Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DEPARTMENT OF SPORTS MANAGEMENT with STUDENTS' PERSPECTIVE: A SWOT ANALYSIS

Yıl 2020, Cilt: 18 Sayı: 1, 187 - 194, 17.03.2020
https://doi.org/10.33689/spormetre.621704

Öz

Due to the potential of sport, the importance of referral and administration mechanism is increasing day by day. The task of raising human resources to this management system is carried out in our country through the Sports Management departments. It is considered important to describe the administrative continuity of sports and the future projections of the students studying in the related undergraduate departments. In this study, it is aimed to present the opinions of the students who are continuing their undergraduate education in the department of sports management with the SWOT analysis approach. In the research, qualitative research approach which is prominent in terms of providing in-depth and detailed information was used. The study pattern is a nested case study model of case study patterns used to analyze one or more specific cases in depth. The study group consisted of 20 students attending Gazi University, Sports Sciences Faculty, Sports Management Department in Ankara in 2019. In the selection of the study group, criterion sampling was used from purposeful sampling methods. In this study, semi-structured interview form was used as a data collection tool and descriptive analysis technique was used to analyze the data. As a result of the research, it is seen that the majority of the participants have increased the need for sports and sports managers every day, while the number of applied courses is low and the difficulty of assigning them to the state cadres are seen as weaknesses of the department, and it can be said that the number of graduates is a threat.

Kaynakça

  • Alparslan, T., Kılcıgil, E. (2005). Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin sosyo kültürel yapı-meslek seçimi ilişkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 17-26. doi: 10.1501/Sporm_0000000033
  • Aydoğan, Y., Özyürek, A., Gültekin Akduman, G. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının spora ilişkin görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport, 4, 595-607. doi:10.14486/IJSCS441
  • Bogdan, R.C., Biklen, S.K. (2003). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods (4th ed.), New York: Pearson Education.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Can, Y., Soyer, F. (2000). Spor hizmetlerinde verimliliği etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi, 1.Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi, Cilt:2, s.182-200, Ankara.
  • Creswell, J.W. (2013). Araştırma deseni: Nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Donuk, B. (2003). Spor yöneticilerinin Türkiye’deki istihdam alanları ve farklı sektörlerde istenilen spor yönetici profili. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitim araştırmalarında yöntem ve metotlarına giriş: Nitel, nicel ve eleştirel kuram metodolojisi. Ankara: Anı.
  • Faik, A. (2010). Sektör odaklı eğitim anlayışıyla Akdeniz Üniversitesi Spor Yöneticiliği Bölümünde okuyan ve mezun öğrencilerin bölüm tercihi ve algıladıkları eğitim ile ilgili düşüncelerinin değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 696-716.
  • İmamoğlu, A. F., Yerlisu, T. (2003). Spor eğitimi veren Yükseköğretim Kurumlarında görev yapan yöneticilerin yöneticilik ve liderlik becerilerinin değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 61-71. Kurt, M. (1997). Arenada Show: Modern sporun dünü ve bugünü. İstanbul: Sorun.
  • Kurtipek, S., Güngör, N.B. (2018). Determination of the perceptions of sport manager candidates relatedon the concept of manager: A metaphor analysis study. International Journal of Higher Education, 7(5), 158-166. doi:10.5430/ijhe.v7n5p158
  • Özen, G., Koçak, F., Boran, F., Sunay, H., Gedikli, N. (2012). Türk spor yönetimindeki mevcut sorunlara ilişkin akademisyenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(4), 107-116. doi:10.1501/Sporm_0000000227
  • Sunay, H. (1998). Spor yöneticilerinin nitelikleri ve eğitimi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 59-68. Sunay, H., Boz, M.M., Gürbüz, P. (2002). Türkiye’de spor yöneticisi yetiştiren üniversitelerin lisans programlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 56-66.
  • Taşmektepligil, Y., Hazar, F., Ağaoğlu, S.A., Öğreten, N., Terzioğlu, E.A. (2009). Beden eğitimi ve spor alanı mezunlarının istihdam sorunları ve yeni iş olanakları. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 99-118.
  • Yıldız, S.M. (2008). Beden eğitimi ve spor öğretimi veren yükseköğretim kurumları ve istihdam durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 651-656.
  • Yıldız, S.M., Özdağ, S. (2008). Beden eğitimi ve spor eğitimi veren yükseköğretim kurumlarının istihdam durumuna yönelik öğrenci görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-6.
  • Yetim, A. A. (2005). Sosyoloji ve spor, Ankara: Morpa.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

ÖĞRENCİLERİN BAKIŞ AÇISI İLE SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMÜ: BİR SWOT ANALİZİ

Yıl 2020, Cilt: 18 Sayı: 1, 187 - 194, 17.03.2020
https://doi.org/10.33689/spormetre.621704

Öz

Sporun, tüm yönleri ile farklı dinamiklere sahip olması potansiyeli ile sevk ve idare mekanizmasının önemi her geçen gün artmaktadır. Bu yönetim sistemine insan kaynağı yetiştirme görevi ise ülkemizde formal olarak Spor Yöneticiliği bölümleri aracılığı ile gerçekleştirilmektedir. Sporun geniş kapsamı doğrultusunda etkili yönetiminin sürekli olarak ele alınması ve ilgili lisans bölümlerinde eğitim alan öğrencilerin gelecek projeksiyonlarının betimlenmesi önemli görülmektedir. Bu araştırmada spor yöneticiliği bölümünde lisans eğitimlerini sürdüren öğrencilerin bölümleri ile ilgili görüşlerinin SWOT analizi yaklaşımıyla ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmada, derinlemesine ve ayrıntılı bilgi sağlama yönüyle ön plana çıkan nitel araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmanın amacı çerçevesinde tercih edilen çalışma deseni ise, bir ya da birkaç özel durumu derinlemesine inceleyerek analiz etmek amacıyla kullanılan durum çalışması desenlerinden iç içe geçmiş durum çalışması modelidir. Araştırmanın çalışma grubunu 2019 yılında Ankara ilinde Gazi Üniversitesi, Spor bilimleri Fakültesine bağlı Spor Yöneticiliği bölümünde öğrenim gören toplam 20 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubunun seçiminde, amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz tekniği uygulanmıştır. Araştırma sonucu olarak, katılımcıların büyük çoğunluğunun spora ilginin ve spor yöneticisi ihtiyacının her geçen gün artmasını bölümün güçlü yanı olarak değerlendirilirken uygulamalı ders sayısının azlığı ve devlet kadrolarına atanma zorluğunu bölümün zayıf yönleri olarak gördükleri, formasyon yoluyla beden eğitimi öğretmeni olabilme imkanını fırsat olarak algılarken spor yöneticiliği bölümü ve mezunlarının sayılarının fazla olmasını ise tehdit olarak değerlendirdikleri söylenebilir.

Kaynakça

  • Alparslan, T., Kılcıgil, E. (2005). Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin sosyo kültürel yapı-meslek seçimi ilişkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 17-26. doi: 10.1501/Sporm_0000000033
  • Aydoğan, Y., Özyürek, A., Gültekin Akduman, G. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının spora ilişkin görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport, 4, 595-607. doi:10.14486/IJSCS441
  • Bogdan, R.C., Biklen, S.K. (2003). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods (4th ed.), New York: Pearson Education.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Can, Y., Soyer, F. (2000). Spor hizmetlerinde verimliliği etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi, 1.Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi, Cilt:2, s.182-200, Ankara.
  • Creswell, J.W. (2013). Araştırma deseni: Nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Donuk, B. (2003). Spor yöneticilerinin Türkiye’deki istihdam alanları ve farklı sektörlerde istenilen spor yönetici profili. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitim araştırmalarında yöntem ve metotlarına giriş: Nitel, nicel ve eleştirel kuram metodolojisi. Ankara: Anı.
  • Faik, A. (2010). Sektör odaklı eğitim anlayışıyla Akdeniz Üniversitesi Spor Yöneticiliği Bölümünde okuyan ve mezun öğrencilerin bölüm tercihi ve algıladıkları eğitim ile ilgili düşüncelerinin değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 696-716.
  • İmamoğlu, A. F., Yerlisu, T. (2003). Spor eğitimi veren Yükseköğretim Kurumlarında görev yapan yöneticilerin yöneticilik ve liderlik becerilerinin değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 61-71. Kurt, M. (1997). Arenada Show: Modern sporun dünü ve bugünü. İstanbul: Sorun.
  • Kurtipek, S., Güngör, N.B. (2018). Determination of the perceptions of sport manager candidates relatedon the concept of manager: A metaphor analysis study. International Journal of Higher Education, 7(5), 158-166. doi:10.5430/ijhe.v7n5p158
  • Özen, G., Koçak, F., Boran, F., Sunay, H., Gedikli, N. (2012). Türk spor yönetimindeki mevcut sorunlara ilişkin akademisyenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(4), 107-116. doi:10.1501/Sporm_0000000227
  • Sunay, H. (1998). Spor yöneticilerinin nitelikleri ve eğitimi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 59-68. Sunay, H., Boz, M.M., Gürbüz, P. (2002). Türkiye’de spor yöneticisi yetiştiren üniversitelerin lisans programlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 56-66.
  • Taşmektepligil, Y., Hazar, F., Ağaoğlu, S.A., Öğreten, N., Terzioğlu, E.A. (2009). Beden eğitimi ve spor alanı mezunlarının istihdam sorunları ve yeni iş olanakları. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 99-118.
  • Yıldız, S.M. (2008). Beden eğitimi ve spor öğretimi veren yükseköğretim kurumları ve istihdam durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 651-656.
  • Yıldız, S.M., Özdağ, S. (2008). Beden eğitimi ve spor eğitimi veren yükseköğretim kurumlarının istihdam durumuna yönelik öğrenci görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-6.
  • Yetim, A. A. (2005). Sosyoloji ve spor, Ankara: Morpa.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Serkan Kurtipek 0000-0002-4791-9482

Nuri Berk Güngör Bu kişi benim 0000-0002-6579-9146

Oğuz Kaan Esentürk 0000-0002-0566-838X

Levent İlhan 0000-0002-1117-2700

Fatih Yenel 0000-0003-1360-560X

Yayımlanma Tarihi 17 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kurtipek, S., Güngör, N. B., Esentürk, O. K., İlhan, L., vd. (2020). ÖĞRENCİLERİN BAKIŞ AÇISI İLE SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMÜ: BİR SWOT ANALİZİ. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 187-194. https://doi.org/10.33689/spormetre.621704

Flag Counter