Football spectators, football workers, football institutions, technology, environment and systems change at a great and dizzying pace, football teams, which are football institutions, also need to change, to base their own structures on correct and solid foundations, to know where, with what, how and with which resources to go, to know the future. and to move forward by anticipating the changes and thus to create a roadmap for a healthy institutionalization; For this, it was stated that as a team, it should determine its vision, mission, principles and values. This study aimed to examine the innovation and change management of football clubs. Following the aim, the qualitative research method which was used in the research. The sample group for the study consisted of 10 football clubs competing in the five major football leagues of Europe (England, Spain, Germany, Italy and France) in the 2021-2022 football season. A semi-structured interview technique was applied to 10 professional football managers who participated in the study. The data obtained from the interviews were analyzed with the content analysis technique. The themes created because of the content analysis were grouped under the headings of the clubs' approach to innovation and change management, the use of technology in the innovation and change management of the clubs, the problems in the innovation and change management of the clubs, the planning of the clubs in the innovation and change management, and the main factors effective in the innovation and change management of the clubs. When the theme of the innovation and change management approach of the clubs was examined; It consisted of the sub-themes of technology used in space arrangement, the technology used in fan relations and data-driven approach management. When the theme of problems in the innovation and change management of clubs was examined; When the sub-themes of managerial and human resource problems and economic problems were examined, the club's plans for innovation and change management were examined; When the sub-themes of space-related planning, fan-related planning and corporate planning were examined, and the main factors effective in the innovation and change management of clubs were examined, the sub-themes of internal environmental elements and external environmental elements have emerged. As a result, it was understood that football clubs had positive aspects in terms of being willing in the processes of innovation and change management, having positive perceptions about change and innovation, having new opportunities, having a purpose, effective and efficient use of technology and improving fan experience and being dynamic. Besides, negative perceptions such as football clubs should not afraid of failure in innovation and change management processes, the high costs of new technologies and services, lack of experienced personnel, resistance shown to change, and having limited budgets were expressed by the participants.
Futbol seyircilerinin, futbol çalışanlarının, futbol kurumlarının, teknolojinin, çevrenin ve sistemlerin büyük ve baş döndürücü bir hızla değişmesi, futbol kurumları olan futbol takımlarını da değişmeye, kendi yapılarını doğru ve sağlam temellere dayandırmaya, nereye, neyle, nasıl ve hangi kaynaklarla gidileceğini bilmeye, geleceği ve değişimleri önceden sezerek yol almaya ve dolayısıyla da sağlıklı bir kurumsallaşma için bir yol haritası oluşturmaya; bunun için de bir takım olarak vizyonunu, misyonunu, ilke ve değerlerini belirlemesi gerektiği belirtilmiştir Bu araştırmanın amacı futbol kulüplerinin yenilik ve değişim yönetimlerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu 2021-2022 futbol sezonunda Avrupa’nın beş büyük liginde yer alan 10 futbol kulübünün yöneticileri oluşturmaktadır. Araştırmaya katılım gösteren 10 profesyonel futbol yöneticisine yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. İçerik analizi sonucunda oluşturulan temalar; kulüplerin yenilik ve değişim yönetimleri yaklaşımları, kulüplerin yenilik ve değişim yönetimlerinde teknoloji kullanımı, kulüplerin yenilik ve değişim yönetimlerindeki sorunlar, kulüplerin yenilik ve değişim yönetimlerindeki planlamaları ve kulüplerin yenilik ve değişim yönetimlerinde etkili temel unsurlar başlıkları altında toplanmıştır. Kulüplerin yenilik ve değişim yönetimleri yaklaşımları teması incelendiğinde; kişisel ve kurumsal faktörler kategorileri, kulüplerin yenilik ve değişim yönetimlerinde teknoloji kullanımı teması incelendiğinde; mekan düzenlemesine ilişkin teknoloji kullanımı, taraftar ilişkilerinde teknoloji kullanımı ve veri güdümlü yaklaşımın yönetimi kategorileri, kulüplerin yenilik ve değişim yönetimlerindeki sorunlar teması incelendiğinde; yönetimsel ve insan kaynağına ilişkin sorunlar ve ekonomik sorunlar kategorileri, kulüplerin yenilik ve değişim yönetimlerindeki planlamaları teması incelendiğinde; mekana ilişkin planlamalar, taraftara ilişkin planlamalar ve kurumsal planlamalar kategorileri, kulüplerin yenilik ve değişim yönetimlerinde etkili temel unsurlar teması incelendiğinde ise, iç çevre unsurları ve dış çevre unsurları kategorileri ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak, futbol kulüplerinin yenilik ve değişim yönetimlerine ilişkin süreçlerde istekli olmaları, değişime ve yeniliğe ilişkin pozitif algılarının olması, yeni fırsatlarının olması, bir amacının olması, teknolojinin etkili ve verimli bir şekilde kullanılması ve taraftar deneyimlerinin iyileştirilmesi ve dinamik olması şeklinde olumlu yanlarının olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca, futbol kulüplerinin yenilik ve değişim yönetimlerine ilişkin süreçlerde başarısızlık korkularının olmaması gerektiği, yeni teknolojik ve hizmetlerin maliyetlerinin yüksek olması, deneyimli personel eksikliğinin olması, değişime karşı direncin olması, kısıtlı bütçelerinin olması şeklindeki olumsuz algılar katılımcılar tarafından dile getirmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 |