Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Dog Who Saw God: The Production of the Sacred between Religion and Society

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 699 - 713, 29.08.2024
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.1483352

Öz

In the process of interpretation, the position of the individual as both subject and object is of critical importance. The common situation in everyday life results in the production of common meaning. In this context, everyday life draws the transcendent into its own reality. Thus, the continuity of the sacred is ensured. Sanctification is therefore closely related to the interpersonal production of meaning. Describing this situation through a literary text constitutes the main purpose of our study. In addition to the literary emphasis in religious texts, the religious fiction in literary texts shows the deep-rooted history of the unity of the two disciplines on sociological grounds. In this study, Dino Buzzati's The Dog Who Saw God, which is evaluated in this context, is analyzed in an interactionist framework in relation to the produciton of the sacred and the process of social change. The methodological approach provides important clues about the interaction between religion and society. In this way, the positioning and production cycle of the sacred is associated with the significations that emerge depending on an interactional process. From this perspective, it can be said that a religious principle does not become a symbol for its own sake, but rather it becomes a symbol in the service of everyday life.

Kaynakça

  • Bahtin, Mihail Mihailoviç (2004). Dostoyevski Poetikasının Sorunları. çev. Cem Soydemir. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bellah, Robert N. (2017) İnsan Evriminde Din. çev. Mete Tunçay. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Berger, Peter L. & Luckmann, Thomas (2008). Gerçekliğin Sosyal İnşası-Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi. çev. Vefa Saygın Öğütle. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Berger, Peter L. (2011) Kutsal Şemsiye. çev. Ali Coşkun. İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Berger, Peter L. & Luckmann, Thomas (2015). Modernite, Çoğulculuk ve Anlam Krizi. çev. Mustafa Derviş Dereli. Ankara: Heretik Yayıncılık.
  • Blumer, Herbert (1986). Symbolic Interactionism Perspective and Method. Berkeley&Los Angeles&London: University of California Press.
  • Buzzati, Dino (2015). Tanrı’yı Gören Köpek. çev. Rekin Teksoy. İstanbul: Can Yayınları.
  • Cooley, Charles H. (1922). Human Nature and the Social Order. New York: : Charles Scribner’s Sons.
  • Coşkun, Ali (2011). "Peter Ludwig Berger'in Din Sosyolojisindeki Yeri ve Önemi". Peter L. Berger. Kutsal Şemsiye. 7-45. çev. Ali Coşkun. İstanbul: Rağbet Yayınları.

Tanrı’yı Gören Köpek: Din ve Toplum Arasında Kutsalın Üretimi

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 699 - 713, 29.08.2024
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.1483352

Öz

Anlamlandırma sürecinde hem özne hem de nesne olarak bireyin konumu, kritik bir önem arz etmektedir. Gündelik hayatta içerisinde yer alınan ortak durum, ortak anlamın üretilmesi ile neticelenmektedir. Bu bağlamda gündelik hayat, aşkın olanı kendi gerçekliğine çekmektedir. Böylelikle kutsalın devamlılığı sağlanmaktadır. Dolayısıyla kutsallaştırma anlamın bireylerarası üretimi ile yakından ilişkilidir. Söz konusu durumun bir edebi metin üzerinden betimlenmesi çalışmamızın temel amacını oluşturmaktadır. Dini metinlerdeki edebi vurgunun yanı sıra edebi metinlerdeki dini kurgu, iki disiplinin sosyolojik zemindeki birlikteliklerinin köklü geçmişini göstermektedir. Çalışmada, bu bağlamda değerlendirilen Dino Buzzati’nin Tanrı’yı Gören Köpek öyküsü, kutsalın üretimi ve toplumsal değişim süreciyle ilişkilendirilip etkileşimci bir çerçevede analiz edilmeye çalışıldı. Kullanılan metodolojik yaklaşım din ile toplum arasındaki etkileşime dair önemli ipuçları vermektedir. Böylelikle kutsalın konumlanışı ve üretim döngüsü, etkileşimsel bir sürece bağlı olarak ortaya çıkan anlamlandırmalarla ilişkilendirilmektedir. Bu perspektiften hareketle dini bir prensibin salt kendinde bir nedenden dolayı sembolleşmediği, daha çok gündelik hayatın yedeğinde birer sembole dönüştüğü sonucuna ulaşıldı.

Kaynakça

  • Bahtin, Mihail Mihailoviç (2004). Dostoyevski Poetikasının Sorunları. çev. Cem Soydemir. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bellah, Robert N. (2017) İnsan Evriminde Din. çev. Mete Tunçay. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Berger, Peter L. & Luckmann, Thomas (2008). Gerçekliğin Sosyal İnşası-Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi. çev. Vefa Saygın Öğütle. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Berger, Peter L. (2011) Kutsal Şemsiye. çev. Ali Coşkun. İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Berger, Peter L. & Luckmann, Thomas (2015). Modernite, Çoğulculuk ve Anlam Krizi. çev. Mustafa Derviş Dereli. Ankara: Heretik Yayıncılık.
  • Blumer, Herbert (1986). Symbolic Interactionism Perspective and Method. Berkeley&Los Angeles&London: University of California Press.
  • Buzzati, Dino (2015). Tanrı’yı Gören Köpek. çev. Rekin Teksoy. İstanbul: Can Yayınları.
  • Cooley, Charles H. (1922). Human Nature and the Social Order. New York: : Charles Scribner’s Sons.
  • Coşkun, Ali (2011). "Peter Ludwig Berger'in Din Sosyolojisindeki Yeri ve Önemi". Peter L. Berger. Kutsal Şemsiye. 7-45. çev. Ali Coşkun. İstanbul: Rağbet Yayınları.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Edebiyat Sosyolojisi
Bölüm EDEBİYAT / ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Abdurrahman Yalçi 0000-0002-6375-0701

Yayımlanma Tarihi 29 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 13 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 5 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yalçi, A. (2024). Tanrı’yı Gören Köpek: Din ve Toplum Arasında Kutsalın Üretimi. Söylem Filoloji Dergisi, 9(2), 699-713. https://doi.org/10.29110/soylemdergi.1483352