Sağlık okuryazarlığı,
bakıma erişim ve tedaviye uyum da dahil olmak üzere sağlık hizmetinin tüm
yönleriyle ilgili konularda vazgeçilmez, ancak çoğunlukla göz ardı edilen bir
yetkinlik alanıdır. Çocukların
kendi öz bakımlarına katıldıklarına dair kanıtların olmasına rağmen, çocuk
sağlık okuryazarlığının geçerli ölçütlerinin eksikliği nedeniyle sınırlı sayıda
çalışma vardır. Sağlık okuryazarlığını
ölçmek için kullanılan araçların çoğu sadece
kelimeyi tanıma veya okuma becerisini ölçtüğü için yetersizdir. Ayrıca çocuklar
ve adölesanlar için sağlık okuryazarlığı araçları sınırlı sayıdadır. Çocuklar, sağlık bakımında
yetişkin denetiminin etkisi altındadır ancak bir çocuğun sağlık
okuryazarlığının, etiketleri okumak, ilaç almak veya karar vermek açısından
sağlık sonuçlarıyla doğrudan ilişkili olabileceği birçok durum vardır. Ebeveynler, sağlık çalışanları, kitle iletişim
araçları ve akranlarından sağlık alanı ile ilgili bilgi edinmekte ve
edindikleri bu bilgilerle oluşturdukları sağlık okuryazarlık becerilerini,
çocuklarının günlük temel bakımlarını karşılamak için kullanmaktadırlar.
Ebeveynlerin sağlık okuryazarlık düzeyleri ile hem kendileri, hem de
çocuklarının sağlık sonuçları arasında ilişki bulunduğunu bildiren çalışmalar
vardır Literatürde yetersiz sağlık okuryazarlık düzeyine sahip ailelerin
çocuklarının yeterli düzeyde sağlık okuryazarlık becerisi olan ailelerin
çocuklarına göre daha fazla hasta olduğu bildirilmiştir. Toplumun sağlık okuryazarlığına ilişkin sorunlara
ilişkin farkındalığını artırmak ve bu soruna yönelik öneriler sunmak için
ulusal çaba harcanmalıdır.
Bölüm | Makale |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 2 |
Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi