Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Erken Ergenlik Döneminde Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine Katılmada Öğretmenden Beklentileri ile Okul Dirençlerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 77 - 87, 25.09.2021
https://doi.org/10.53025/sportive.949806

Öz

Bu çalışmanın amacı erken ergenlik döneminde öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine katılmada öğretmenden beklentileri ile okul dirençlerinin incelenmesidir. Çalışma 708 kız ve 592 erkek olmak üzere toplam 1300 ortaokul öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Çalışmaya katılan öğrencilerin; 453’ü 11 yaş (%34,8), 352’si 12 yaş (%27,1), 342’si 13 yaş (%26,3), 153’ü 14 yaş (%11,8) ve bu yaş gruplarının 350’si (%26,9) 5.sınıf öğrencisi, 345’i (%26,5) 6.sınıf öğrencisi, 306’sı (%23,5) 7.sınıf öğrencisi ve 299’u (%23,1) 8.sınıf öğrencilerinden oluşmuştur. Veri toplama aracı olarak, ‘Beden Eğitimi Dersine Katılmada Öğretmenden Beklentileri’ ve ‘Okul Direnci’ ölçekleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde, cinsiyet farklılıklarını tespit etmek için bağımsız t-testi, sınıf ve yaş farklılıklarını tespit etmek için ise tek yönlü varyans analizi (Anova) kullanılmıştır. Post hoc için scheffe testine bakılmıştır. Araştırma sonucunda kızlar ve erkekler arasında beden eğitimi dersine katılmada öğretmenden beklentileri değerlerinin istatiksel açıdan anlamlı düzeyde farklı olduğu tespit edilmiştir. Okul dirençleri analizi sonuçlarında ise yaş ve sınıf düzeylerinin istatiksel açıdan farklı olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak erken ergenlik döneminde, derse katılmada öğretmenden beklentilerinin cinsiyete bağlı olarak değişmesi ergenliğin getirmiş olduğu bu kritik dönemde cinsiyet özelliklerinin dikkate alınması gerektiği sonucuna varılmıştır. Ayrıca yaş ve sınıf düzeylerinin artması ile okul direnci arasındaki korelasyonun pozitif artış göstermesi, öğrencilerin erken ergenliğin sonlarına doğru beklenti ve isteklere uyum sağladığı sonucunu ortaya çıkarmıştır.

Kaynakça

  • Ayberk, A., İmamoğlu, O., & Taşmektepligil, M. Y. (2011). Öğrencilerin beden eğitimi dersi ve ders dışı etkinliklerine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(2), 51–59.
  • Bağcı, H., & Temizkan, M. (2006). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin Türkçe öğretmenlerinden beklentileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 477–498.
  • Çelikkaleli, Ö. (2015). Ergenlerin cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü ve algılanan ebeveyn tutumlarına göre psikolojik belirtilerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 148–162.
  • Çelikkaya, T. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sosyal bilgiler öğretmenlerinden beklentileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(40), 38–50.
  • Ergin, A., & Karataş, H. (2018). Üniversitese öğrencilerinin başarı odaklı motivasyon düzeyleri. Hacettepe Egitim Dergisi, 33(4), 868–887. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018036646
  • Erkek, A., Uzun, A., & Emre, M. (2021). Orta ergenlik dönemindeki futbolcularda yaşın, aktif ve pasif sıçramaya etkisi. Sportive, 4(1), 57–68. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.948415
  • Eryılmaz, A. (2013). Okulda motivasyon ve amotivasyon: “derse katılmada öğretmenden beklentiler ölçeği’nin” geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(15), 1–18.
  • Eymur, G., & Geban, Ö. (2011). Kimya öğretmeni adaylarının motivasyon ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin İncelenmesi. Egitim ve Bilim, 36(161), 246–255.
  • Groeneveld, R. A., & Meeden, G. (1984). Measuring skewness and kurtosis. The Statistician, 33(4), 391. https://doi.org/10.2307/2987742
  • Kalaycı, H., & Özdemir, M. (2013). Lise öğrencilerinin okul yaşamının niteliğine ilişkin algılarının okul bağlılıkları üzerine etkisi. GEFA/GUJGEF, 33(2), 293–315. https://doi.org/10.17152/gefd.55136
  • Kılıç, T., & Çimen, P. N. (2018). Ortaokul ve lise öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1–13.
  • Kırbaç, M. (2019). Öğretmenlerin sınıf yönetimi anlayışı ile öğrencilerin okul bağlılığı, okul direnci ve akademik başarısı arasındaki ilişkilerin analizi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktoro Tezi.
  • Montalvo, G. P. (1997). Pleasıng the teacher: an exploratıon of the construct and ıts behavıoral and motıvatıonal patterns. Unpublished Doctoral Dissertation, The University of Oklahoma.
  • Mouton, S. G., Hawkins, J., McPherson, R. H., & Copley, J. (1996). School attachment: Perspectives of low-attached high school students. International Journal of Phytoremediation, 16(3), 297–304. https://doi.org/10.1080/0144341960160306
  • Özbay, Y., Terzi, Ş., Erkan, S., & Cihangir Çankaya, Z. (2011). Üniversite öğrencilerinin profesyonel yardım arama tutumları, cinsiyet rolleri ve kendini saklama düzeyleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(1), 59–71. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/166717serdar.pdf
  • Özbulat, F. (2020). Ortaokul öğrencilerinin öğrenmeye yönelik sorumluluk düzeylerinin ve okul motivasyonlarının incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bİlimleri Anabililm Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Phelan, P., Dvidson, A. L., & Thanh Cao, H. (1992). Speaking up: students’ perspectives on school. The Phi Delta Kappan, 73(9), 695–704.
  • Şişko, M., & Demirhan, G. (2002). İlköğretim okulları ve liselerde öğrenim gören kız ve erkek öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumları. Hacettepe Egitim Dergisi, 23(23), 205–210.
  • Sunay, Y., & Sunay, H. (1996). Lise öğrenci̇leri̇ni̇n beden eği̇ti̇mi̇ dersi̇nden beklenti̇leri̇ ve beklenti̇leri̇n gerçekleşme düzeyi̇. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(4), 35–53. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gbesbd/issue/27944/302556
  • Uzun, A., Akbulut, A., Erkek, A., Pamuk, Ö., & Bozoğlu, M. S. (2020). International journal of applied exercise physiology. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(8), 168–175. https://doi.org/10.26655/IJAEP.2020.8.1
  • Vatansever Bayraktar, H. (2015). Sınıf yönetiminde öğrenci motivasyonu ve motivasyonu etkileyen etmenler. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(3), 1079–1100.
  • Wentzel, K. R. (1998). Social relationships and motivation in middle school: The role of parents, teachers, and peers. Journal of Educational Psychology, 90(2), 202–209. https://doi.org/10.1037/0022-0663.90.2.202
  • Yeung, A. S., & McInerney, D. M. (2005). Students’ school motivation and aspiration over high school years. Educational Psychology, 25(5), 537–554. https://doi.org/10.1080/01443410500046804
  • Yüksel, S. (2003). Öğrencilerin öğrenme-öğretmen sürecine giriş direnç kavramı. Uludağ Üni̇versi̇tesi Eği̇ti̇m Fakültesi Dergi̇si̇, 16(1), 235–251. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153227
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eray Özçelikci 0000-0003-4170-3282

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özçelikci, E. (2021). Erken Ergenlik Döneminde Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine Katılmada Öğretmenden Beklentileri ile Okul Dirençlerinin İncelenmesi. Sportive, 4(2), 77-87. https://doi.org/10.53025/sportive.949806
AMA Özçelikci E. Erken Ergenlik Döneminde Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine Katılmada Öğretmenden Beklentileri ile Okul Dirençlerinin İncelenmesi. SPORTIVE. Eylül 2021;4(2):77-87. doi:10.53025/sportive.949806
Chicago Özçelikci, Eray. “Erken Ergenlik Döneminde Öğrencilerin Beden Eğitimi Ve Spor Dersine Katılmada Öğretmenden Beklentileri Ile Okul Dirençlerinin İncelenmesi”. Sportive 4, sy. 2 (Eylül 2021): 77-87. https://doi.org/10.53025/sportive.949806.
EndNote Özçelikci E (01 Eylül 2021) Erken Ergenlik Döneminde Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine Katılmada Öğretmenden Beklentileri ile Okul Dirençlerinin İncelenmesi. Sportive 4 2 77–87.
IEEE E. Özçelikci, “Erken Ergenlik Döneminde Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine Katılmada Öğretmenden Beklentileri ile Okul Dirençlerinin İncelenmesi”, SPORTIVE, c. 4, sy. 2, ss. 77–87, 2021, doi: 10.53025/sportive.949806.
ISNAD Özçelikci, Eray. “Erken Ergenlik Döneminde Öğrencilerin Beden Eğitimi Ve Spor Dersine Katılmada Öğretmenden Beklentileri Ile Okul Dirençlerinin İncelenmesi”. Sportive 4/2 (Eylül 2021), 77-87. https://doi.org/10.53025/sportive.949806.
JAMA Özçelikci E. Erken Ergenlik Döneminde Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine Katılmada Öğretmenden Beklentileri ile Okul Dirençlerinin İncelenmesi. SPORTIVE. 2021;4:77–87.
MLA Özçelikci, Eray. “Erken Ergenlik Döneminde Öğrencilerin Beden Eğitimi Ve Spor Dersine Katılmada Öğretmenden Beklentileri Ile Okul Dirençlerinin İncelenmesi”. Sportive, c. 4, sy. 2, 2021, ss. 77-87, doi:10.53025/sportive.949806.
Vancouver Özçelikci E. Erken Ergenlik Döneminde Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine Katılmada Öğretmenden Beklentileri ile Okul Dirençlerinin İncelenmesi. SPORTIVE. 2021;4(2):77-8.