Türkiye yakın bir tarihte Suriye’den gelen büyük bir göç dalgası ile karşılaşmış ve bu
durum toplumsal, siyasi ve ekonomik sorunlara yol açmıştır. Göçe bağlı olarak, etnik
merkezciliğin doğası gereği Türk toplumunda Suriyeli mülteciler ile ilgili birçok ön yargı ve
kalıp yargı üretilmiştir. Çalışma, bu noktadan hareket ederek Suriyeli mültecilere yönelik
oluşturulan ön yargı ve kalıp yargıların, Türkiye’de öğrenim gören Türkmenistan uyruklu
üniversite öğrencilerine yansımalarını ortaya çıkarmayı amaçlanmaktadır. Bu çalışmada nitel
araştırma tekniği olan odak grup görüşmesi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu,
kartopu örnekleme yöntemi ile ulaşılan ve Bayburt Üniversitesinde öğrenim görmekte olan 21
Türkmenistan uyruklu öğrenci oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik
analizi kullanılmıştır. Odak grup görüşme sonuçlarına göre, Suriyeli mülteciler üzerinden
üniversiteye sınavsız geçiş, ücretsiz ve ayrıcalıklı eğitim gibi konularda üretilen ön yargı
ve kalıp yargılar, Türkmenistan uyruklu öğrencilere de yansıtılmakta ve onlar hakkında da
benzer tutumlar sergilenmektedir. Araştırmada, kültürel yakınlık sayesinde Türkiye’de uyum
ve toplumsal kabul konularında geçmişte büyük sorunlar yaşamadıkları halde Türkmenistan
uyruklu öğrencilere yönelik bu tarzdaki tutumların onları olumsuz yönde etkilediği sonucuna
ulaşılmıştır.
Türkmenistan uyruklu öğrenciler Suriyeli mülteciler etnik merkezcilik ön yargı kalıp yargı göç
Turkey has faced a huge wave of immigration from Syria recently which caused a number of
social, political and economic problems. Due to the nature of ethnocentrism, several prejudices
and stereotypes about Syrian refugees emerged in Turkish society. In this respect, this study
aims to investigate the reflections of these stereotypes and prejudices towards Syrian refugees
on Turkestani students having university education in Turkey. In this study, it was used used
Focus Group Interview which is a qualitive resarch technique. Snowball sampling method was
adopted for the study group consisting of 21 Turkmenistani students in Bayburt University. In
order to analyze the obtained data, content analysis method was used. According to the results
of focus group interviews, some prejudice and stereotypes produced through Syrian refugees
such as university entrance without examination, free and privileged education are reflected
upon Turkestani students and similar attitudes are also directed to them. The results showed
that although Turkestani students in Turkey have not faced major cultural problems in the past
due to their proximity to cultural harmony and social acceptance in Turkey, the prejudice and
stereotypes towards Syrian refugees negatively affected them.
Turkestani Students Syrian Refugees Ethnocentrism Prejudice Stereotypes
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 49 |