It can be said that motivation is an important factor participation in physical education and sports activities, and it plays an important role in ensuring participation of children and young people in these activities. Motivational factors can both activate the individual in one direction and cause people to move away from an action. For this reason, it is important to determine the motivational factors that may be effective on a situation and to take various measures when necessary and to eliminate negative situations. Such that participating in or staying away from the activity in physical education and sports activities can be explained by motivational factors. In addition, one of the courses in which the effect of motivational factors is evident is physical education and sports lessons. On the other hand, due to the changing living standards, especially today, children and young people are dragged into a sedentary life and spend a significant part of their time in this way. It can be said that physical education and sports lessons, which form the basis of participation in physical activity and sportive activities, are effective in maintaining these habits of students. Because of this situation, it is thought that important to determine the motivation of the students towards physical education and sports lessons. The current study analyzed the psychometric properties of the Turkish version of the Physical Education Motivation Scale. The sample consisted of 1232 middle and high school students (629 girl, 603 boy). Physical Education Motivation Scale (Sulz et al., 2016) consists of 9 items, with three factors and all items were measured and sorted using a five-point Likert scale. Confirmatory factor analyzes were used to test the factor structure. Pearson’s product-moment coefficients were used to assess the correlations between the Physical Education Motivation Scale factors. Cronbach’s Alphas were calculated for the factors in order to evaluate their internal consistency. In order to provide evidence for the structural validity of Physical Education Motivation Scale, correlation coefficients were calculated between Physical Education Motivation Scale and Physical Education Predisposition Scale factors within the scope of similar scale validity. The results showed that this scale consisted of 9 items and three factors (intrinsic motivation, extrinsic motivation and lack of motivation) in the Turkish version. The results of the correlation analysis between Physical Education Motivation Scale factors indicated positive (intrinsic motivation-extrinsic motivation) and negative (lack of motivation-intrinsic motivation, extrinsic motivation) significant relationships. On the other hand, as a result of the correlation analysis carried out to provide evidence for the structural validity of the scale, Physical Education Motivation Scale and Physical Education Predisposition Scale among the factors showed positive (intrinsic motivation, extrinsic motivation-attitudes, self-efficacy) and negative (lack of motivation- attitudes, self-efficacy) significant relationships. Also, we found acceptable values of the Alpha coefficient, which confirms Physical Education Motivation Scale as a reliable instrument. Physical Education Motivation Scale is a short measurement tool that will enable researchers to reveal the motivation of students towards physical education lesson. As a result of the analysis, it has been found out that Physical Education Motivation Scale is a valid and reliable measurement tool that can be used for middle and high school students
Beden eğitimi ve spor etkinliklerine katılımda motivasyonun önemli bir faktör olduğu ve özellikle de çocuk ve gençlerin bu faaliyetlere katımın sağlamasında önemli bir rol oynadığı söylenebilir. Motivasyonel faktörler hem bireyi bir yöne doğru harekete geçirmekte hem de kişilerin bir eylemden uzaklaşmasına neden olabilmektedir. Bundan dolayı bir durum üzerinde etkili olabilecek motivasyonel faktörlerin belirlenmesi ve bu doğrultuda gerektiğinde çeşitli önlemlerin alınması ve olumsuz durumların ortadan kaldırılması önem arz etmektedir. Öyle ki beden eğitimi ve spor faaliyetlerinde de etkinliğe katılmak ya da etkinlikten uzaklaşmak motivasyonel faktörler ile açıklanabilmektedir. Ayrıca motivasyonel faktörlerin etkisinin belirgin bir şekilde ortaya çıktığı derslerden biri de beden eğitimi ve spor dersidir. Diğer yandan değişen yaşam standartlarından dolayı özellikle de günümüzde çocuk ve gençler hareketsiz bir yaşama sürüklenmekte ve zamanlarının önemli bir bölümünü bu şekilde geçirmektedir. Fiziksel aktivite ve sportif faaliyetlere katılımın temelini oluşturan beden eğitimi ve spor derslerinin öğrencilerin bu alışkanlıklarını sürdürmesinde etkili olduğu söylenebilir. Bu durumdan dolayı öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik motivasyonlarının belirlenmesinin önem taşıdığı düşünülmektedir. Beden Eğitimi Motivasyon Ölçeği Türkçe versiyonunun psikometrik özelliklerinin incelendiği bu çalışmaya; ortaokul ve lisede öğrenim gören 1232 (629 kız, 603 erkek) öğrenci katılmıştır. Sulz vd. (2016) tarafından geliştirilen Beden Eğitimi Motivasyon Ölçeği, 9 madde ve üç faktörden oluşmakta ve tüm maddeler 5’li Likert tipinde puanlanmaktadır. Ölçeğin faktör yapısını test etmek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi, faktörler arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla da Pearson korelasyon testi kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliği için ise faktörlere ait Cronbach Alpha iç tutarlık katsayıları hesaplanmıştır. Beden Eğitimi Motivasyon Ölçeği’nin yapı geçerliğine kanıt sağlamak amacıyla benzer ölçek geçerliği kapsamında Beden Eğitimi Motivasyon Ölçeği ve Beden Eğitimi Yatkınlık Ölçeği faktörleri arasında korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Sonuçlar, Türkçeye uyarlanmış ölçeğin 9 madde ve üç faktörden (İçsel Motivasyon, Dışsal Motivasyon ve Motivasyonsuzluk) oluştuğunu göstermiştir. Ölçeğin geçerliğine kanıt sağlamak amacıyla yapılan korelasyon analizi sonuçları, Beden Eğitimi Motivasyon Ölçeği faktörleri arasında pozitif (içsel motivasyon-dışsal motivasyon) ve negatif yönde (motivasyonsuzluk-içsel motivasyon, dışsal motivasyon), yapı geçerliğine kanıt sağlamak amacıyla yapılan korelasyon analizi sonucunda ise Beden Eğitimi Motivasyon Ölçeği ve Beden Eğitimi Yatkınlık Ölçeği faktörleri arasında pozitif (içsel motivasyon, dışsal motivasyon-tutum, öz-yeterlik) ve negatif yönde (motivasyonsuzluk-tutum, öz-yeterlik) anlamlı ilişkiler olduğunu göstermektedir. Ayrıca, elde edilen güvenirlik katsayısı değerleri de ölçeğin güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir. Kısa bir ölçme aracı olan Beden Eğitimi Motivasyon Ölçeği, öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelik motivasyonlarının ortaya konulması noktasında araştırmacılara olanak sağlayacaktır. Yapılan analizler sonucunda Beden Eğitimi Motivasyon Ölçeği’nin ortaokul ve lise öğrencileri için kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 7 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 |