Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de farklı spor
dallarındaki antrenör yetiştirme kurslarına katılan bireylerin liderlik
davranış algılarının demografik değişkenlere göre incelenmesidir. Betimsel ve nicel olan bu çalışmanın evreni Adana
ilinde 2013-2016 yılları arasında farklı spor dallarında antrenör yetiştirme
kurslarına katılan bireylerdir. Bu bireylerden temel eğitim derslerini alan;
104 kadın, 264 erkek, toplam 368 kişi örneklem grubunu oluşturmuştur. Çalışmada
veri toplama aracı olarak Chelladurai ve Saleh (1980) tarafından geliştirilen
“Sporda Liderlik Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım göstermediği
saptandığından ikili karşılaştırmalarda Mann-Whitney U, ikiden fazla
karşılaştırmalarda Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır. Çalışmanın
bulgularına göre; liderlik davranış algılamalarının; yaş, medeni durum, spor
dalı ve öğrenim düzeyine göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Liderlik alt
boyutlarına göre en yüksek değerin eğitim ve öğretim, en düşük değerin ise
otokratik davranış boyutunda olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, demografik
değişkenlere göre antrenör adaylarının liderlik davranışlarında farklılaşma
olabileceği ve antrenör adaylarının sporcunun yetişmesinde eğitim ve öğretimi,
pozitif geribildirimi demokratik davranışı ve sosyal desteği önemseyen,
otokratik davranış göstermeyi daha az tercih eden bir profil çizdikleri ifade
edilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 2 |