Objective:
In this study, educational status of the population (aged 15+)
that move towards provinces of Turkey, which are affected by internal
migration, is examined. Methods: Through
the data taken from the Turkish Statistical Institute, 81 provinces of Turkey
are categorized via clustering analysis based on the educational status of
immigrants who move in and out in 2016. The validity of the groups is examined
through the application of discriminant analysis. Results: As a
result, all provinces are categorized into 7 clusters and it is observed that
among the immigrants, approximately, 80% have a high school degree or above
whereas 11% have only a primary school degree. Moreover, the classification of
provinces that is obtained by the clustering analysis is found, through
discriminant analysis, to be accurate by 97.5% for the population that moved in
and by 92.6% for the population that moved out. Conclusion: It is
thought that the classifications which determine the education level of
populations that move towards each province would provide guidance for related
policies, practices and other academic studies in the field.
Migration Educational Status Province Clustering Analysis Discriminant Analysis
Amaç: Bu çalışmada, Türkiye’de iç göç hareketi içinde yer
alan illere yönelen 15 yaş ve üzeri nüfusun eğitim durumu incelenmiştir. Yöntem: Türkiye İstatistik Kurumu
verilerine göre; 2016 yılı içinde Türkiye’de 81 ilin, aldığı ve verdiği göç
nüfusunun eğitim durumuna göre kümeleme analizi ile gruplanması yapılmıştır. Elde
edilen grupların geçerliliği diskriminant analizi uygulanarak sorgulanmıştır. Sonuç: Söz konusu analizler neticesinde
iller 7 kümeye ayrılmış olup, göç hareketi içinde yer alanların yaklaşık %
80’inin lise ve üstü öğrenim seviyesine yaklaşık % 11’inin ilkokul öğrenim
seviyesine sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, gerçekleştirilen kümeleme
analizi ile elde edilen illerin aldığı göçe göre % 97,5; verdiği göçe göre ise
% 92,6 oranında doğru sınıflandırıldığı diskriminant analizi ile test
edilmiştir. Tartışma: İllere yönelen
göç hareketinin eğitim seviyesi hakkında durum tespiti için yapılan sınıflandırmaların
ilgili politika, uygulama ve diğer akademik çalışmalara yol gösterici nitelikte
olacağı düşünülmektedir.
Göç Eğitim Durumu İl Kümeleme Analizi Diskriminant Analizi Diskriminant Analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Göç Özel Sayısı Cilt 1 |