Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AKADEMİSYENLER PERSPEKTİFİNDEN SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMLERİNDE MERKEZİ YERLEŞTİRME SİSTEMİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 2, 72 - 86, 30.06.2021
https://doi.org/10.33689/spormetre.762862

Öz

Bu araştırmada spor yöneticiliği bölümlerinde kullanılan öğrenci seçim yöntemlerinden merkezi yerleştirme sisteminin akademisyenler perspektifinden incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada veriler görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Çalışma grubunun seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tercih edilmiştir. Çalışma grubunun seçiminde hem bölüm hem de öğretim elemanı için ölçütler oluşturulmuştur. Bu ölçütler doğrultusunda 2018-2019 eğitim öğretim yılında, merkezi yerleştirme sistemiyle öğrenci alan 16 spor yöneticiliği bölümü arasından, çalışmanın ölçütlerini taşıyan 11 tanesi çalışmaya dâhil edilmiştir. Bu kapsam doğrultusunda 11 öğretim elemanı ile bire bir görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerde, veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yedi soruluk yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve verilerin analizinde içerik analizi tekniği uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre, katılımcıların merkezi yerleştirme sistemine geçiş gerekçelerinde; yetenek sınavının olumsuz yönlerinin ve mesleğe daha uygun öğrenci alma amaçlarının ön plana çıktığı ancak merkezi yerleştirme sistemine geçiş sonrası bu beklentilerin büyük oranda sağlanamadığı ifade edilmiştir. Merkezi yerleştirme sistemi genel olarak değerlendirildiğinde olumsuz yönlerine dair belirtilen görüşler çoğunluktadır. Bu olumsuz görüşler arasında öğrencilerin uygulama derslerindeki başarısızlıkları, öğretmenlik mesleğine geçiş için gelmeleri ve kadın öğrenci sayısının düşmesi ifadeleri ön plana çıkmaktadır. Sonuç olarak; akademisyenler gözünden merkezi alım sistemi değerlendirildiğinde, sistemin olumlu yönleri olsa da olumsuz yönlerinin çoğunlukta olduğu ve merkezi alım sistemi ile alınan öğrencilerin beklentileri önemli ölçüde karşılayamadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Altınkurt, L. (2006). Üniversitelerdeki güzel sanatlar eğitim programları giriş sınavı sonuçlarının değerlendirilmesi (Dumlupınar Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Örneği). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 227-238.
  • Aslan, C. S., Ürgüp, S. (2016). Bir grup beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencisinin spor branşlarının incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 10-20.
  • Ataçocuğu, M. Ş., Zelyurt, M. K. (2017). Spor bilimleri fakülteleri mezunlarının işsizlik deneyimleri üzerine nitel bir araştırma. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, SI (1), 70-97.
  • Çankaya, C., Erden, S., İlhan, A. (2007). Beden eğitimi ve spor bölümlerine öğrenci seçme ve sınav yöntemlerinin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 315-326.
  • Dalkıran, E., Şaktanlı, S. C. (2009). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin başarılarına etki eden değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 71- 76.
  • Ergün, M. (2005). İlköğretim okulları öğretmen adaylarının KPSS’deki başarı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Kastamonu ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 311-326.
  • Gündoğdu, F., Sunay, H. (2006). Spor yöneticisinde olması gereken nitelikler üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(2), 53-68.
  • Güzeller, C., Kelecioğlu, H. (2006). Ortaöğretim kurumları öğrenci seçme sınavının sınıflama geçerliği üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 140-148.
  • Halıcı, A., Parasız, Ö., Yetim, A. A. (2020). Sayılarla Türkiye’de spor yöneticiliği eğitimi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 25(4), 299-312.
  • Koca, C. (2011). Spor kurumlarının yönetim kademelerinde kadınların temsili. Spor Bilimleri Dergisi, 22(1), 1-12.
  • Koca, C. (2018). Türkiye’de katılımcı demokrasinin güçlendirilmesi: toplumsal cinsiyet eşitliğinin izlenmesi projesi sporda toplumsal cinsiyet eşitliği haritalama ve izleme çalışması. Erişim Tarihi: 16.04.2020. http://www.ceidizleme.org/medya/dosya/80.pdf
  • Kösterelioğlu, İ., Kösterelioğlu, M. A., Kilmen, S. (2008). Kamu personeli seçme sınavı puanları ile lisans diploma notu arasındaki ilişkilerin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1),1-10. Küçük, D. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının müzik yeteneğine ilişkin öz yeterlik algıları özel yetenek sınavı başarıları ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 34(34), 171-181.
  • Maxwell, J. (2013). Qualitative research design: An interactive approach. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mirzeoğlu N., Çoknaz D. (2006). Türkiye’de spor bilimleri ve mesleki sorunlar: nitel bir analiz. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(1), 27-38.
  • Orbay, M., Öner, F. (2006). KPSS ile öğretmen atamaları hakkında bir değerlendirme. 10. 10. 2019’de http:// www.memurlar.net/haber/60243’den erişilmiştir.
  • Ölçme Seçme Yerleştirme Merkezi (2019). Yükseköğretim Kurumları Sınav Klavuzları. Erişilen Tarih: 01.06.2019, https://www.osym.gov.tr/TR,15615/2019.html
  • Ölçme Seçme Yerleştirme Merkezi (2020). Yükseköğretim Kurumları Sınav Klavuzları. Erişilen Tarih: 10.04.2021, https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2020/YKS/tkilavuz13082020.pdf
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama için Bir Rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Parlak-Kılıç, Ş. (2017). Spor bilimleri fakülteleri özel yetenek sınavlarının incelenmesi (İstanbul Üniversitesi örneği). Researcher: Social Science Studies, 5(8), 224-234.
  • Spor Bilimleri Derneği (2019). 2020 YKS'de Merkezi Yerleştirme ile Öğrenci Yerleştirilmesine ilişkin YÖK'e gönderdiğimiz görüş yazısı (2019/108 sayı), Erişilen Tarih: 10.03.2020, 2020 YKS'de Merkezi Yerleştirme ile Öğrenci Yerleştirilmesine ilişkin YÖK'e gönderdiğimiz görüş yazısı (sporbilimleri.org.tr)
  • Sunay, H. (2009). Spor Yönetimi. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Yavuz, C., Yücel, A. S. (2019). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 2050-2058.
  • Yeşil, R., Korkmaz, Ö., Kaya, S. (2009). Eğitim fakültesindeki akademik başarının kamu personeli seçme sınavındaki başarı üzerinde etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 149-160.
  • Yetim, A. A. (2019a). Yönetim bilimi: tarihi gelişim süreci ve alt dalları. A. Azmi Yetim (Ed.). Yönetim ve Spor (3-32). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Yetim, A. A. (2019b). Sosyoloji ve Spor. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Yetim, A. A., Şenel, Ö. (2001). Türkiye’de spor yöneticisi yetiştirme faaliyetlerinin görünümü. Milli Eğitim dergisi, 150(3).
  • Yıldız, S. M., Özdağ, S., Çetin, Y. (2008). Beden eğitimi ve spor eğitimi veren yükseköğretim kurumları ve istihdam durumlarına yönelik öğrenci algılamaları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-10.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ziyagil, M. A. (2017). Avrupa Birliği kriterleri çerçevesinde spor bilimlerinin yapılanma modeli. 9th Conference of the International Society for the Social Sciences of Sport (ISSSS-2017) "Sport and Tourism in the Context of Social Values” bildiri kitabı içerisinde (ss. 27-30). Çorum.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Özgün Parasız 0000-0002-1803-0756

Alperen Halıcı 0000-0002-5480-4683

Mustafa Yaşar Şahin 0000-0002-4194-2358

Azmi Yetim 0000-0003-0375-8637

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Parasız, Ö., Halıcı, A., Şahin, M. Y., Yetim, A. (2021). AKADEMİSYENLER PERSPEKTİFİNDEN SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMLERİNDE MERKEZİ YERLEŞTİRME SİSTEMİNİN İNCELENMESİ. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 72-86. https://doi.org/10.33689/spormetre.762862

Flag Counter