Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ACİL SERVİSE TEKRAR BAŞVURU ORANI DEĞERLENDİRMESİ

Yıl 2017, Sayı: 14, 92 - 99, 30.12.2017

Öz

Amaç: Bu çalışmada; Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları kapsamında Gösterge Yönetimi değerlendirme İndikatörlerinden olan “Acil Servise 24 Saat İçinde Aynı Şikâyetle Tekrar Başvuran Hasta Oranı”nın tespiti ve izlenmesi ve yıllara göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Metot: Retrospektif bir çalışma olan bu araştırmada, 2015 ve 2017 yılları arasında (3 yıl) Acil Servise başvuran hastaların verileri üzerinden tekrar başvuru oranları HBYS sisteminden tespit edilmiştir. Bu veriler ışığında tekrar başvuru yapan hastaların; demografik özelliklerine göre analizleri, hastalık tanıları, yıllara ve aylara göre başvuru oranları hesaplanmıştır.
Bulgular: Acil servise 3 yıl içerisinde başvuran hasta sayısı 1.083.553’dır. Bu hastaların aynı tanı ile tekrar başvuru sayısı ise 7.775 olarak tespit edilmiştir. Acil servise tekrar başvuru oranı 3 yıllık ortalaması % 0,72 olarak bulunmuştur. Erkekler için başvuru sayısı 531.808 kişi ve yüzde oranı % 0,78’dir. Bayanlar için, tekrar başvuru sayısı 551.550’ ve yüzde oranı % 0,95’dir. Bayan hastaların erkek hastalara göre tekrar başvuru oranı yaklaşık % 20’lik bir fazlalık gösterdiği bulgular arasında yer almaktadır.
Sonuç: Bu tür Araştırmalar ülkemiz için risk gruplarının belirlenmesi açısından önem arz etmektedir. Sıfır hata ilkesi ile sağlık hizmeti sunmak zorunda olan sağlık kuruluşları için bir hastanın bile sağlık hizmeti almasından kaynaklı zarar görmesi asla kabul edilemeyecek bir durumdur. Bu çalışmanın yapıldığı kurum Türkiye’nin kapasite açısından en önemli ve en büyük kurumlarından birisidir. Bu bağlamda 3 yıllık ortalamada kuruma yaklaşık 1 milyon 100 bin hasta başvurmuş ve neredeyse yüzde birlik bir kısmı 24 saat içerisinde tekrar geri gelmiştir. Bu sayının örneklem büyüklüğü açısından önem arz eden bir oran olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • http://www.acilservis.pro/acil-saglik-hizmetleri-nelerdir [Erişim Tarihi:01.11.2017]
  • T.C. Resmi Gazete, Tarih: 16.10.2009, Sayı: 27378, Madde 4, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/10/20091016-16.htm [Erişim Tarihi:25.10.2017]
  • Sağlık Hizmetlerinde Kalite Tam Olarak Ne Demek?, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:8, Sayı:14, s.181-192.
  • Sağlıkta kalite standartları arşivi-İndikatör Yönetimi 03/11/2016 http://www.kalite.saglik.gov.tr/TR,9066/indikator-yonetimi.html [Erişim Tarihi: 27.10.2017]
  • http://www.performans.saglik.gov.tr/content/files/hizmetler/kurumsal/kurumsal_kaliteyi_gelistirme_ve_performans_degerlendirme_yonerge.doc [Erişim Tarihi: 27.10.2017] Türkiye Sağlıkta Kalite Sistemi’ne ilişkin çalışmalar 27.06.2015 tarih ve 29399 sayılı yönetmelik.
  • Milli Eğitim Bakanlığı,(2011). “Acil Sağlık Hizmetleri” Ankara.
  • http://www.merih.net/m1/whaysur12.htm , Sur, H. (2017). “Dünyada Sağlık Hizmetlerinin Geçmişi Ve Gelişimi”. E.T: 20/10/2017
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Yorulmaz Bu kişi benim

Fatih Karaalp Bu kişi benim

Necati Bükecik

Ahmet Fatih Özyılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Yorulmaz, M., Karaalp, F., Bükecik, N., Özyılmaz, A. F. (2017). ACİL SERVİSE TEKRAR BAŞVURU ORANI DEĞERLENDİRMESİ. Selçuk Üniversitesi Sosyal Ve Teknik Araştırmalar Dergisi(14), 92-99.

 Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.