Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜREŞ GREKOROMEN MİLLİ SPORCULARININ İMGELEME VE BAŞARI MOTİVASYON DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, Cilt: 18 Sayı: 3, 62 - 72, 30.09.2020
https://doi.org/10.33689/spormetre.631503

Öz

Sporcuların müsabakalara hazır olmaları ve üst düzey
performans sağlamaları imgeleme becerisine; ortaya çıkabilecek engellerin
üstesinden gelebilmeleri ve performans devamlılığını sağlayabilmeleri ise
başarı motivasyonuna bağlıdır. Dolayısıyla elit düzey sporcularda üst düzey
başarı elde etme ve devamlılığını sağlama açısından imgeleme kullanım durumu ve
başarı motivasyonu ilişkisi önem arz etmektedir. Bu araştırma kapsamında, A
Milli ve Genç Milli güreş grekoromen sporcularının imgeleme ile başarı motivasyon
düzeyleri arasındaki ilişkinin farklı değişkenlere göre incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma grubunu, 2018-2019 akademik yılı Güreş Grekoromen A Milli (23) ve Bursa
Türkiye Olimpik Hazırlık Merkezi Genç Milli sporcularından (20) olmak üzere
toplam 43 erkek sporcu oluşturmuştur. Araştırmada
ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmada veri
toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”, Kızıldağ ve Tiryaki (2012) tarafından Türkçeye
uyarlanan, geçerlik ve güvenirliği yapılmış “Sporda İmgeleme Envanteri” ve
Tiryaki ve Gödelek (1997) Türkçeye uyarlanan, geçerlik ve güvenirliği yapılmış
“Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin
analizinde SPSS 20 paket program kullanılmıştır. Öğrencilerin demografik
özelliklerine ilişkin bulgular için frekans ve yüzde; ilişkisiz ölçümlerde
ortalama puanların karşılaştırılması için Varyans analizi (tek yönlü ANOVA -
bağımsız örneklem t-testi), anlamlı farklılığın hangi gruplar arasında olduğunu
belirlemek için Tukey HSD testine başvurulmuş ve
anlamlılık düzeyi α=.05 olarak esas alınmıştır. Araştırma sonucunda; güreş grekoromen milli sporcularının spor yaşı, spor özgeçmişi ve
imgeleme uygulama zamanı değişkenlerine göre anlamlı bir farka rastlanmamıştır.
Bilişsel imgeleme alt boyutunda, 23-25 yaşındaki öğrencilerin 20-22 yaşa
göre; Dünya derecesine sahip olan sporcuların ise Türkiye ile Avrupa derecesine
sahip olanlara göre belleklerini daha iyi kullandıkları, branşa özgü özel
becerileri daha iyi uyguladıkları belirlenmiştir. İmgeleme kullanım durumuna
göre, motivasyonel genel-uyarılmışlık
ve başarıya yaklaşma güdüsü alt boyutlarında anlamlı bir fark tespit
edilmiş olup sporcuların fiziksel ve zihinsel olarak müsabakaya hazır
oldukları, başarıya ulaşmak için çaba harcadıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş Z., Çobanoğlu G., Yazıcılar İ., Er N. (2006). Profesyonel Basketbolcularda Spora Özgü Başarı Motivasyon Düzeyinin Cinsiyetler Açısından Karşılaştırılması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 55-59.
  • Aktepe K. (2013). Sporda zihinsel antrenman. Ankara: Nobel Akademik.
  • Aktuğ Z. B., Uğurlu F. M., Yetiş Ü., Dündar A., Murathan F. (2014). Investigating Success Motivation Levels of Sporters in Football Branch with Regards to Certain Variables. International Journal of Science Culture and Sport, (1), 375-390. doi: 10.14486/IJSCS108
  • Ayçiçek, A., Ağbuğa, B. (2018, Ekim). Güreşçilerde imgeleme ile başarı motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi. 16. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi bildiriler kitabı içinde (ss. 662), Bursa: Burkon.
  • Aydoğdu C., Şahan A., Erman K. A. (2018). Genç Tenisçilerde Spora Özgü Başarı Motivasyon Düzeylerinin Müsabaka Performansı Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 655-666.
  • Başer E. (1998). Uygulamalı spor psikolojisi. Ankara: Bağırgan.
  • Bollók S., Takács J., Kalmár Z., Dobay B. (2011). External and Internal Sport Motivations of Young Adults. Biomedical Human Kinetics, 3, 101-105. doi: 10.2478/v10101-011-0022-5
  • Dinçer Ö. (2016). Üniversitelerde spor eğitimi alan öğrencilerin imgeleme yetilerinin değerlendirilmesi. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 14(55), 138-149.
  • Eri E. (2018). Futbol altyapı sporcularında algılanan ebeveyn tutumları ile başarı motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Avrasya Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 80-92. doi: 10.22396/ERISS.2018.38
  • Eroğlu, Ş. (2018). Elit güreşçiler ile farklı branşlardaki sporcuların başarı motivasyonunun incelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Kahramanmaraş.
  • Gregg M., Hall C. (2006). Measurement of Motivational Imagery Abilities in Sport. Journal of Sports Sciences, 24(9), 961-971. https://doi.org/10.1080/02640410500386167
  • Güvendi B., Bilgin U. (2016). Elit Akademi Ligi Futbolcularında İmgeleme ve Kaygı İlişkisinin İncelenmesi. Uluslararası Hakemli Psikiyatri ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi, (7), 62-82. doi: 10.17360/UHPPD.2016723149
  • Habacha H., Molinaro C., Dosseville F. (2014). Effects of Gender, Imagery Ability, and Sports Practice on The Performance of A Mental Rotation Task. American Journal Of Psychology, 127(3), 313-323.
  • Hall C., Mack D., Paivio A., Hausenblas H. (1998). Imagery Use by Athletes: Development of The Sport Imagery Questionnaire. International Journal of Sport Psychology, 29, 73-89.
  • İmamoğlu O., Dilek A. N., Türkmen M. (2017). Türkiye’de Sporcu Eğitim Merkezleri ve Olimpik Hazırlık Merkezleri. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), 3(Special Issue), 95-106.
  • Karademir T., Türkçapar Ü., Açak M., Eroğlu H. (2018). Bireysel ve Takım Sporu ile Uğraşan Sporcularda Hayal Etme Biçimlerinin İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 92-102.
  • Karasar N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kartal Z., Güvendi B., Türksoy A., Altıncı E. E. (2017). Takım Sporcularının İmgeleme Kullanımları İle Başarı Motivasyonları Arasındaki İlişki. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 41-53.
  • Kılınç M., Ulucan H., Kaya K., Türkçapar Ü. (2011). Takım Sporu Yapanların Motivasyon Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 133-144.
  • Kızıldağ E., Tiryaki M. Ş. (2012). Sporda İmgeleme Envanterinin Türk Sporcular İçin Uyarlanması. Spor Bilimleri Dergisi, 23(1), 13-23.
  • Kocaekşi S., Uludere C. (2012). Güreşçilere Göre İmgeleme Biçimlerinin İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(4), 41-47.
  • Kolayiş H., Sarı İ., Köle Ö. (2015). Takım Sporlarıyla Uğraşan Kadın Sporcuların İmgeleme, Güdülenme Ve Kaygı Puanları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Dergisi, 13(2), 129-136.
  • Korobeynikov G. V., Korobeynikova L. G., Romanyuk L. V., Dakal N. A., Danko G. V. (2017). Relationship of Psychophysiological Characteristics with Different Levels of Motivation in Judo Athletes of High Qualification. Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports, 21(6), 272-278. https://doi.org/10.15561/18189172.2017.0603
  • Koruç Z., Bayar P. (2006). Olimpik hazırlıklar ve spor psikolojisi. Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 26-37.
  • Kuru E., Abakay U. (2009). Güreş Grekoromen Genç Milli Takım Sporcularının Başarı Motivasyon Düzeylerinin, Sportif Tecrübe ve Antrenman Sıklığı Açısından İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(9), 41-50.
  • Mudrak J., Slepicka P., Slepickova I. (2018). Sport Motivation and Doping in Adolescent Athletes. Plos One, 13(10): https://doi.org/10.1371/journal.pone.0205222
  • Özgün A., Yaşartürk F., Ayhan B., Bozkuş T. (2017). Hentbolcuların Spora Özgü Başarı Motivasyonu ve Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. International Journal of Cultural and Social Studies, (3), 83-94.
  • Soyer F., Can Y., Güven H., Hergüner G., Bayansalduz M., Tetik B. (2010). Sporculardaki Başarı Motivasyonu ile Takım Birlikteliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 225-239.
  • Stenling A., Lindwall M., Hassmén P. (2015). Changes in Perceived Autonomy Support, Need Satisfaction, Motivation, and Well-being in Young Elite Athletes. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 4(1), 50-61. http://dx.doi.org/10.1037/spy0000027
  • Tabachnick B., Fidell L. (2013). Using Multivariate Statistics (6th International edition cover edn). New Jersey: Sage Publications, Thousand Oaks.
  • Tiryaki, Ş., Gödelek E. (1997). Spora özgü başarı güdülenmesi ölçeğinin Türk sporcuları için uyarlanması. I. Uluslararası Spor Psikolojisi Sempozyumu bildiriler kitabı içinde (ss. 128-141). Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • Türkmen M., Zekioğlu A., Yıldız K., Göral M. (2013). Antrenörlerin Spora Özgü Başarı Motivasyonlarının Karşılaştırılması. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlik ve Tip Bilimleri Dergisi, 6(3), 51-62.
  • Yamak B., Çebi M., Eliöz M., Küçük H., Ceylan L. (2018). Kadın Basketbolcuların Spor Yaşına Göre İmgeleme Puanlarının Karşılaştırılması. The Journal of International Anatolia Sport Science, 3(1), 274-280.
  • Yücel M. (2004). Gelişim ve öğrenmenin spor kültürünün oluşmasına etkisi. Elazığ Fırat Üniversitesi Doğu Anadolu Bölgeleri Araştırması Dergisi, 2(3), 100-108.
  • Weinberg, R. S., Gould D. (2015). Spor ve egzersiz psikolojisinin temelleri. M. Şahin, Z. Koruç (Ed.), İmgeleme içinde(295-299). Ankara: Nobel Akademik.
  • Willis J. D. (1982). Three scales to measure competition related motives in sports. Journal of Sport Psychology, 4, 338-353.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Didem Gülçin Kaya 0000-0001-7319-289X

Mehmet Günay 0000-0003-0047-2203

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kaya, D. G., & Günay, M. (2020). GÜREŞ GREKOROMEN MİLLİ SPORCULARININ İMGELEME VE BAŞARI MOTİVASYON DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(3), 62-72. https://doi.org/10.33689/spormetre.631503

Flag Counter