Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DISTANCE EDUCATION EXPERIENCES OF SPORTS SCIENCES FACULTY STUDENTS IN THE PERIOD OF THE EPIDEMIC

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 3, 18 - 37, 30.09.2022
https://doi.org/10.33689/spormetre.994345

Öz

In this study, it was aimed to examine the distance education experiences of the students of the faculty of sports sciences during the epidemic process. The research was carried out within the scope of case study design, which is one of the qualitative research approaches. While determining the participants, the criterion sampling technique, one of the purposeful sampling methods, was used. In this context, 19 students from the faculty of sports sciences who experienced the distance education process were included in the research. Data were obtained through semi-structured interviews. Content analysis technique was used to analyse the data. The findings are discussed under the themes of advantages, disadvantages of the process and perspectives on distance education. It has been determined that there are factors such as distance education saving both time and economy, easy access to lessons and continuation of lessons during the epidemic in experiencing the process as an advantage. As a disadvantage, it has been determined that the participants who are studying in an applied field are given the practice courses remotely and there is no mutual interaction environment. According to the results of the research, it is important to carry out the process of creating a field-specific distance education application guide and the necessary distance education models in order not to adversely affect the practice courses, considering the possibility of recurrence of epidemics and similar situations in the future. In addition, make-up programs should be planned by the faculties for the practice courses that cannot be held in this period.

Kaynakça

  • Akça, T. (2021). Aydın il merkezinde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Aktaş, Ö., Büyüktaş, B., Gülle, M., Yıldız, M. (2020). Covid-19 virüsünden kaynaklanan izolasyon günlerinde spor bilimleri öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutumları. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-9. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/cussj/issue/55944/728866
  • Altun Ekiz, M. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin karantina dönemindeki uzaktan eğitim ile ilgili görüşleri (Nitel bir araştırma). Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 2(ÖS1), 1-13. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/srad/issue/54676/740217
  • Appolloni, A., Colasanti, N., Fantauzzi, C., Fiorani, G., Frondizi, R. (2021). Distance learning as a resilience strategy during covid-19: an analysis of the Italian context. Sustainability, 13(3), 1388. http://doi.org/10.3390/su13031388
  • Aras, E., Karakaya, Y. (2020). Spor eğitimi kurumlarında görev yapan akademik personelin uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Nitel bir çalışma. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 1-12. https://doi.org/10.33689/spormetre.52961
  • Atalı, L., Sertbaş, K., Gönener, A. (2002). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında web tabanlı ders uygulamaları. II. International Educatinal Technology Conference. 16-18 October 2002
  • Baloch, G. M., Sundarasen, S., Chinna, K., Nurunnabi, M., Kamaludin, K., Khoshaim, H. B., ... AlSukayt, A. (2021). COVID-19: exploring impacts of the pandemic and lockdown on mental health of Pakistani students. PeerJ, 3(9),, e10612. https://doi.org/10.7717/peerj.10612
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/deuhfed/issue/46796/586804
  • Bayram, M., Peker, A., Aka, S., Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330-345. https://doi.org/10.31680/gaunjss.586113
  • Bozdağ, B., Dinç, F. (2020). The perceptions of physical education teacher candidates towards the concept of distance education in the covid-19 process: A metaphor study. International Journal of Eurasian Education and Culture, 5(11), 1954-1980.
  • Bozkurt, A., & Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi. https://doi.org/10.5281/zenodo.3778083 Bulut, E. (2021). Üniversite öğrencilerinin salgın dönemi uzaktan eğitim deneyimleri: ordu üniversitesi sosyoloji bölümü ve BESYO örneği. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11 (2) ,533-548. DOI: 10.48146/odusobiad.943135.
  • Can, H., Özdemir, H., Türksoy Işım, A. (2020). E-öğrenme beden eğitimi öğretmen adayları için ne ifade ediyor: Karma yöntem araştırması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1374-1386. https://doi.org/10.17679/inuefd.811165
  • Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry research, 287, 112934. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934
  • Cereijo, M. V. P. (2006). Attitude as predictor of success in online training. International Journal on E-Learning, 5(4), 623-639. https://www.learntechlib.org/primary/p/6102/.
  • Çavuşoğlu, G., Acar, K. (2020). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ile yaşam boyu öğrenme düzeyleri arasındaki ilişki. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11(3), 207-220. https://doi.org/10.17155/omuspd.819058
  • Creswell, J. (2015). Nitel araştırma yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Ed.) Ankara: Siyasal Kitabevi. Daum, D. N. (2020) Thinking about hybrid or online learning in physical education? Start here!, Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 9(1), 42-44, https://doi.org/10.1080/07303084.2020.1683387
  • Daum, D. N., Buschner, C. (2014). Research on teaching blended and online physical education. In R. Ferdig & K. Kennedy (Eds.), Handbook of research on K-12 online and blended learning (pp. 201–221). Pittsburgh, PA: ETC Press.
  • El Said, G. R. (2021). How did the covid-19 pandemic affect higher education learning experience? an empirical investigation of learners’ academic performance at a university in a developing country. Advances in Human-Computer Interaction, Volume 2021, Article ID 6649524, 10 pages. https://doi.org/10.1155/2021/6649524
  • Ersoy, A. (2017). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.) Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (ss. 82-138). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Frimming, R., Bordelon, T. (2016). Physical education students’ perceptions of the effectiveness of their distance education courses. The Physical Educator, 73(2). https://doi.org/10.18666/TPE-2016-V73-I2-2759
  • Gupta, A., & Goplani, M. (2020). Impact of Covid-19 on Educational Institutions in India. UGC Care Journal, 661-671. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.32141.36321
  • Gunawardena, C. N., & McIsaac, M. S. (2013). Distance education. In Handbook of research on educational communications and technology (pp. 361-401). Routledge.
  • Işikgöz, E., Esentaş, M., Şahin, H. (2017). Perception of the students studying in school of physical education and sports on distance education (Batman Unıversıty sample). Knowledge International Journal, 20(1), 391-400. Retrieved from https://ikm.mk/ojs/index.php/KIJ/article/view/2941
  • Kan, Ş. G., Çaltıkuşu, Ç., Şensoy, Ş. (2021). The views of university students about the achievements and motivations of the distance education process during the pandemic period. Propósitos y Representaciones, 9(SPE3), 1165. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9nSPE3.1165
  • Kızılkaya Namlı, A., Samioğlu, Y. (2020). Physical education lesson in distance education according to student views. Journal of Global Sport and Education Research, 3(2), 49-65. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/jogser/issue/59284/874908
  • Kızılkaya Namlı, A., Yücekaya, M. (2021). Motivation and job satisfaction of physical education teachers during pandemic. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Pandemi Özel Sayısı, 11(17), 3148-3172. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/opus/issue/60563/887856
  • Klein, P., Ivanjek, L., Dahlkemper, M. N., Jeličić, K., Geyer, M. A., Küchemann, S., Susac, A. (2021). Studying physics during the COVID-19 pandemic: Student assessments of learning achievement, perceived effectiveness of online recitations, and online laboratories. Physical Review Physics Education Research, 17(1), 010117. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.17.010117
  • Kurnaz, E., Serçemeli, M. (2020). Covid-19 pandemi döneminde akademisyenlerin uzaktan eğitim ve muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 2(3), 262-288. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad/issue/55116/745914
  • Ladha, M. A., Lui, H., Carroll, J., Doiron, P., Kirshen, C., Wong, A., Purdy, K. (2021). Medical student and resident dermatology education in canada during the covid-19 pandemic. Journal of Cutaneous Medicine and Surgery. 25(4), 437–442. https://doi.org/10.1177/1203475421993783
  • Lee, J. E., Recker, M. (2021). The effects of instructors' use of online discussions strategies on student participation and performance in university online introductory mathematics courses. Computers & Education, 162, 104084. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104084
  • Lenar, S., Artur, F., Ullubi, S., Nailya, B. (2014). Problems and decision in the field of distance education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 131, 111-117. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.088
  • Lippke, S., Fischer, M. A., Ratz, T. (2021). Physical activity, loneliness, and meaning of friendship in young individuals–a mixed-methods investigation prior to and during the COVID-19 pandemic with three cross-sectional studies. Frontiers in Psychology, 12(146). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.617267
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev.), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Mirkholikovna, D. K. (2020). Advantages and disadvantages of distance learning. Наука и образование сегодня, 7(54). https://www.elibrary.ru/item.asp?id=43153049.
  • Oktay, H. E., Mutlu Danacı, H., Unvan. M., Kavas K. R., Bakır İ. (2021). Mimarlık eğitiminde sanal eğitim denemeleri ve değerlendirme süreci. Journal of Qualitative Research in Education, 25, 311-324. http://doi.org/10.14689/enad.25.13
  • Osipov, A., Ratmanskaya, T., Zemba, E., Potop, V., Kudryavtsev, M., Nagovitsyn, R. (2021). The impact of the universities closure on physical activity and academic performance in physical education in university students during the COVID-19 pandemic. Physical Education of Students, 25(1), 20-27. https://doi.org/10.15561/20755279.2021.0103
  • Özalkan, G . (2021). Uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme: pandemi sürecinde sosyal bilimler eğitimini yeniden düşünmek. International Journal of Economics Administrative and Social Sciences, Special Issue on Innovative Approaches to Teaching Social Science, 4, 18-26. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ijeass/issue/60097/872100
  • Özcan, B., Saraç, L. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretmen çevrimiçi uzaktan eğitim rol ve yeterlikleri: Beden eğitimi öğretmenleri örneği. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 459-475. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787127
  • Özkanal, Ü., Yüksel, İ., Başaran Uysal, B. (2020). The pre-service teachers’ reflection-on-action during distance practicum: A critical view on EBA TV English courses. Journal of Qualitative Research in Education, 8(4), 1347-1364. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.8c.4s.12m
  • Pierre, P. S. (1998). Distance learning in physical education teacher education. QUEST, 50(4), 344-356. https://doi.org/10.1080/00336297.1998.10484291
  • Rabiee, A., Nazarian, Z., Gharibshaeyan, R. (2013). An explanation for internet use obstacles concerning e-learning in Iran. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 14(3), 361–376. https://doi.org/10.19173/irrodl.v14i3.1412 Rad F. A., Otaki, F., Baqain, Z., Zary, N., Al-Halabi, M. (2021). Rapid transition to distance learning due to COVID-19: Perceptions of postgraduate dental learners and instructors. PLoS ONE 16(2), e0246584. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0246584
  • Ranjbar, K., Hosseinpour, H., Shahriarirad, R., Ghaem, H., Jafari, K., Rahimi, T., ... Hosseinpour, P. (2021). Students’ attitude and sleep pattern during school closure following COVID-19 pandemic quarantine: a web-based survey in south of Iran. Environmental health and preventive medicine, 26(1), 1-10. https://doi.org/10.1186/s12199-021-00950-4
  • Sarı, T., Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44335
  • Sharma, S., Bumb, A. (2021). The challenges faced in technology-driven classes during COVID-19. International Journal of Distance Education Technologies (IJDET), 19(1), 66-88. https://doi.org/10.4018/IJDET.20210101.oa2
  • Şenyuva, E. (2013). Nursing student's view about distance education. International Online Journal of Educational Sciences, 5(2), 409-420.
  • Thornburg, R., Hill, K. (2004). Using internet assessment tools for health and physical education instruction. Techtrends Tech Trends 48, 53. https://doi.org/10.1007/BF02763585
  • Tuma, F., Nassar, A. K., Kamel, M. K., Knowlton, L. M., Jawad, N. K. (2021). Students and faculty perception of distance medical education outcomes in resource-constrained system during COVID-19 pandemic. A cross-sectional study. Annals of Medicine and Surgery, 62, 377-382. https://doi.org/10.1016/j.amsu.2021.01.073
  • Tuncer, M., Tanaş, R., (2011). Akademisyenlerin uzaktan eğitim programlarına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi (Fırat ve Tunceli üniversiteleri örneği). İlköğretim Online, 10(2), 776-784.
  • Tüfekçi, Ş., Böke, H. (2021). Examination of the perceptions of self-sufficiency and burnout levels of students of the sports science faculty during the COVID-19 pandemic. Physical Education of Students, 25(1), 28-35. https://doi.org/10.15561/20755279.2021.0104
  • UNESCO (2020). Global Monitoring of School Closures caused by COVID-19. Retrieved from https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
  • Varea, V., González-Calvo, G. (2020) Touchless classes and absent bodies: teaching physical education in times of Covid-19. Sport, Education and Society, 1-15 https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1791814
  • Willett, J., Brown, C., Danzy-Bussell, L. A. (2019). An exploratory study: Faculty perceptions of online learning in undergraduate sport management programs. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 25, 100206. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2019.100206
  • Williams, L., Martinasek, M., Carone, K., Sanders, S. (2020). High school students' perceptions of traditional and online health and Physical Education courses. Journal of School Health, 90(3), 234-244. https://doi.org/10.1111/josh.12865
  • Yamamoto, G. T., Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34. https://doi.org/10.32329/uad.711110
  • Yaman, M. (2009). Perceptions of students on the application of distance education in physical education lessons. Online Submission, 8(1).
  • Yolcu, H. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinde sınıf öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim deneyimleri. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 237-250. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/57638/788890
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yıldız, S., Bektaş, F. (2020). EBA Tv’de yayınlanan beden eğitimi etkinliklerinin veli ve beden eğitimi öğretmenlerinin görüşleriyle değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 1, 969-987. https://doi.org/10.37669/milliegitim.773737
  • YÖK (2020). Üniversitelerde verilecek olan uzaktan eğitime ilişkin açıklama. 20.03.2021 tarihinde https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx adresinden erişilmiştir.

SALGIN DÖNEMİNDE SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİM DENEYİMLERİ

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 3, 18 - 37, 30.09.2022
https://doi.org/10.33689/spormetre.994345

Öz

Bu araştırmada, salgın döneminde spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yaklaşımlarından biri olan durum çalışması deseni kapsamında yürütülmüştür. Katılımcılar belirlenirken amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme tekniği kullanılmıştır. Bu kapsamda uzaktan eğitim sürecini deneyimleyen 19 spor bilimleri fakültesi öğrencisi araştırmaya dahil edilmiştir. Veriler yarı-yapılandırılmış görüşmeler ile elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Elde edilen bulgular; sürecin avantajları ve dezavantajları temaları altında incelenmiştir. Sürecin avantaj olarak deneyimlenmesinde uzaktan eğitimin hem zaman hem de ekonomik boyutta tasarruf sağlaması, derslere kolay ulaşım ve salgın sırasında derslerin devam ettirilmesi gibi faktörlerin rol oynadığı, dezavantaj olarak deneyimlenmesinde ise, uygulamalı bir alanda öğrenim gören katılımcıların uygulama derslerinin uzaktan yapılması ve karşılıklı etkileşim ortamının olmaması gibi faktörlerin rol oynadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, alana özgü bir uzaktan eğitim uygulama kılavuzunun ve ileride salgın ve benzeri durumların tekrar yaşanma ihtimali düşünülerek uygulama derslerinin olumsuz etkilenmemesi için gerekli uzaktan eğitim modellerinin oluşturulması, bu dönemde yapılamayan uygulama dersleri için telafi programlarının fakülteler tarafından planlanması önerilebilir.

Kaynakça

  • Akça, T. (2021). Aydın il merkezinde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Aktaş, Ö., Büyüktaş, B., Gülle, M., Yıldız, M. (2020). Covid-19 virüsünden kaynaklanan izolasyon günlerinde spor bilimleri öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutumları. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-9. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/cussj/issue/55944/728866
  • Altun Ekiz, M. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin karantina dönemindeki uzaktan eğitim ile ilgili görüşleri (Nitel bir araştırma). Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 2(ÖS1), 1-13. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/srad/issue/54676/740217
  • Appolloni, A., Colasanti, N., Fantauzzi, C., Fiorani, G., Frondizi, R. (2021). Distance learning as a resilience strategy during covid-19: an analysis of the Italian context. Sustainability, 13(3), 1388. http://doi.org/10.3390/su13031388
  • Aras, E., Karakaya, Y. (2020). Spor eğitimi kurumlarında görev yapan akademik personelin uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Nitel bir çalışma. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 1-12. https://doi.org/10.33689/spormetre.52961
  • Atalı, L., Sertbaş, K., Gönener, A. (2002). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında web tabanlı ders uygulamaları. II. International Educatinal Technology Conference. 16-18 October 2002
  • Baloch, G. M., Sundarasen, S., Chinna, K., Nurunnabi, M., Kamaludin, K., Khoshaim, H. B., ... AlSukayt, A. (2021). COVID-19: exploring impacts of the pandemic and lockdown on mental health of Pakistani students. PeerJ, 3(9),, e10612. https://doi.org/10.7717/peerj.10612
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/deuhfed/issue/46796/586804
  • Bayram, M., Peker, A., Aka, S., Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330-345. https://doi.org/10.31680/gaunjss.586113
  • Bozdağ, B., Dinç, F. (2020). The perceptions of physical education teacher candidates towards the concept of distance education in the covid-19 process: A metaphor study. International Journal of Eurasian Education and Culture, 5(11), 1954-1980.
  • Bozkurt, A., & Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi. https://doi.org/10.5281/zenodo.3778083 Bulut, E. (2021). Üniversite öğrencilerinin salgın dönemi uzaktan eğitim deneyimleri: ordu üniversitesi sosyoloji bölümü ve BESYO örneği. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11 (2) ,533-548. DOI: 10.48146/odusobiad.943135.
  • Can, H., Özdemir, H., Türksoy Işım, A. (2020). E-öğrenme beden eğitimi öğretmen adayları için ne ifade ediyor: Karma yöntem araştırması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1374-1386. https://doi.org/10.17679/inuefd.811165
  • Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry research, 287, 112934. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934
  • Cereijo, M. V. P. (2006). Attitude as predictor of success in online training. International Journal on E-Learning, 5(4), 623-639. https://www.learntechlib.org/primary/p/6102/.
  • Çavuşoğlu, G., Acar, K. (2020). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ile yaşam boyu öğrenme düzeyleri arasındaki ilişki. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11(3), 207-220. https://doi.org/10.17155/omuspd.819058
  • Creswell, J. (2015). Nitel araştırma yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Ed.) Ankara: Siyasal Kitabevi. Daum, D. N. (2020) Thinking about hybrid or online learning in physical education? Start here!, Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 9(1), 42-44, https://doi.org/10.1080/07303084.2020.1683387
  • Daum, D. N., Buschner, C. (2014). Research on teaching blended and online physical education. In R. Ferdig & K. Kennedy (Eds.), Handbook of research on K-12 online and blended learning (pp. 201–221). Pittsburgh, PA: ETC Press.
  • El Said, G. R. (2021). How did the covid-19 pandemic affect higher education learning experience? an empirical investigation of learners’ academic performance at a university in a developing country. Advances in Human-Computer Interaction, Volume 2021, Article ID 6649524, 10 pages. https://doi.org/10.1155/2021/6649524
  • Ersoy, A. (2017). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.) Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (ss. 82-138). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Frimming, R., Bordelon, T. (2016). Physical education students’ perceptions of the effectiveness of their distance education courses. The Physical Educator, 73(2). https://doi.org/10.18666/TPE-2016-V73-I2-2759
  • Gupta, A., & Goplani, M. (2020). Impact of Covid-19 on Educational Institutions in India. UGC Care Journal, 661-671. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.32141.36321
  • Gunawardena, C. N., & McIsaac, M. S. (2013). Distance education. In Handbook of research on educational communications and technology (pp. 361-401). Routledge.
  • Işikgöz, E., Esentaş, M., Şahin, H. (2017). Perception of the students studying in school of physical education and sports on distance education (Batman Unıversıty sample). Knowledge International Journal, 20(1), 391-400. Retrieved from https://ikm.mk/ojs/index.php/KIJ/article/view/2941
  • Kan, Ş. G., Çaltıkuşu, Ç., Şensoy, Ş. (2021). The views of university students about the achievements and motivations of the distance education process during the pandemic period. Propósitos y Representaciones, 9(SPE3), 1165. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9nSPE3.1165
  • Kızılkaya Namlı, A., Samioğlu, Y. (2020). Physical education lesson in distance education according to student views. Journal of Global Sport and Education Research, 3(2), 49-65. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/jogser/issue/59284/874908
  • Kızılkaya Namlı, A., Yücekaya, M. (2021). Motivation and job satisfaction of physical education teachers during pandemic. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Pandemi Özel Sayısı, 11(17), 3148-3172. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/opus/issue/60563/887856
  • Klein, P., Ivanjek, L., Dahlkemper, M. N., Jeličić, K., Geyer, M. A., Küchemann, S., Susac, A. (2021). Studying physics during the COVID-19 pandemic: Student assessments of learning achievement, perceived effectiveness of online recitations, and online laboratories. Physical Review Physics Education Research, 17(1), 010117. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.17.010117
  • Kurnaz, E., Serçemeli, M. (2020). Covid-19 pandemi döneminde akademisyenlerin uzaktan eğitim ve muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 2(3), 262-288. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad/issue/55116/745914
  • Ladha, M. A., Lui, H., Carroll, J., Doiron, P., Kirshen, C., Wong, A., Purdy, K. (2021). Medical student and resident dermatology education in canada during the covid-19 pandemic. Journal of Cutaneous Medicine and Surgery. 25(4), 437–442. https://doi.org/10.1177/1203475421993783
  • Lee, J. E., Recker, M. (2021). The effects of instructors' use of online discussions strategies on student participation and performance in university online introductory mathematics courses. Computers & Education, 162, 104084. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104084
  • Lenar, S., Artur, F., Ullubi, S., Nailya, B. (2014). Problems and decision in the field of distance education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 131, 111-117. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.088
  • Lippke, S., Fischer, M. A., Ratz, T. (2021). Physical activity, loneliness, and meaning of friendship in young individuals–a mixed-methods investigation prior to and during the COVID-19 pandemic with three cross-sectional studies. Frontiers in Psychology, 12(146). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.617267
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev.), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Mirkholikovna, D. K. (2020). Advantages and disadvantages of distance learning. Наука и образование сегодня, 7(54). https://www.elibrary.ru/item.asp?id=43153049.
  • Oktay, H. E., Mutlu Danacı, H., Unvan. M., Kavas K. R., Bakır İ. (2021). Mimarlık eğitiminde sanal eğitim denemeleri ve değerlendirme süreci. Journal of Qualitative Research in Education, 25, 311-324. http://doi.org/10.14689/enad.25.13
  • Osipov, A., Ratmanskaya, T., Zemba, E., Potop, V., Kudryavtsev, M., Nagovitsyn, R. (2021). The impact of the universities closure on physical activity and academic performance in physical education in university students during the COVID-19 pandemic. Physical Education of Students, 25(1), 20-27. https://doi.org/10.15561/20755279.2021.0103
  • Özalkan, G . (2021). Uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme: pandemi sürecinde sosyal bilimler eğitimini yeniden düşünmek. International Journal of Economics Administrative and Social Sciences, Special Issue on Innovative Approaches to Teaching Social Science, 4, 18-26. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ijeass/issue/60097/872100
  • Özcan, B., Saraç, L. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretmen çevrimiçi uzaktan eğitim rol ve yeterlikleri: Beden eğitimi öğretmenleri örneği. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 459-475. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787127
  • Özkanal, Ü., Yüksel, İ., Başaran Uysal, B. (2020). The pre-service teachers’ reflection-on-action during distance practicum: A critical view on EBA TV English courses. Journal of Qualitative Research in Education, 8(4), 1347-1364. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.8c.4s.12m
  • Pierre, P. S. (1998). Distance learning in physical education teacher education. QUEST, 50(4), 344-356. https://doi.org/10.1080/00336297.1998.10484291
  • Rabiee, A., Nazarian, Z., Gharibshaeyan, R. (2013). An explanation for internet use obstacles concerning e-learning in Iran. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 14(3), 361–376. https://doi.org/10.19173/irrodl.v14i3.1412 Rad F. A., Otaki, F., Baqain, Z., Zary, N., Al-Halabi, M. (2021). Rapid transition to distance learning due to COVID-19: Perceptions of postgraduate dental learners and instructors. PLoS ONE 16(2), e0246584. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0246584
  • Ranjbar, K., Hosseinpour, H., Shahriarirad, R., Ghaem, H., Jafari, K., Rahimi, T., ... Hosseinpour, P. (2021). Students’ attitude and sleep pattern during school closure following COVID-19 pandemic quarantine: a web-based survey in south of Iran. Environmental health and preventive medicine, 26(1), 1-10. https://doi.org/10.1186/s12199-021-00950-4
  • Sarı, T., Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44335
  • Sharma, S., Bumb, A. (2021). The challenges faced in technology-driven classes during COVID-19. International Journal of Distance Education Technologies (IJDET), 19(1), 66-88. https://doi.org/10.4018/IJDET.20210101.oa2
  • Şenyuva, E. (2013). Nursing student's view about distance education. International Online Journal of Educational Sciences, 5(2), 409-420.
  • Thornburg, R., Hill, K. (2004). Using internet assessment tools for health and physical education instruction. Techtrends Tech Trends 48, 53. https://doi.org/10.1007/BF02763585
  • Tuma, F., Nassar, A. K., Kamel, M. K., Knowlton, L. M., Jawad, N. K. (2021). Students and faculty perception of distance medical education outcomes in resource-constrained system during COVID-19 pandemic. A cross-sectional study. Annals of Medicine and Surgery, 62, 377-382. https://doi.org/10.1016/j.amsu.2021.01.073
  • Tuncer, M., Tanaş, R., (2011). Akademisyenlerin uzaktan eğitim programlarına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi (Fırat ve Tunceli üniversiteleri örneği). İlköğretim Online, 10(2), 776-784.
  • Tüfekçi, Ş., Böke, H. (2021). Examination of the perceptions of self-sufficiency and burnout levels of students of the sports science faculty during the COVID-19 pandemic. Physical Education of Students, 25(1), 28-35. https://doi.org/10.15561/20755279.2021.0104
  • UNESCO (2020). Global Monitoring of School Closures caused by COVID-19. Retrieved from https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
  • Varea, V., González-Calvo, G. (2020) Touchless classes and absent bodies: teaching physical education in times of Covid-19. Sport, Education and Society, 1-15 https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1791814
  • Willett, J., Brown, C., Danzy-Bussell, L. A. (2019). An exploratory study: Faculty perceptions of online learning in undergraduate sport management programs. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 25, 100206. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2019.100206
  • Williams, L., Martinasek, M., Carone, K., Sanders, S. (2020). High school students' perceptions of traditional and online health and Physical Education courses. Journal of School Health, 90(3), 234-244. https://doi.org/10.1111/josh.12865
  • Yamamoto, G. T., Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34. https://doi.org/10.32329/uad.711110
  • Yaman, M. (2009). Perceptions of students on the application of distance education in physical education lessons. Online Submission, 8(1).
  • Yolcu, H. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinde sınıf öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim deneyimleri. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 237-250. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/auad/issue/57638/788890
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yıldız, S., Bektaş, F. (2020). EBA Tv’de yayınlanan beden eğitimi etkinliklerinin veli ve beden eğitimi öğretmenlerinin görüşleriyle değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 1, 969-987. https://doi.org/10.37669/milliegitim.773737
  • YÖK (2020). Üniversitelerde verilecek olan uzaktan eğitime ilişkin açıklama. 20.03.2021 tarihinde https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx adresinden erişilmiştir.
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Ulaş 0000-0002-5633-542X

Aynur Yılmaz 0000-0001-7562-9469

Erken Görünüm Tarihi 23 Eylül 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ulaş, M., & Yılmaz, A. (2022). SALGIN DÖNEMİNDE SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİM DENEYİMLERİ. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 18-37. https://doi.org/10.33689/spormetre.994345

Flag Counter