The research
was to examine the effecting factors and satisfaction levels of patients who
applied to a family health center. The descriptive research was carried out at
a Family Health Center in Izmir. The data of the study were collected by the
investigator using face-to-face interview method using the "European
Patients Evaluate General / Family Practice" questionnaire from 143
patients who received polyclinic services between April 2014 and May 2014. SPSS
21.0 package program was used in the analysis of the data.
Number, percentage analyzes
were made, mean and standard deviation were calculated. Regression analysis was
used to determine the factors affecting satisfaction level. It was determined
that 95,1% of the patients who participated in the survey benefited from
primary health care services. It was determined that 83,9% of the patients were
the Family Health Center of the first applied health institution. While 97,2%
of the patients were ill, 53,8% of them were informed, 27,3% were using immunization
services (vaccination), 7,0% had family planning (spiral, condom) services, 11,2%
were pregnancy monitoring, 16,1% were infant monitoring it was determined that
they applied for primary care services. Patients' satisfaction level was found
to be 4,06 ± 0.72.
In
conclusion, this study attempted to examine the effecting factors and
satisfaction levels of patients who applied to a family health center. It was
determined that the satisfaction levels of the patients were high and the
satisfaction levels of the patients were affected by variables such as age,
education level, social security presence and first referral health unit. Satisfaction
rates are thought to be linked to the conditions of family physicians and the
Family Health Center. It will be useful to determine the areas of the
institution's needs by looking at the satisfaction levels of the people and
making the satisfaction work in many countries and institutions.
Primary care Patient satisfaction Family physician Family health center Family Medicine Practice
Araştırma, bir aile sağlığı merkezine başvuran hastaların memnuniyet
düzeyleri ve etkileyen faktörlerin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı olarak yapılan araştırma, İzmir’de bulunan
bir Aile Sağlığı Merkezi’nde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, Nisan
2014-Mayıs 2014 tarihleri arasında poliklinik hizmeti almak için gelen 143
hastadan “European Patients Evaluate General/Family Practice” ölçeği
kullanılarak, yüz yüze görüşme yöntemi kullanılarak araştırmacı tarafından
toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21.0 paket programı kullanılmıştır. Sayı,
yüzde analizleri yapılmış, ortalama ve standart sapma hesaplanmıştır. Memnuniyet düzeyini etkileyen
faktörlerin belirlenmesinde regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan hastaların %95,1’inin
birinci basamak sağlık hizmetlerinden yararlandığı belirlenmiştir. Hastaların %83,9’unun ilk başvurdukları sağlık kurumunun Aile Sağlığı Merkezi
olduğu saptanmıştır. Hastaların %97,2’sinin hasta oldukları zaman,
%53,8’inin bilgi almak, %27,3’ünün bağışıklama hizmetlerinden yararlanmak (aşılama),
%7,0’ının aile planlaması (spiral, kondom) hizmetleri, %11,2’sinin gebelik
izlemi, %16,1’inin bebek izlemi için birinci basamak hizmetlere başvurduğu
saptanmıştır. Hastaların memnuniyet düzeyi 4,06±0.72 olarak bulunmuştur.
Sonuç olarak, bu çalışmada bir aile sağlığı merkezine başvuran hastaların memnuniyet
düzeyleri ve etkileyen faktörler incelenmeye çalışılmıştır. Hastaların
memnuniyet düzeylerinin yüksek olduğu, yaş, eğitim durumu, sosyal güvence
varlığı ve ilk başvurulan sağlık birimi değişkenlerinden etkilendiği
belirlenmiştir. Memnuniyet oranlarının
kişilerin aile hekimleri ve aile sağlığı merkezi koşullarıyla da bağlantılı
olduğu düşünülmektedir. Memnuniyet çalışmaları birçok ilde ve kurumda
yapılarak, insanların memnuniyet
düzeylerine bakılarak, kurumun ihtiyaç alanlarını belirlemek faydalı olacaktır.
Birinci basamak sağlık hizmeti Hasta memnuniyeti Aile hekimi Aile sağlığı merkezi Kalite
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 40 |