Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi

Yıl 2022, , 1 - 9, 25.03.2022
https://doi.org/10.53025/sportive.1065415

Öz

Bu araştırma spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin duygu düzenleme becerilerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma grubu; Tokat Gaziosmanpaşa üniversitesi spor bilimleri fakültesi öğrencileri arasından gönüllü katılım sağlayan 260 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması amacıyla, Gross ve John (2003) tarafından geliştirilen, Türkçeye uyarlaması Eldeleklioğlu ve Eroğlu (2015) tarafından yapılan, Tingaz ve Ekin (2021) tarafında da sporcular için uyarlaması yapılan “Duygu Düzenleme Ölçeği” (DDÖ) kullanılmıştır. Ölçek 8 maddeli ve 7’li likert tipinde(1=Kesinlikle aynı fikirde değilim, 4=Kararsızım, 7=Kesinlikle aynı fikirdeyim) “Bilişsel Yeniden Değerlendirme” ve “Bastırma” alt boyutundan oluşmaktadır. Ölçek verileri, Jamovi 1.8.2 istatistik yazılım programında %95 güven aralığı ve %5 hata payı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde; tanımlayıcı verilerde yüzde ve frekans değerleri, ikili grup karşılaştırmaları için bağımsız örnekler t testi, ikiden fazla grubun ortalamalarında için One Way ANOVA ve Post-hoc analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak öğrencilerin duygu düzenleme becerilerini cinsiyet, yaş ve antrenman yılı değişkenlerinin etkilediği ve erkekler lehine anlamlı düzeyde ilişki olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akbulut, C. A. (2018). Depresyonun duygu düzenleme süreçlerinin incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 21(2),184-192
  • Baumeister, R.F., Vohs, K.D., DeWall, C.N. & Zhang, L. (2007). How emotion shapes behavior: Feedback, anticipation, and reflection, rather than direct causation. Personality and Social Psychology Review, 11: 167–203.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Teknikleri; Örnekleme yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Consedine, N. S. (2011). Capacities, targets, and tactics: lifespan emotion regulation from the perspective of developmental functionalism. In Emotion regulation and well-being (pp. 13-29). Springer, New York, NY.
  • Çelik, H., & Kocabıyık, O. O. (2014). Genç yetişkinlerin saldırganlık ifade biçimlerinin cinsiyet ve bilişsel duygu düzenleme tarzları bağlamında incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 139-155.
  • Çöllü, B. (2018). Ergenlerde Duygu Durum Düzenleme Becerileri, Benlik Saygısı, Depresyon, Anksiyete ve Çocukluk Çağı Travmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
  • Demirtaş, A. S. (2018). Duygu düzenleme stratejileri ve benlik saygısının mutluluğu yordayıcılığı. Electronic Turkish Studies, 13(11).
  • Deng, Y., Chang, L., Yang, M., Huo, M. & Zhou, R. (2016). Gender Differences in Emotional Response: Inconsistency between Experience and Expressivity. PLoS One. 11(6). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0158666
  • Duy, B., & Yıldız, M. A. (2014). Ergenler için duygu düzenleme ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(41), 23-35.
  • Eldeleklioğlu, J. ve Eroğlu, Y. (2015). A Turkish adaptation of the emotion regulation questionnaire. Journal of Human Sciences, 12(1), 1157-1168.
  • Friesen, A. P., Lane, A. M., Devonport, T. J., Sellars, C. N., Stanley, D. N., & Beedie, C. J. (2013). Emotion in sport: Considering interpersonal regulation strategies. International Review of Sport and Exercise Psychology, 6 (1), 139–154. https://doi.org/10.1080/1750984X.2012.742921
  • Giangrasso, B., Casale, S., Fioravanti, G., Flett, G. L., & Nepon, T. (2022). Mattering and anti-mattering in emotion regulation and life satisfaction: A mediational analysis of stress and distress during the COVID-19 pandemic. Journal of Psychoeducational Assessment, 40(1), 125-141.
  • Gross, J. J. ve John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348. https://doi.org/10.1037/0022-3514.85.2.348
  • Gross, J.J. (2015) Emotion Regulation: Current Status and Future Prospects, Psychological Inquiry, 26:1, 1-26, https://doi.org/10.1080/1047840X.2014.940781
  • Gross, J.J. & Feldman Barrett, L. (2011). Emotion generation and emotion regulation: One or two depends on your point of view. Emotion Review, 3: 8–16.
  • Gross, J.J. (1998). Antecedent- and response-focused emotion regulation: Divergent consequences for experience, expression, and physiology. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 224–237. https://doi.org/10.1037/0022-3514.74.1.224
  • Izard, C. E., Woodburn, E. M., Finlon, K. J., Krauthamer-Ewing, E. S., Grossman, S. R., & Seidenfeld, A. (2011). Emotion knowledge, emotion utilization, and emotion regulation. Emotion Review, 3(1), 44-52.
  • Jones, MV. (2012). Emotion regulation and sport performance. The Oxford handbook of sport and performance psychology. New York, NY: Oxford University Press, 154–172.
  • Karabacak, A., & Demir, M. (2017). Özerklik, bağlanma stilleri, bilinçli farkındalık ve duygu düzenleme arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 271-291.
  • Kayhan, H. (2017). Ergenlikte Saldırganlık ve Duygu Düzenleme Güçlükleri Arasındaki İlişki, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul, 2017.
  • Kısmetoğlu, G. (2019). 15-18 yaş arası ergenlerde duygu düzenleme ve bilinçli farkındalık becerilerinin kaygı düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kleinginna, P. R., Jr, & Kleinginna, A. M. (1981). A categorized list of emotion definitions, with suggestions for a consensual definition. Motivation and Emotion, 5, 345–379. https://doi.org/10.1007/BF00992553
  • Koçyiğit, S., Sezer, T., & Yılmaz, E. (2015). 60-72 Aylık çocukların sosyal yetkinlik ve duygu düzenleme becerileri ile oyun becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 287.
  • Laborde, S., Raab, M. & Dosseville, F. (2013). Emotions and performance: valuable insights from the sports domain. In: Mohiyeddini C, Eysenck M, Bauer S, eds. Handbook of psychology of emotions: recent theoretical perspectives and novel empirical findings. New York, NY: Nova, 325–358.
  • Lane, A. M., Beedie, C. J., Jones, M. V., Uphill, M., & Devonport, T. J. (2012). The BASES expert statement on emotion regulation in sport. Journal of Sports Sciences, 30 (11), 1189–1195. doi: https://doi.org/10.1080/02640414.2012.693621
  • Lazarus, RS. (2000). How emotions influence performance in competitive sports. The Sport Psychologist. 14: 229–252.
  • Lench, H.C., Flores, S.A. & Bench, S.W. (2011). Discrete emotions predict changes in cognition, judgment, experience, behavior, and physiology: A meta-analysis of experimental emotion elicitations. Psychological Bulletin, 137: 834–855.
  • Mohiyeddini, C., Pauli, R. & Bauer, S. (2009). The role of emotion in bridging the intention-behaviour gap: the case of sports participation. Psychology of Sport Exercise. 10: 226–234.
  • Nesse, R.M. & Ellsworth, P.C. (2009)Evolution, emotions, and emotional disorders. American Psychologist, 64: 129–139.
  • Öner, Ç. & Ascı, F. (2020). Sporcularda Bağlanma Stillerinin Duyguları Düzenleme Becerileri ve Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejilerini Belirlemedeki Rolünün İncelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (2) , 202-219.
  • Rosenberg, E. L. (1998). Levels of analysis and the organization of affect. Review of General Psychology, 2, 247–270. https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.3.247
  • Ruiz, M. C., Raglin, J. S., & Hanin, Y. L. (2015). The individual zones of optimal functioning (IZOF) model (1978–2014): Historical overview of its development and use. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 2016, 1–23. https://doi.org/10.1080/1612197X.2015.1041545
  • Sanchis-Sanchis, A., Grau, MD., Moliner, AR. & Morales-Murillo, CP. (2020). Effects of Age and Gender in Emotion Regulation of Children and Adolescents. Frontiers in Psychology. 11:946. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00946
  • Scherer, KR. (2005). What are emotions? And how can they be measured? Social Science Information. 44: 695–729.
  • Silvers, J. A. (2022). Adolescence as a pivotal period for emotion regulation development. Current opinion in psychology, 44, 258-263.
  • Solomon, R. C. (2008). The philosophy of emotions. In M. Lewis (Ed.), Handbook of emotions (pp. 3–16). New York, NY: Guilford Press.
  • Şahan, H., ve Şahin, R. (2020). Üniversite öğrencilerinin duygu düzenleme güçlüğü ile spor ilişkisinin araştırılması uluslararası. Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 21-30.
  • Tamir, M. (2011). The maturing field of emotion regulation. Emotion Review, 3: 3–7.
  • Tingaz, E, O., & Altun-Ekiz, M. (2021). Duygu düzenleme ölçeğinin sporcular için uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(2), 301-313.
  • Ural, O., Güven, G., Sezer, T., Azkeskin, K. & Yılmaz, E. (2015). Okul öncesi dönemdeki çocukların bağlanma biçimleri ile sosyal yetkinlik ve duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal.
  • Vingerhoets, A. J., Nyklícek, I., & Denollet, J. (2008). Emotion regulation. New York: The Springer Press.
  • Wang, X. (20122). The role of anticipated negative emotions and past behavior in individuals' physical activity intentions and behaviors. Psychology of Sport Exercise.12: 300–305.
  • Weiss, N. H., Kiefer, R., Goncharenko, S., Raudales, A. M., Forkus, S. R., Schick, M. R., & Contractor, A. A. (2022). Emotion regulation and substance use: A meta-analysis. Drug and alcohol dependence, 230, 109131.
  • Young, G. R., Karnilowicz, H. R., Mauss, I. B., Hastings, P. D., Guyer, A. E., & Robins, R. W. (2022). Prospective associations between emotion regulation and depressive symptoms among Mexican-origin adolescents. Emotion.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bahar Güler 0000-0003-0961-9195

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Güler, B. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi. Sportive, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.53025/sportive.1065415
AMA Güler B. Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi. SPORTIVE. Mart 2022;5(1):1-9. doi:10.53025/sportive.1065415
Chicago Güler, Bahar. “Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi”. Sportive 5, sy. 1 (Mart 2022): 1-9. https://doi.org/10.53025/sportive.1065415.
EndNote Güler B (01 Mart 2022) Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi. Sportive 5 1 1–9.
IEEE B. Güler, “Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi”, SPORTIVE, c. 5, sy. 1, ss. 1–9, 2022, doi: 10.53025/sportive.1065415.
ISNAD Güler, Bahar. “Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi”. Sportive 5/1 (Mart 2022), 1-9. https://doi.org/10.53025/sportive.1065415.
JAMA Güler B. Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi. SPORTIVE. 2022;5:1–9.
MLA Güler, Bahar. “Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi”. Sportive, c. 5, sy. 1, 2022, ss. 1-9, doi:10.53025/sportive.1065415.
Vancouver Güler B. Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerilerinin İncelenmesi. SPORTIVE. 2022;5(1):1-9.