Bu araştırmada 2021-2022 yılında Batman ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapan öğretmenlerin mesleki öğrenme düzeyleri ile yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Genel tarama modeli ile yaptığımız çalışmamızın evrenini Batman ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 255’i kadın 256’sı erkek, genel toplamda 511 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenlerin mesleki öğrenme düzeyleri ile yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesinde, cinsiyet, yaş, mesleki tecrübe, branş, idari görev, okul düzeyi, mezuniyet durumu, medeni durum, değişkenlerine göre oluşturulmuş “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Ayrıca Liu, Hallinger ve Feng (2016), tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlaması ise Gümüş, Apaydın ve Bellibaş (2018), tarafından yapılan; Öğretmen Mesleki Öğrenme Ölçeği ve Diker Coşkun (2009) tarafından geliştirilen ‘Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre öğretmen mesleki öğrenmesi bağlamında yaş, cinsiyet, mesleki tecrübe, idari görev, okul düzeyi, medeni durum değişkenlerine göre anlamlı farklılıklara ulaşılmazken branş ve mezuniyet durumu değişkenlerinde anlamlı farklılıklar görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri bağlamında ise yaş, idari görev, okul düzeyi, mezuniyet durumu, medeni durum değişkenlerine göre anlamlı farklılıklara ulaşılmazken cinsiyet, mesleki tecrübe, branş değişkenlerine göre anlamlı farklılıklara ulaşılmıştır. Sonuç olarak öğretmenlerin mesleki öğrenme düzeyleri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasında düşük düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür.
In this study, it was aimed to examine the professional learning levels and lifelong learning tendencies of teachers working in schools affiliated to the Ministry of National Education in Batman province in 2021-2022. The universe of our study, which we conducted with the general scanning model, consists of 511 teachers, 255 women and 256 men, affiliated to the Ministry of National Education in Batman province. In the examination of teachers' professional learning levels and lifelong learning tendencies, the "Personal Information Form", which was formed according to the variables of gender, age, professional experience, branch, administrative duty, school level, graduation status, marital status, was used. In addition, it was developed by Liu, Hallinger and Feng (2016), and its Turkish adaptation was made by Gümüş, Apaydın and Bellibaş (2018); The Teacher Professional Learning Scale and the Lifelong Learning Tendency Scale developed by DikerCoşkun (2009) were used. The data of the research were analyzed in SPSS 22.0 statistical program. In addition, the t-test was used in the comparison of two independent groups, and the one-way ANOVA test was used in the comparison of more than two independent groups, and the LSD test, which is a complementary post-hoc analysis, was used to determine the source of the difference. Pearson correlation analysis was used to find the relationship between the dependent variables of the study. According to the findings obtained in the study, there were no significant differences in terms of age, gender, professional experience, administrative duty, school level, marital status in the context of teacher professional learning, while significant differences were observed in the variables of branch and graduation status. In addition, in the context of teachers' lifelong learning tendencies, there were no significant differences according to age, administrative duty, school level, graduation status, marital status variables, but significant differences were reached according to gender, professional experience and branch variables. As a result, it has been observed that there is a low-level positive and significant relationship between teachers' professional learning levels and lifelong learning tendencies.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |