Araştırma internet bağımlılığı ile dijital oyun oynama arasındaki ilişkileri ve bu ilişkilerin demografik faktörler ile ilişkilerini incelemeyi amaçlamıştır. Bu amaç doğrultusunda 220 kadın ve 185 erkek olmak üzere toplam 405 üniversite öğrencisi çalışmaya gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 22,48 olarak belirlenmiştir. Katılımcıların 224’ü sportif aktivitelerde yer alırken 181’inin sportif aktivitelerde yer almadığı görülmektedir. Sportif aktivitelerde yer alan bireylerin haftalık sportif aktivite süreleri ortalaması 7 saattir. Bu bireylerin 88’i takım aktivitelerinde 136’sı ise bireysel aktivitelerde yer almaktadır. Araştırmada, “Kişisel Bilgi Formu”, “İnternet Bağımlılığı Ölçeği”, “Dijital Oyun Oynama Ölçeği” kullanıldı ve elde edilen sonuçlar p;,050 anlamlılık düzeyine göre değerlendirildi. Çalışmada veriler etik kurul onayı alındıktan sonra lisans öğrencilerine online anket uygulaması ile toplanmıştır. Çalışmanın güvenirliği, Cronbach's Alpha kriterleri doğrultusunda yüksek olarak değerlendirilmiştir. Bu durum, kullanılan ölçüm araçlarının tutarlı ve güvenilir olduğunu göstermektedir. Ayrıca, internet bağımlılığı ve dijital oyun oynama ölçeklerinin normatif sınırlar içinde bulunması, veri setinin normal bir dağılım sergilediği görülmektedir. Veri setinin normal bir dağılım sergilediği göz önüne alınarak, bu veri seti için parametrik testler uygulanmıştır. Süreksiz değişkenler için "Bağımsız Örneklemler T-testi" ve sürekli değişkenler için "Pearson Korelasyon" analizleri gerçekleştirilmiş ve elde edilen sonuçlar, p değerleri 0,050 anlamlılık düzeyine göre değerlendirilmiştir. Bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenler üzerindeki etki büyüklükleri “Cohen’s d” ile değerlendirilmiştir. İnternet bağımlılığı ile dijital oyun oynama arasında pozitif bir ilişki olduğunu ve internet bağımlılığının artmasıyla dijital oyun oynama eğiliminin yükseldiğini göstermiştir. Spor aktivitesine katılımın, özellikle takım sporlarıyla uğraşan bireylerde dijital oyun ilgisinin daha yüksek olduğu ve sporun psikososyal sağlık üzerinde olumlu etkilerinin bulunduğu gözlemlenmiştir. Cinsiyetin internet bağımlılığı üzerinde belirgin bir etkisi olmamakla birlikte, dijital oyun oynama konusunda erkeklerin daha fazla eğilim gösterdiği belirlenmiştir. Kişisel bilgisayar sahipliğinin dijital oyun oynama eğilimlerini artırdığı, yaşın ise bu faktörlerle negatif bir ilişki içinde olduğu gözlemlenmiştir. Sportif aktiviteye katılım, sportif aktivite türleri, kişisel bilgisayar sahip olma ve ikamet türünün internet bağımlılığı ile dijital oyun oynama üzerindeki etkileri, Cohen’s d değerleriyle incelendiğinde etki boyutunun zayıf ve orta düzeyde olduğu görülmektedir. Cinsiyet ve kullanılan cihaz türünün, internet bağımlılığı ile dijital oyun oynama üzerindeki etkileri, Cohen’s d değerleriyle incelendiğinde etki boyutunun zayıf, orta ve yüksek düzeyde olduğu görülmektedir. Sonuç olarak, bu bulgular, internet bağımlılığının ve dijital oyun oynama eğiliminin çeşitli sosyodemografik faktörlere bağlı olarak değişebileceğini ortaya koymaktadır. Dijital oyun oynama ve internet bağımlılığı ile ilgili sağlıklı bir denge kurabilmek adına günlük aktiviteler arasında belirli bir "ekran zamanı sınırı" belirleyerek, bu süreyi aşmamaya özen göstermek önemlidir. Bu sınırı belirlerken, bireysel ihtiyaçlarınızı, günlük sorumluluklarınızı ve sosyal etkileşimleri göz önünde bulundurarak dengeli bir dijital yaşam sürdürmeye çalışılabilir. Çocuklar, gençler ve aileler için dijital okuryazarlık ve internet kullanımıyla ilgili eğitim programlarının geliştirilmesi önerilebilir. Bu programlar, sağlıklı dijital alışkanlıkların oluşturulmasına ve internet bağımlılığının önlenmesine yönelik olabilir.
Spor Sportif Aktivite Spor Psikolojisi Bağımlılık İnternet Bağımlılığı Oyun Dijital Oyun
The research aimed to investigate the relationship between internet addiction and digital gaming, as well as the associations of these relationships with demographic factors. A total of 405 university students participated voluntarily in the study, comprising 220 females and 185 males, with an average age of 22.48 years. Among the participants, 224 were engaged in sporting activities, with an average weekly duration of 7 hours, while 181 did not participate in any sporting activities. Of those engaged in sporting activities, 88 participated in team sports, and 136 participated in individual sports. The study utilized the "Personal Information Form," "Internet Addiction Scale," and "Digital Gaming Scale," and the obtained results were evaluated at a significance level of p < 0.050. Data were collected through an online survey administered to undergraduate students after obtaining ethical approval from the institutional review board. The reliability of the study was assessed according to Cronbach's Alpha criteria, indicating high reliability of the measurement tools used. Furthermore, it was observed that internet addiction and digital gaming scales fell within normative limits, indicating a normal distribution of the dataset. Parametric tests were applied considering the normal distribution of the data. Independent samples t-tests were conducted for discrete variables, and Pearson correlation analyses were performed for continuous variables, with p-values evaluated at a significance level of 0.050. The effect sizes of independent variables on dependent variables were assessed using Cohen’s d. The results revealed a positive relationship between internet addiction and digital gaming, indicating an increase in digital gaming tendency with the escalation of internet addiction. It was also noted that participation in sports activities, particularly team sports, was associated with higher interest in digital gaming, suggesting the positive impact of sports on psychosocial health. Although gender did not significantly influence internet addiction, males demonstrated a higher inclination towards digital gaming. Ownership of personal computers was found to increase tendencies towards digital gaming, while age exhibited a negative relationship with these factors. The effects of participation in sports activities, types of sports activities, ownership of personal computers, and residence type on internet addiction and digital gaming were assessed using Cohen’s d values, indicating weak to moderate effect sizes. Gender and the type of device used demonstrated weak, moderate, and high-level effects on internet addiction and digital gaming. In conclusion, these findings underscore the variability of internet addiction and digital gaming tendencies based on various sociodemographic factors. To maintain a healthy balance between digital gaming and internet usage, it is essential to establish a specific "screen time limit" within daily activities and strive not to exceed this limit. When setting this limit, individual needs, daily responsibilities, and social interactions should be considered to maintain a balanced digital lifestyle. Moreover, it is recommended to develop educational programs on digital literacy and internet usage for children, adolescents, and families, aiming to foster healthy digital habits and prevent internet addiction.
Sports Sport Activity Sport Psychology Addiction Internet Addiction Game Digital Game
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |