Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin, sosyal fizik kaygı durumları
ve duygusal zekâ düzeylerinin spor yapma durumlarına göre incelenmesidir.
Araştırmaya İstanbul, Avcılar Firüzköy Çok Programlı Anadolu Lisesinde öğrenim
görmekte olan 277 lise öğrencisi katılmıştır. Araştırma verileri; Kişisel Bilgi
Formu, Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği ve Sosyal Fizik Kaygı Envanteri
kullanılarak, gönüllü katılım esasına göre toplanmıştır. Verilerin
istatistiksel analizi için SPSS 21 paket programı kullanılmış, elde edilen
verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistikler, tek yönlü varyans analizi (ANOVA)
ve bağımsız örneklem t-testi teknikleri uygulanmıştır. Edinilen bulgular
incelendiğinde; öğrencilerin yaş değişkenlerine göre, duygusal zekâ alt boyutu,
iyimserlik/ruh halinin düzenlenmesi ve duygusal zekâ toplam puanlarında,
anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0.05). Bu durum öğrencilerin yaşı ile
birlikte, duygusal zekâ puanlarında anlamlı bir artış olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin
yaş değişkenlerinin sosyal fizik kaygı düzeylerine göre karşılaştırılmasında,
fiziksel görünüm rahatlığı alt boyutu ve sosyal fizik kaygı toplam puanlarında,
istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir (p<0.05). Öğrencilerin
yaşları arttıkça, sosyal fiziki kaygı puanlarında anlamlı bir azalmanın olduğu
görülmüştür. Öğrencilerin cinsiyet değişkenine göre duygusal zekâ puanlarının
karşılaştırılmasında, duygusal zekâ toplam puanında, kız öğrenciler lehine; sosyal
fizik kaygı puanlarının karşılaştırılmasında, sosyal fizik kaygı toplam
puanlarında, erkek öğrenciler lehine, istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar
bulunmuştur. (p<0.05). Sosyal fizik kaygı durumuna göre, öğrencilerin spor
yapma durumu değişkeninde, fiziksel görünüm rahatlığı, olumsuz değerlendirme
beklentisi alt boyutları ve sosyal fizik kaygı toplam puanlarında spor yapanlar
lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir
(p<0.05). Öğrencilerin aile gelir durumlarının sosyal fizik kaygı puanlarına
göre karşılaştırılmasında ise, olumsuz değerlendirme beklentisi alt boyutu ve
sosyal fizik kaygı toplam puanlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar
tespit edilmiş ve bu farklılık yüksek aile geliri olanlar lehine bulunmuştur (p<0.05).
Sonuçlar ilgili literatür ışığında tartışılmış ve yapılacak yeni çalışmalar
için önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 3 |