Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Akademik Öz Yeterlikleri ve Gelecek Beklentilerinin İncelenmesi
Yıl 2021,
Cilt: 4 Sayı: 1, 30 - 42, 01.03.2021
Özden Taşğın
,
Selda Taş
Bahadır Demir
,
Alper Kaya
Öz
Çalışmanın amacı pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin gelecek beklentileri ve akademik öz yeterliklerinin farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Örneklem grubu; uygun örnekleme yöntemi kullanılarak üniversitelerin eğitim fakültelerinden formasyon alan öğrencilerden gönüllülük esasına dayalı olarak belirlenmiştir. Çalışmada 442 Kadın (%76.2) ve 128 Erkek (%23.8) toplam 580 pedagojik formasyon öğrencisi katılımcı olarak yer almıştır. Araştırmada kişisel bilgi formunun yanı sıra katılımcıların gelecek beklentilerinin belirlemek amacıyla Tuncer (2011) tarafından geliştirilen “Gelecek Beklentisi Ölçeği (GBÖ)” ile Yılmaz ve ark. (2007) tarafından Türkçe uyarlaması yapılmış olan ve Jerusalem ile Schwarzer (1981) tarafından geliştirilen “Akademik öz Yeterlilik Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde katılımcıların kişisel bilgilerinin dağılımlarını belirlemek için yüzde ve frekans gibi tanımlayıcı istatistiksel yöntemler, verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek için verilerin çarpıklık ve basıklık değerleri kontrol edilerek Kolmogorov-Smirnov testi yapılmıştır. Verilerin normal dağılım parametrelerine uygunluğu olduğu belirlendikten sonar ise T-testi, Anova testi, anlamlı farklılıkların kaynaklandığı grubu belirlemek için ise Tukey HSD çoklu karşılaştırma testi ile korelasyon analizi yöntemleri kullanılmıştır (α = 0.05). Sonuç olarak akademik öz yeterlik algısında cinsiyetin ve yaşın önemli bir değişken olduğu ve anlamlı farklılığa neden olduğu belirlenirken; refah düzeyinin gelecek beklentisinde anlamlı farklılık yarattığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca gelecek beklentisi ile akademik öz yeterlilik arasında .01 düzeyinde anlamlı bir ilişki olduğu da yapılan korelasyon analizi sonucu belirlenmiştir.
Kaynakça
- Akman, Y. (1992). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin meslek, evlilik ve geleceğe yönelik beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 125-149.
- Althauser, K. (2015). Job-embedded professional development: Its impact on teacher self-efficacy and student performance. Teacher Development, 19(2), 210-225.
- Altunoğlu, B. D., & Atav, E. (2005). Daha etkili bir biyoloji öğretimi için öğretmen beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 19-28.
- Anderson, R. N., Greene, M. L., & Loewen, P. S. (1988). Relationships among teachers' and students' thinking skills, sense of efficacy, and student achievement. Alberta Journal of Educational Research. 34(2), 148–165.
- Aypay, A. (2010). Information and communication technology (ICT) usage and achievement of Turkish students in PISA 2006. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 9(2), 116-124.
- Ball, D. L., & Cohen, D. K. (1999). Developing practice, developing practitioners: Toward a practice-based theory of professional education. Teaching as the learning profession: Handbook of policy and practice, 1, 3-22.
- Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ, 1986.
- Bandura, A. (1995). Exercise of personal and collective efficacy in changing societies. Self-efficacy in changing societies, 15, 334.
- Bank, W. (2005). Turkey Education Sector Study. Sustainable Pathways to an Effective, Equitable, and Efficient Education System for Preschool through Secondary School Education. In: World Bank Washington, DC.
- Biricik, Y. S. (2015). Beden eğitimi ve spor bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin akademik öz yeterliklerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Spor Yönetimi Anabilim Dalı, Erzurum.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
- Cavalluzzo, L. C. (2004). Is National Board Certification an Effective Signal of Teacher Quality? CNA Corporation.
- Celep, C. (2001). Sınıf yönetiminde öğretmen-öğrenci ilişkisi. Çağdaş Eğitim, 284, 1-12.
- Çubukçu, Z., & Dönmez, A. (2011). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 7(1), 3-25.
- Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement. Education Policy Analysis Archives, 8, 1-44.
- Darling-Hammond, L., Berry, B., & Thoreson, A. (2001). Does teacher certification matter? Evaluating the evidence. Educational Evaluation and Policy Analysis, 23(1), 57-77.
- Darling-Hammond, L., Wise, A. E., & Klein, S. P. (1999). A License To Teach. Raising Standards for Teaching: ERIC.
- Dembo, M. H., & Gibson, S. (1985). Teachers' sense of efficacy: An important factor in school improvement. The Elementary School Journal, 86(2), 173-184.
- Goe, L., & Stickler, L. M. (2008). Teacher Quality and Student Achievement: Making the Most of Recent Research. TQ Research & Policy Brief. National comprehensive center for teacher quality.
- Goldhaber, D. D., & Brewer, D. J. (2000). Does teacher certification matter? High school teacher certification status and student achievement. Educational Evaluation and Policy Analysis, 22(2), 129-145.
- Grant, C. A., & Gillette, M. (2006). A candid talk to teacher educators about effectively preparing teachers who can teach everyone’s children. Journal of Teacher Education, 57(3), 292-299.
- Guleri, M. (1999). Universiteli ve isci gencligin gelecek beklentileri ve kotumserlikiyimserlik duzeyleri [Future expectations of university students and youngworkers and their levels of optimism and pessimism]. Kriz Dergisi, 6(1), 55-65.
- Hammond, D. L. (2006). Powerful teacher education: Lessons from exemplary programs. San Francisco.
- Hıdır, A. (2015). Suriyeli göçmenlerin gelecek beklentileri: Mardin örneği. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 125-142.
- İleri, M. (2019). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin akademik öz yeterliliklerinin gelecek beklentisi üzerine etkisi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü beden eğitimi ve spor ana bilim dalı yayımlanmış yüksek lisans tezi. Karaman.
- Imig, D. G., & Imig, S. R. (2006). What do beginning teachers need to know? An essay. Journal of Teacher Education, 57(3), 286-291.
- Jerusalem, M. ve Schwarzer, R. (1981). Fragebogen zur Erfassung von "Selbstwirksamkeit. Skalen zur Befindlichkeit und Persoenlichkeit In R. Schwarzer (Hrsg.). (Forschungsbericht No. 5). Berlin: Freie Universitaet, Institut fuer Psychologie.
- Jondeau, E., & Rockinger, M. (2003). Conditional volatility, skewness, and kurtosis: existence, persistence, and comovements. Journal of Economic dynamics and Control, 27(10), 1699-1737.
- Karabulut, E., Pulur, A., & Karabulut, A. (2010). Türkiye’deki çim hokeyi sporcularının bu branşa yönelme nedenleri ve beklentilerinin belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12(2), 165-169.
- Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 70-97.
- Koçer, T. (2014). Türkçe öğretmenliği 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin yabancılara Türkçe öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançlarının araştırılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Midgley, C., Feldlaufer, H., & Eccles, J. S. (1989). Change in teacher efficacy and student self-and task-related beliefs in mathematics during the transition to junior high school. Journal of Educational Psychology, 81(2), 247.
- Mojavezi, A., & Tamiz, M. P. (2012). The Impact of Teacher Self-efficacy on the Students' Motivation and Achievement. Theory & Practice in Language Studies, 2(3), 483-491.
- Oğuz, A. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlik inançları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2). 15-28.
- Özbek, O., & Şanli, E. (2011). Karate branşındaki üniversite elit sporcularının bu branşa yönelme nedenleri ve beklentileri. Journal of Physical Education & Sports Science/Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 203-214.
- Özsarı, A., Görücü, A., Altın, M., & Boyalı, E. Üniversitelerin Spor Bilimleri Bölümü Özel Yetenek Sınavlarına Hazırlanan Bireylerin Gelecek Beklentileri. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 10-22.
- Pan, Y.-H. (2014). Relationships among teachers’ self-efficacy and students’ motivation, atmosphere, and satisfaction in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 33(1), 68-92.
- Rockoff, J. (2003). The Evidence of Individual Teachers on Student Achievement: Evidence from Panel Data. Report published by the Kennedy School of Government, Harvard University, ED, 475274.
- Şahin, A. E. (2004). Öğretmen yeterliklerinin belirlenmesi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5(58), 58-62.
- Saracaloglu, S., & Varol, R. (2007). The relationship between foreign language achievement, academic self-concept, and attitudes towards foreign languages of prospective physical education teachers. Journal of Theory and Practice in Education, 3(1), 39-59.
- Schunk, D. H., & Pajares, F. (2002). The development of academic self-efficacy. In Development of achievement motivation (pp. 15-31): Elsevier.
- Şımşek, H. (2012). Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki Lise Öğrencilerinin Gelecek Beklentileri ve Gelecek Beklentilerini Etkileyen Faktörler. Journal of Theoretical Educational Science/Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(1), 90-109.
- Sulimani-Aidan, Y., & Benbenishty, R. (2011). Future expectations of adolescents in residential care in Israel. Children and Youth Services Review, 33(7), 1134-1141.
- Süral, S., & Sarıtaş, E. (2015). Pedagojik Formasyon Programına Katılan Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Yeterliklerinin İncelenmesi. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 11(1), 62-75.
- Tataroğlu, B., Özgen, K., & Alkan, H. (2011). Matematik öğretmen adaylarının öğretmenliği tercih nedenleri ve beklentileri. Paper presented at the 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications.
- Tschannen-Moran, M., Hoy, A. W., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202-248.
- Tuncer, M. (2011). Ergen gelecek beklentileri ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Electronic Turkish Studies, 6(3), 1265-1275.
- Uygur, M., & Yelken, T. Y. (2017). Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Memnuniyet Düzeyleri ve Gelecek Beklentisi Algılarının İncelenmesi: Mersin Üniversitesi Örneği. Journal of Higher Education/Yüksekögretim Dergisi, 7(1), 1-10.
- Uysal, İ., & Kösemen, S. (2013). Öğretmen adaylarının genel öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 217-226.
- Vandevoort, L. G., Amrein-Beardsley, A., & Berliner, D. C. (2004). National Board Certified Teachers andTheir Students' Achievement. Education Policy Analysis Archives, 12, 46.
- Yelken, B., Caliskan, Y., Gorgulu, N., Altun, I., Yilmaz, A., Yazici, H., . . . Yildiz, A. (2012). Reduction of uric acid levels with allopurinol treatment improves endothelial function in patients with chronic kidney disease. Clinical Nephrology, 77(4), 275-282.
- Yılmaz, M., & Çimen, A. G. O. (2008). Biyoloji eğitimi tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin biyoloji öğretimi öz-yeterlik inanç düzeyleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 20-29.
- Yilmaz, M., Gürçay, D., & Ekici, G. (2007). Adaptation of the academic self-efficacy scale to Turkish. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 33: 253-259.
- Yüksel, K., Diken, İ. H., Aksoy, V., & Karaaslan, Ö. (2012). Rehber öğretmen adaylarının özel eğitimde psikolojik danışma ve rehberliğe ilişkin öz-yeterlik algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 137-148.