. EKEV Akademi Dergisi(97), 73-82. https://doi.org/10.17753/sosekev.1381543