In
this study, it is aimed to examine the media literacy levels of the students
studying in the faculty of sports sciences. The research group was conducted by
Atatürk University in 2016-2017 fall semester. There are 292 students (90
females and 202 males) studying in the departments of Physical Education and
Sports Teaching, Sports Management, Coaching and Recreation in total. The Media
Literacy Level Determination Scale was developed by Karaman and Karataş (2009)
and is a three-point Likert-type three-dimensional scale with 17 items.
Frequency analysis to determine the demographic characteristics of the participants
in the analysis of data; t-test was used in independent groups to compare media
literacy levels according to gender, type of education and follow-up of
newspapers. One-way analysis of variance (ANOVA) was used to compare media
literacy levels according to episode, class, weekly TV viewing frequency and
weekly frequency of internet usage, and Tukey test was applied to determine the
source of difference between groups. As a result of the analyzes, it was
determined that male students had higher media literacy level in terms of being
able to judge / see implicit messages compared to female students. It is
recommended to include this program in the elective courses in order to improve
media literacy habits of students studying in the field of sports science.
Bu çalışmada, spor
bilimleri fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin medya okuryazarlık
düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma
grubunu Atatürk Üniversitesi’nde 2016-2017 güz yarıyılında Spor Bilimleri
Fakültesinin; Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, Spor Yöneticiliği,
Antrenörlük ve Rekreasyon bölümlerinde öğrenim gören 90 kadın ve 202 erkek
olmak üzere toplam 292 öğrenci oluşturmaktadır. Medya Okuryazarlık Düzey
Belirleme Ölçeği (Media Literacy Level Determination Scale) Karaman ve Karataş
(2015) tarafından geliştirilmiş olup beşli likert tipinde üç boyutlu ve 17
maddeden oluşan bir ölçektir. Verilerin analizinde katılımcıların demografik
özelliklerini belirlemek için frekans analizi; cinsiyet, öğrenim şekli ve
gazeteleri takip etme değişkenine göre medya okuryazarlık düzeylerinin
karşılaştırılmasında bağımsız gruplarda t-testi uygulanmıştır. Bölüm, sınıf,
haftalık TV izleme sıklığı ve haftalık internet kullanım sıklığı durumlarına
göre medya okuryazarlık düzeylerinin karşılaştırılmasında Tek Yönlü Varyans
analizi (ANOVA) ve gruplar arasındaki farkın kaynağını belirlemek için de Tukey
testi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda erkek öğrencilerin, kadın
öğrencilere oranla yargılayabilme / örtük mesajları görebilme alt boyutunda
daha yüksek medya okuryazarlık düzeyine sahip oldukları tespit edilmiştir. Spor
bilimleri alanında öğrenim gören öğrencilerin medya okuryazarlık tüketim
alışkanlıklarının geliştirilmesi adına seçmeli derslerde bu programa yer
verilmesi önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 4 |