Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

STUDY OF MEDIA LITERACY LEVELS OF STUDENTS LEARNED IN SPORTS SCIENCES FACULTY

Yıl 2019, Cilt: 17 Sayı: 4, 56 - 67, 30.12.2019
https://doi.org/10.33689/spormetre.533369

Öz

In
this study, it is aimed to examine the media literacy levels of the students
studying in the faculty of sports sciences. The research group was conducted by
Atatürk University in 2016-2017 fall semester. There are 292 students (90
females and 202 males) studying in the departments of Physical Education and
Sports Teaching, Sports Management, Coaching and Recreation in total. The Media
Literacy Level Determination Scale was developed by Karaman and Karataş (2009)
and is a three-point Likert-type three-dimensional scale with 17 items.
Frequency analysis to determine the demographic characteristics of the participants
in the analysis of data; t-test was used in independent groups to compare media
literacy levels according to gender, type of education and follow-up of
newspapers. One-way analysis of variance (ANOVA) was used to compare media
literacy levels according to episode, class, weekly TV viewing frequency and
weekly frequency of internet usage, and Tukey test was applied to determine the
source of difference between groups. As a result of the analyzes, it was
determined that male students had higher media literacy level in terms of being
able to judge / see implicit messages compared to female students. It is
recommended to include this program in the elective courses in order to improve
media literacy habits of students studying in the field of sports science.

Kaynakça

  • Aslan A., Basel A.T. (2017). Eğitim fakültesi öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeyleri (İzmir örneklemi). Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1353-1372.
  • Çepni O., Palaz T., Ablak S. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının medya ve televizyon okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Studies, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10/11, 431-446.
  • Gutierrez A., Tyner K. (2012). Media education, media literacy and competence. Scientific Journal of Media Education, ISSN: 1134-347, 31-39.
  • Hasdemir A.T. (2012). Gelenekselden yeni medya okuryazarlığına: Türkiye örneğinde bir değerlendirme. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5(2), 23-40.
  • İnceoğlu Y. (2016). Medyayı Doğru Okumak. (Edt. Melda Cinman Şimşek-Nurçay Türkoğlu), Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Pales Yayınları.
  • Jenkins H. (2006). Confronting the challenges of participatory culture: Media education of the 21st century. http://www.nwp.org/cs/public/print/resource/2713 Erişim Tarihi: 06.02.2018
  • Juneau D. (2014). Introduction to Media Literacy / Distributed by the Montana Office of Public Instruction. ErişimAdresi:https://www.youthconnectionscoalition.org Erişim Tarihi: 09.01.2018.
  • Karaman M.K. (2016). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimleri üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1), 326-350.
  • Karaman M.K., Karataş A. (2009). Media literacy levels of the candidate teachers. Elementary Education Online, 8(3), 798-808. Kelnner D. (2014). Yeni Medya ve Yeni Okuryazarlık: Yeni Binyılda Eğitimin Yeniden Yapılandırılması, (Edt. Mukadder Çakır), Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar, İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Kotilainen S., Granlund A. (2010). Media Literacy Education: Nordic Perspectives. Nordicom, Göteborg, 8, 188. https://www.researchgate.net/publication/312260970 Erişim Tarihi: 04.03.2018
  • Kuiper E., Volman M., Terwel J. (2009). Developing web literacy in collaborative inquiry activities. Computers and Education, 52, 668-680.
  • Kutoğlu Ü. (2016). Medya Okuryazarlığı ve Çocuk Eğitimi. (Editör: Melda Cinman Şimşek-Nurçay Türkoğlu), Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Pales Yayınları.
  • Livingstone S. (2004). What is media literacy?. London School of Economics and Political Science Research Online, Erişim Adresi: https://www.researchgate.net/publication/30521219. Erişim Tarihi 09.02.2018.
  • Özad B.E. (2016). Medya Okuryazarlığı ve Yetişkinlerin Öğrenmesi. (Editör: Melda Cinman Şimşek-Nurçay Türkoğlu), Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Pales Yayınları.
  • Saçan S., Adıbelli D. (2016). Üniversite öğrencilerinin medya okur-yazarlık düzeylerinin bazı faktörler ile ilişkisi. Global Media Journal TR Edition, 6(12), 27-43.
  • Som S., Kurt A.A. (2012). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeyleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(1), 104-119.
  • Uysal M. (2016). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. (Editör: Elif Küçük Durur). Medya Okuryazarlığı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Why is media literacy important? https://europa.eu/youth/mk/article/54/46752_en Erişim Tarihi: 01.02.2018

SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTELERİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN MEDYA OKURYAZARLIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 17 Sayı: 4, 56 - 67, 30.12.2019
https://doi.org/10.33689/spormetre.533369

Öz

Bu çalışmada, spor
bilimleri fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin medya okuryazarlık
düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma
grubunu Atatürk Üniversitesi’nde 2016-2017 güz yarıyılında Spor Bilimleri
Fakültesinin; Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, Spor Yöneticiliği,
Antrenörlük ve Rekreasyon bölümlerinde öğrenim gören 90 kadın ve 202 erkek
olmak üzere toplam 292 öğrenci oluşturmaktadır. Medya Okuryazarlık Düzey
Belirleme Ölçeği (Media Literacy Level Determination Scale) Karaman ve Karataş
(2015) tarafından geliştirilmiş olup beşli likert tipinde üç boyutlu ve 17
maddeden oluşan bir ölçektir. Verilerin analizinde katılımcıların demografik
özelliklerini belirlemek için frekans analizi; cinsiyet, öğrenim şekli ve
gazeteleri takip etme değişkenine göre medya okuryazarlık düzeylerinin
karşılaştırılmasında bağımsız gruplarda t-testi uygulanmıştır. Bölüm, sınıf,
haftalık TV izleme sıklığı ve haftalık internet kullanım sıklığı durumlarına
göre medya okuryazarlık düzeylerinin karşılaştırılmasında Tek Yönlü Varyans
analizi (ANOVA) ve gruplar arasındaki farkın kaynağını belirlemek için de Tukey
testi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda erkek öğrencilerin, kadın
öğrencilere oranla yargılayabilme / örtük mesajları görebilme alt boyutunda
daha yüksek medya okuryazarlık düzeyine sahip oldukları tespit edilmiştir. Spor
bilimleri alanında öğrenim gören öğrencilerin medya okuryazarlık tüketim
alışkanlıklarının geliştirilmesi adına seçmeli derslerde bu programa yer
verilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Aslan A., Basel A.T. (2017). Eğitim fakültesi öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeyleri (İzmir örneklemi). Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1353-1372.
  • Çepni O., Palaz T., Ablak S. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının medya ve televizyon okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Studies, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10/11, 431-446.
  • Gutierrez A., Tyner K. (2012). Media education, media literacy and competence. Scientific Journal of Media Education, ISSN: 1134-347, 31-39.
  • Hasdemir A.T. (2012). Gelenekselden yeni medya okuryazarlığına: Türkiye örneğinde bir değerlendirme. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5(2), 23-40.
  • İnceoğlu Y. (2016). Medyayı Doğru Okumak. (Edt. Melda Cinman Şimşek-Nurçay Türkoğlu), Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Pales Yayınları.
  • Jenkins H. (2006). Confronting the challenges of participatory culture: Media education of the 21st century. http://www.nwp.org/cs/public/print/resource/2713 Erişim Tarihi: 06.02.2018
  • Juneau D. (2014). Introduction to Media Literacy / Distributed by the Montana Office of Public Instruction. ErişimAdresi:https://www.youthconnectionscoalition.org Erişim Tarihi: 09.01.2018.
  • Karaman M.K. (2016). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimleri üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1), 326-350.
  • Karaman M.K., Karataş A. (2009). Media literacy levels of the candidate teachers. Elementary Education Online, 8(3), 798-808. Kelnner D. (2014). Yeni Medya ve Yeni Okuryazarlık: Yeni Binyılda Eğitimin Yeniden Yapılandırılması, (Edt. Mukadder Çakır), Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar, İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Kotilainen S., Granlund A. (2010). Media Literacy Education: Nordic Perspectives. Nordicom, Göteborg, 8, 188. https://www.researchgate.net/publication/312260970 Erişim Tarihi: 04.03.2018
  • Kuiper E., Volman M., Terwel J. (2009). Developing web literacy in collaborative inquiry activities. Computers and Education, 52, 668-680.
  • Kutoğlu Ü. (2016). Medya Okuryazarlığı ve Çocuk Eğitimi. (Editör: Melda Cinman Şimşek-Nurçay Türkoğlu), Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Pales Yayınları.
  • Livingstone S. (2004). What is media literacy?. London School of Economics and Political Science Research Online, Erişim Adresi: https://www.researchgate.net/publication/30521219. Erişim Tarihi 09.02.2018.
  • Özad B.E. (2016). Medya Okuryazarlığı ve Yetişkinlerin Öğrenmesi. (Editör: Melda Cinman Şimşek-Nurçay Türkoğlu), Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Pales Yayınları.
  • Saçan S., Adıbelli D. (2016). Üniversite öğrencilerinin medya okur-yazarlık düzeylerinin bazı faktörler ile ilişkisi. Global Media Journal TR Edition, 6(12), 27-43.
  • Som S., Kurt A.A. (2012). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeyleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(1), 104-119.
  • Uysal M. (2016). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. (Editör: Elif Küçük Durur). Medya Okuryazarlığı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Why is media literacy important? https://europa.eu/youth/mk/article/54/46752_en Erişim Tarihi: 01.02.2018
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yunus Sinan Biricik 0000-0002-8579-9514

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Biricik, Y. S. (2019). SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTELERİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN MEDYA OKURYAZARLIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(4), 56-67. https://doi.org/10.33689/spormetre.533369

Flag Counter