Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECTING FACTORS AND SATISFACTION LEVELS OF THE PATIENTS WHO APPLY TO A FAMILY HEALTH CENTER

Yıl 2018, Sayı: 40, 53 - 70, 27.06.2018
https://doi.org/10.21560/spcd.v18i38117.346003

Öz

The research
was to examine the effecting factors and satisfaction levels of patients who
applied to a family health center. The descriptive research was carried out at
a Family Health Center in Izmir. The data of the study were collected by the
investigator using face-to-face interview method using the "European
Patients Evaluate General / Family Practice" questionnaire from 143
patients who received polyclinic services between April 2014 and May 2014. SPSS
21.0 package program was used in the analysis of the data.

Number, percentage analyzes
were made, mean and standard deviation were calculated. Regression analysis was
used to determine the factors affecting satisfaction level. It was determined
that 95,1% of the patients who participated in the survey benefited from
primary health care services. It was determined that 83,9% of the patients were
the Family Health Center of the first applied health institution. While 97,2%
of the patients were ill, 53,8% of them were informed, 27,3% were using immunization
services (vaccination), 7,0% had family planning (spiral, condom) services, 11,2%
were pregnancy monitoring, 16,1% were infant monitoring it was determined that
they applied for primary care services. Patients' satisfaction level was found
to be 4,06 ± 0.72.



In
conclusion, this study attempted to examine the effecting factors and
satisfaction levels of patients who applied to a family health center. It was
determined that the satisfaction levels of the patients were high and the
satisfaction levels of the patients were affected by variables such as age,
education level, social security presence and first referral health unit. Satisfaction
rates are thought to be linked to the conditions of family physicians and the
Family Health Center.
It will be useful to determine the areas of the
institution's needs by looking at the satisfaction levels of the people and
making the satisfaction work in many countries and institutions.

Kaynakça

  • Akıncı, A., Mollahaliloğlu, S., Özgülcü, Ş., Dönertaş, B., & Alkan, A. (2015). Birinci basamak sağlık merkezlerine ve devlet hastanelerine başvuran hastaların aldıkları sağlık hizmetinin akılcı ilaç kullanımı açısından değerlendirilmesi. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 6(1), 30-39.
  • Akman, M. (2014). Türkiye'de birinci basamağın gücü. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 18(2), 70-78.
  • Al-Sakkak, MA., Al-Nowaiser, NA., Al-Khashan, HI., Al-Abdrabulnabi, AA., & Jaber, RM. (2008). Patient satisfaction with primary health care services in Riyadh. Saudi Med J., 29(3), 432-6.
  • Atadağ, Y., Aydın, A., Kaya, D., Köşker, D.H., Başak, F., & Uçak, S. (2016). Aile hekimliği uygulamasıyla üçüncü basamak sağlık kuruluşuna başvuru sebeplerinde olan değişiklikler. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 20(4),141-151.
  • Baltacı, D., Kara, H.İ., Bahçebaşı,T., Sayın,S., Yılmaz, A.,& Çeler, A. (2011). Düzce ilinde birinci basamakta sağlık hizmeti alan hastaların aile hekimi ve muayenehanesi hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi: Pilot çalışma. Konuralp Tıp Dergisi, 3(2), 9-15.
  • Bostan, S.,& Havvatoğlu, K. (2014). EUROPEP aile hekimliği memnuniyeti ölçeğine göre Gümüşhane aile hekimliği memnuniyet araştırması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(4), 1067-1078.
  • Edirne, T., Kuşaslan, A.D.,& Atmaca, B. (2009). Van ilinde birinci basamak hasta memnuniyeti: Ankete dayalı kesitsel çalışma. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 13(3), 137-47.
  • EUROPEP (2009). http://www.equip.ch/ adresinden 10.08.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Geçkil, E., Dündar, Ö.,& Şahin, T. (2008). Adıyaman il merkezindeki hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 41–51.
  • Mete, B., Pehlivan, E., Tekin, C., Nacar, E., Unver, E.,& Baran, A. (2015). Malatya il merkezinde aile hekimliği hizmetinden yararlanan yetişkinlerin memnuniyet düzeyleri ve etkileyen faktörler. Medicine Science, 4(4), 2721-31.
  • Mollahaliloğlu, S., Kosdak, M., Sanisoğlu, Y., Boz, D.,& Demirok, A.B. (2010). Birinci basamak sağlık hizmetlerinde hasta memnuniyeti, Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayını, Opus Basın, Yayın ve Ambalaj Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.
  • Nazlı, Ş., Alparslan, Ö., Nurhan, D., Atilla, EH.,& Selim, K. (2014). Afyonkarahisar il merkezinde birinci basamak sağlık hizmetlerinde hasta memnuniyeti araştırması. Journal of Clinical and Analytical Medicine, 5(1), 29-34.
  • Özata, M., Tekin, F.,& Öztürk, EY. (2016). Konya’daki aile hekimliği hizmetlerinin değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, (35), 205-218.
  • Öztürk, H., Candaş, B.,& Babacan, E. (2015). Devlet hastaneleri, Toplum ve Aile sağlığı Merkezlerinde çalışan hemşirelerin yaşadıkları sorunların belirlenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(2): 25-36.
  • Sağlık Bakanlığı (2003). Sağlıkta Dönüşüm Programı. https://www.saglik.gov.tr/TR,11415/saglikta-donusum-programi.html adresinden 17.10.2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Sağlık Bakanlığı (2012) Sağlıkta Dönüşüm Programı Değerlendirme Raporu (2003-2011). https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/Yayin/453 adresinden 17.10.2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Sünter, T., Tabak, Ş., Canbaz, S.,& Pekşen, Y. (2003). Samsun il merkezinde birinci basamak sağlık hizmetlerinde hasta memnuniyeti. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Dergisi, (3),135-139.
  • Türköz,Y.(2000). Hasta tatmini ölçüm ve iyileştirilmesinde entegre bir sistem örneği. Başkent Üniversitesi Sağlık Hizmetlerinde 5. Toplam Kalite Yönetimi Sempozyumu Bilimsel Yayınları, Ankara: Haberal Eğitim Vakfı.
  • Wensing, M., Baker, R., Vedsted, P., Heje, H.,& Klingenberg, A. (2006). Revised Europep Instrument and User Manual, EUROPEP.
  • Yalman, F., Bayat, M.,& Çatı, K. (2015). Aile hekimliği uygulamasının hekimlerin sunmuş olduğu hizmetlerin kalitesine etkisi: Düzce örneği. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 23-50.

BİR AİLE SAĞLIĞI MERKEZİNE BAŞVURAN HASTALARIN MEMNUNİYET DÜZEYLERİ VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER

Yıl 2018, Sayı: 40, 53 - 70, 27.06.2018
https://doi.org/10.21560/spcd.v18i38117.346003

Öz

Araştırma, bir aile sağlığı merkezine başvuran hastaların memnuniyet
düzeyleri ve etkileyen faktörlerin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Tanımlayıcı olarak yapılan araştırma, İzmir’de bulunan
bir Aile Sağlığı Merkezi’nde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, Nisan
2014-Mayıs 2014 tarihleri arasında poliklinik hizmeti almak için gelen 143
hastadan “European Patients Evaluate General/Family Practice” ölçeği
kullanılarak, yüz yüze görüşme yöntemi kullanılarak araştırmacı tarafından
toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21.0 paket programı kullanılmıştır. Sayı,
yüzde analizleri yapılmış, ortalama ve standart sapma hesaplanmıştır. Memnuniyet düzeyini etkileyen
faktörlerin belirlenmesinde regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan hastaların %95,1’inin
birinci basamak sağlık hizmetlerinden yararlandığı belirlenmiştir.
Hastaların %83,9’unun ilk başvurdukları sağlık kurumunun Aile Sağlığı Merkezi
olduğu saptanmıştır.
Hastaların %97,2’sinin hasta oldukları zaman,
%53,8’inin bilgi almak, %27,3’ünün bağışıklama hizmetlerinden yararlanmak (aşılama),
%7,0’ının aile planlaması (spiral, kondom) hizmetleri, %11,2’sinin gebelik
izlemi, %16,1’inin bebek izlemi için birinci basamak hizmetlere başvurduğu
saptanmıştır. Hastaların memnuniyet düzeyi 4,06±0.72 olarak bulunmuştur.
Sonuç olarak, bu çalışmada bir aile sağlığı merkezine başvuran hastaların memnuniyet
düzeyleri ve etkileyen faktörler incelenmeye çalışılmıştır. Hastaların
memnuniyet düzeylerinin yüksek olduğu, yaş, eğitim durumu, sosyal güvence
varlığı ve ilk başvurulan sağlık birimi değişkenlerinden etkilendiği
belirlenmiştir.  Memnuniyet oranlarının
kişilerin aile hekimleri ve aile sağlığı merkezi koşullarıyla da bağlantılı
olduğu düşünülmektedir. Memnuniyet çalışmaları birçok ilde ve kurumda
yapılarak,  insanların memnuniyet
düzeylerine bakılarak, kurumun ihtiyaç alanlarını belirlemek faydalı olacaktır.

Kaynakça

  • Akıncı, A., Mollahaliloğlu, S., Özgülcü, Ş., Dönertaş, B., & Alkan, A. (2015). Birinci basamak sağlık merkezlerine ve devlet hastanelerine başvuran hastaların aldıkları sağlık hizmetinin akılcı ilaç kullanımı açısından değerlendirilmesi. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 6(1), 30-39.
  • Akman, M. (2014). Türkiye'de birinci basamağın gücü. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 18(2), 70-78.
  • Al-Sakkak, MA., Al-Nowaiser, NA., Al-Khashan, HI., Al-Abdrabulnabi, AA., & Jaber, RM. (2008). Patient satisfaction with primary health care services in Riyadh. Saudi Med J., 29(3), 432-6.
  • Atadağ, Y., Aydın, A., Kaya, D., Köşker, D.H., Başak, F., & Uçak, S. (2016). Aile hekimliği uygulamasıyla üçüncü basamak sağlık kuruluşuna başvuru sebeplerinde olan değişiklikler. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 20(4),141-151.
  • Baltacı, D., Kara, H.İ., Bahçebaşı,T., Sayın,S., Yılmaz, A.,& Çeler, A. (2011). Düzce ilinde birinci basamakta sağlık hizmeti alan hastaların aile hekimi ve muayenehanesi hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi: Pilot çalışma. Konuralp Tıp Dergisi, 3(2), 9-15.
  • Bostan, S.,& Havvatoğlu, K. (2014). EUROPEP aile hekimliği memnuniyeti ölçeğine göre Gümüşhane aile hekimliği memnuniyet araştırması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(4), 1067-1078.
  • Edirne, T., Kuşaslan, A.D.,& Atmaca, B. (2009). Van ilinde birinci basamak hasta memnuniyeti: Ankete dayalı kesitsel çalışma. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 13(3), 137-47.
  • EUROPEP (2009). http://www.equip.ch/ adresinden 10.08.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Geçkil, E., Dündar, Ö.,& Şahin, T. (2008). Adıyaman il merkezindeki hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 41–51.
  • Mete, B., Pehlivan, E., Tekin, C., Nacar, E., Unver, E.,& Baran, A. (2015). Malatya il merkezinde aile hekimliği hizmetinden yararlanan yetişkinlerin memnuniyet düzeyleri ve etkileyen faktörler. Medicine Science, 4(4), 2721-31.
  • Mollahaliloğlu, S., Kosdak, M., Sanisoğlu, Y., Boz, D.,& Demirok, A.B. (2010). Birinci basamak sağlık hizmetlerinde hasta memnuniyeti, Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayını, Opus Basın, Yayın ve Ambalaj Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.
  • Nazlı, Ş., Alparslan, Ö., Nurhan, D., Atilla, EH.,& Selim, K. (2014). Afyonkarahisar il merkezinde birinci basamak sağlık hizmetlerinde hasta memnuniyeti araştırması. Journal of Clinical and Analytical Medicine, 5(1), 29-34.
  • Özata, M., Tekin, F.,& Öztürk, EY. (2016). Konya’daki aile hekimliği hizmetlerinin değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, (35), 205-218.
  • Öztürk, H., Candaş, B.,& Babacan, E. (2015). Devlet hastaneleri, Toplum ve Aile sağlığı Merkezlerinde çalışan hemşirelerin yaşadıkları sorunların belirlenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(2): 25-36.
  • Sağlık Bakanlığı (2003). Sağlıkta Dönüşüm Programı. https://www.saglik.gov.tr/TR,11415/saglikta-donusum-programi.html adresinden 17.10.2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Sağlık Bakanlığı (2012) Sağlıkta Dönüşüm Programı Değerlendirme Raporu (2003-2011). https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/Yayin/453 adresinden 17.10.2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Sünter, T., Tabak, Ş., Canbaz, S.,& Pekşen, Y. (2003). Samsun il merkezinde birinci basamak sağlık hizmetlerinde hasta memnuniyeti. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Dergisi, (3),135-139.
  • Türköz,Y.(2000). Hasta tatmini ölçüm ve iyileştirilmesinde entegre bir sistem örneği. Başkent Üniversitesi Sağlık Hizmetlerinde 5. Toplam Kalite Yönetimi Sempozyumu Bilimsel Yayınları, Ankara: Haberal Eğitim Vakfı.
  • Wensing, M., Baker, R., Vedsted, P., Heje, H.,& Klingenberg, A. (2006). Revised Europep Instrument and User Manual, EUROPEP.
  • Yalman, F., Bayat, M.,& Çatı, K. (2015). Aile hekimliği uygulamasının hekimlerin sunmuş olduğu hizmetlerin kalitesine etkisi: Düzce örneği. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 23-50.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melek Ardahan

Zeynep Arabacı

Melda Ceren Saka Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Ardahan, M., Arabacı, Z., & Saka, M. C. (2018). BİR AİLE SAĞLIĞI MERKEZİNE BAŞVURAN HASTALARIN MEMNUNİYET DÜZEYLERİ VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18(40), 53-70. https://doi.org/10.21560/spcd.v18i38117.346003
AMA Ardahan M, Arabacı Z, Saka MC. BİR AİLE SAĞLIĞI MERKEZİNE BAŞVURAN HASTALARIN MEMNUNİYET DÜZEYLERİ VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. Haziran 2018;18(40):53-70. doi:10.21560/spcd.v18i38117.346003
Chicago Ardahan, Melek, Zeynep Arabacı, ve Melda Ceren Saka. “BİR AİLE SAĞLIĞI MERKEZİNE BAŞVURAN HASTALARIN MEMNUNİYET DÜZEYLERİ VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 18, sy. 40 (Haziran 2018): 53-70. https://doi.org/10.21560/spcd.v18i38117.346003.
EndNote Ardahan M, Arabacı Z, Saka MC (01 Haziran 2018) BİR AİLE SAĞLIĞI MERKEZİNE BAŞVURAN HASTALARIN MEMNUNİYET DÜZEYLERİ VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 18 40 53–70.
IEEE M. Ardahan, Z. Arabacı, ve M. C. Saka, “BİR AİLE SAĞLIĞI MERKEZİNE BAŞVURAN HASTALARIN MEMNUNİYET DÜZEYLERİ VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER”, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, c. 18, sy. 40, ss. 53–70, 2018, doi: 10.21560/spcd.v18i38117.346003.
ISNAD Ardahan, Melek vd. “BİR AİLE SAĞLIĞI MERKEZİNE BAŞVURAN HASTALARIN MEMNUNİYET DÜZEYLERİ VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 18/40 (Haziran 2018), 53-70. https://doi.org/10.21560/spcd.v18i38117.346003.
JAMA Ardahan M, Arabacı Z, Saka MC. BİR AİLE SAĞLIĞI MERKEZİNE BAŞVURAN HASTALARIN MEMNUNİYET DÜZEYLERİ VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2018;18:53–70.
MLA Ardahan, Melek vd. “BİR AİLE SAĞLIĞI MERKEZİNE BAŞVURAN HASTALARIN MEMNUNİYET DÜZEYLERİ VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, c. 18, sy. 40, 2018, ss. 53-70, doi:10.21560/spcd.v18i38117.346003.
Vancouver Ardahan M, Arabacı Z, Saka MC. BİR AİLE SAĞLIĞI MERKEZİNE BAŞVURAN HASTALARIN MEMNUNİYET DÜZEYLERİ VE ETKİLEYEN FAKTÖRLER. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2018;18(40):53-70.