Personality traits
influence behavior and motivation related to social integration. For this
reason, this research is important in terms of the fact that the sport which is
thought to be a social environment and provides the socialization of
individuals will contribute to the development of personality traits and as a
tool to help psychologists. The aim of this study is to investigate the
relationships and interactions between the level of social integration in
sports and personality types. In this study, relational survey model, one of
the quantitative research methods, was used. The research group of this study
consists of 152 female and 148 male high school and university students who
study in sports sciences in Niğde province, selected by convenience
(accidental) sampling method and criteria sampling method from random sampling
methods. Survey method was used as data collection tool. The first part of the
three-part questionnaire contains the "social integration scale in
sports" developed by Yilmaz et al. (2007), the second part contains the
personality types scale adapted to Turkish by Sudak and Zehir (2013) developed
by Goldberg (1990), and the third part contains the personal data form. In addition
to descriptive statistics in the analysis of the data; normality tests, Pearson
correlation analysis, multiple linear regression analysis were used. In
addition, the Z score was calculated and the differences between the groups
were examined in order to compare the r values that appeared in the binary
correlation analysis by dividing them into groups. As a result of the analysis,
significant positive correlations were found between the sub-dimensions of the
two measurement instruments at low, medium and high levels in general. As a
result, sports are a very important tool for the development of personality
along with the social integration of individuals.
Social integration personality socialization personality traits
Bu
çalışma spor yapan ve yapmayan bireyler arasındaki kişilik tipleri ve sosyal
bütünleşme düzeylerinin incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Bu araştırmada genel
tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
grubunu liselerde 2018-2019 eğitim öğretim döneminde öğrenim gören lise 1, 2, 3
ve 4 sınıf 152 kadın 148 erkek olmak üzere toplam 300 öğrenciden oluşmaktadır.
Grup oluşumu, seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden uygun (kazara)
örnekleme yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı
olarak anket kullanılmıştır. Araştırmada kullanılacak olan anket formları
araştırmacı tarafından yüz yüze görüşme yöntemiyle bireylere ulaştırılmıştır.
Bu araştırmada: bireylerin demografik özellikleri elde etmek için ‘Kişisel Bilgi
Formu’ kullanıldı. Ayrıca bireylerin, kişilik tiplerini belirlemek için,
Goldberg (1999) tarafından geliştirilen, “Kişilik Tipleri Ölçeği” ve bireylerin
sporda bütünleşme düzeylerini ölçmek için, Yılmaz ve ark. (2007) tarafından
geliştirilen “Sporda Sosyal Bütünleşme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde
edilen veriler SPSS programı aracılığıyla bilgisayar ortamında analiz edildi. Sonuç
olarak, cinsiyet, eğitin durumu, lisanslı sporcu olup/olmama durumu, spor türü
ve sağlık amaçlı spor yapma değişenlerine göre kişilik tipleri ve sporda
bütünleşme ölçek toplam puanları açısından anlamlı farklılık bulunmuştur.
Bununla birlikte, yaş ve ölçek alt boyutları arasında da düşük ve orta düzeyde
pozitif ilişki olduğu rapor edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 4 |