Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATION OF SOCIAL MEDIA USAGE PURPOSES AND SOCIAL MEDIA ADDICTION OF HATAY MUSTAFA KEMAL UNIVERSITY PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS SCHOOL STUDENTS ACCORDING TO THE DOING SPORTS OR NOT.

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 32 - 42, 31.08.2022
https://doi.org/10.52272/srad.1147286

Öz

The present study aimed to examine the social media usage purposes and addictions of the students of Hatay Mustafa Kemal University Physical Education and Sports School according to the sports status of the subjects. The study was designed in both descriptive and relational survey models, which are among the quantitative research techniques. 200 subjects studying at Hatay Mustafa Kemal University School of Physical Education and Sports voluntarily participated in the study. “Social Media Usage Purposes Scale” and “Social Media Addiction Scale Adult Form” were used as the data collection tool. The data were analysed in SPSS 23 package program. Independent sample t test and Pearson Correlation test were used in the analysis of the data. Confidence interval was determined as 95% in the analyses. As a result, the current research has shown that the participants have a similar level of social media addiction whether they do sports or not, on the other hand, those who do sports use social media less for leisure time compared to those who do not, and social media use and social media addiction have positive correlations in both groups.
Keywords: : sports, leisure, social media, communication

Kaynakça

  • Aksoy, S. (2020). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının sosyal kaygı ve kişisel iyi oluş ile arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aktan, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Aksaray Üniversitesi Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 405-421. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.379886
  • Alemdağ, S. (2022). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktiviteye katılım ve sosyal medya ilişkisi. İçinde İlkim, M. (Ed.). Sporda güncel araştırmalar (ss.134-143). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Aras, E., & Peker, A. (2021). Üniversite öğrencilerinin sosyal medyayı kullanım amaçlarını belirleme ölçeğinin geliştirilmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(25), 657-659.
  • Aydan Bilgilier, H. (2018). Sosyal medya kullanımı ile sosyal medya bağımlılık düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma: Ege Üniversitesi örneği. Ege Üniversitesi Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 351-369.
  • Baz, F. Ç. (2018). Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine çalışma. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 276-295. https://doi.org/10.26466/opus.470118
  • Can, B., Hazar, Z., & Kurt, S. (2021). Spor yapan ve yapmayan lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Karma Model Araştırması). Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 15-39. https://doi.org/10.31680/gaunjss.801906
  • Çömlekçi, M. F., & Başol, O. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 173-188. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.525652
  • Duman, Ö. D. (2021). Sosyal medya bağımlılığının Erzurum ili üzerindeki yansıması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 343-362.
  • Genç, O. (2021). Öğrencilerde sosyal medya bağımlılığı ile dürtüsellik arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karademir, M. (2017). Sosyal ağların kullanımının ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerine etkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Kılıç, A. (2020). Genç yetişkinlerin sosyal medya bağımlılıkları, sosyal medya kullanım amaçları ve romantik ilişki doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Biruni Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdenk, S. (2018). Beden eğitimi ve spor, faydaları, önemi ve sınıflandırılması. İçinde Eraslan, M. (Ed.). Spor bilimlerinde akademik araştırmalar (ss.77-89). Ankara: Gece Kitaplığı
  • Özgür Güler, E., Veysikarani D., & Keskin, D. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı üzerine bir araştırma. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 1-13.
  • Şahin, C., & Yağcı, M. (2017). Sosyal medya bağımlılığı ölçeği - yetişkin formu: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 523-538.
  • Tel, M. (2020). İyilik ve spor. Spor Eğitim Dergisi, 4(2), 45-52.
  • Yıldız, E., & Çetin, Z. (2018). Sporun psiko-motor gelişim ve sosyal gelişime etkisi. H.Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 54-66. https://doi.org/10.21020/husbfd.427140

HATAY MUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SPOR YAPMA DEĞİŞKENİNE GÖRE SOSYAL MEDYA KULLANIM AMAÇLARI VE BAĞIMLILIĞININ İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 32 - 42, 31.08.2022
https://doi.org/10.52272/srad.1147286

Öz

Mevcut araştırma Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin sosyal medya kullanım amaçlarının ve bağımlılıklarının deneklerin spor yapma durumlarına göre incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma nicel araştırma tekniklerinden betimsel ve ilişkisel tarama modellerinde desenlenmiştir. Araştırmaya Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenim gören 200 denek gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Sosyal Medya Kullanım Amaçları Ölçeği” ve “Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği Yetişkin Formu” kullanılmıştır. Veriler SPSS 23. Paket programda çözümlenmiştir. Verilerin analizinde bağımsız örneklem t testi ve Pearson Korelasyon testi kullanılmıştır. Analizlerde güven aralığı %95 olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak mevcut araştırma katılımcıların spor yapsın veya yapmasın benzer seviyede sosyal medya bağımlılığına sahip olduğunu, buna karşılık spor yapanların yapmayanlara oranla boş zaman değerlendirme amacıyla daha az sosyal medya kullandığını ve her iki grupta da sosyal medya kullanım amacı ile sosyal medya bağımlılığının pozitif korelasyonlar içerdiğini göstermiştir.
Anahtar Kelimeler: spor, boş zaman, sosyal medya, iletişim

Kaynakça

  • Aksoy, S. (2020). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının sosyal kaygı ve kişisel iyi oluş ile arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aktan, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Aksaray Üniversitesi Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 405-421. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.379886
  • Alemdağ, S. (2022). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktiviteye katılım ve sosyal medya ilişkisi. İçinde İlkim, M. (Ed.). Sporda güncel araştırmalar (ss.134-143). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Aras, E., & Peker, A. (2021). Üniversite öğrencilerinin sosyal medyayı kullanım amaçlarını belirleme ölçeğinin geliştirilmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(25), 657-659.
  • Aydan Bilgilier, H. (2018). Sosyal medya kullanımı ile sosyal medya bağımlılık düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma: Ege Üniversitesi örneği. Ege Üniversitesi Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 351-369.
  • Baz, F. Ç. (2018). Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine çalışma. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 276-295. https://doi.org/10.26466/opus.470118
  • Can, B., Hazar, Z., & Kurt, S. (2021). Spor yapan ve yapmayan lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Karma Model Araştırması). Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 15-39. https://doi.org/10.31680/gaunjss.801906
  • Çömlekçi, M. F., & Başol, O. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 173-188. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.525652
  • Duman, Ö. D. (2021). Sosyal medya bağımlılığının Erzurum ili üzerindeki yansıması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 343-362.
  • Genç, O. (2021). Öğrencilerde sosyal medya bağımlılığı ile dürtüsellik arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karademir, M. (2017). Sosyal ağların kullanımının ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerine etkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Kılıç, A. (2020). Genç yetişkinlerin sosyal medya bağımlılıkları, sosyal medya kullanım amaçları ve romantik ilişki doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Biruni Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdenk, S. (2018). Beden eğitimi ve spor, faydaları, önemi ve sınıflandırılması. İçinde Eraslan, M. (Ed.). Spor bilimlerinde akademik araştırmalar (ss.77-89). Ankara: Gece Kitaplığı
  • Özgür Güler, E., Veysikarani D., & Keskin, D. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı üzerine bir araştırma. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 1-13.
  • Şahin, C., & Yağcı, M. (2017). Sosyal medya bağımlılığı ölçeği - yetişkin formu: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 523-538.
  • Tel, M. (2020). İyilik ve spor. Spor Eğitim Dergisi, 4(2), 45-52.
  • Yıldız, E., & Çetin, Z. (2018). Sporun psiko-motor gelişim ve sosyal gelişime etkisi. H.Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 54-66. https://doi.org/10.21020/husbfd.427140
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İpek Ceylan 0000-0001-9455-0457

Yunus Emre Güler 0000-0002-0270-7494

Erken Görünüm Tarihi 1 Ağustos 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 23 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ceylan, İ., & Güler, Y. E. (2022). HATAY MUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SPOR YAPMA DEĞİŞKENİNE GÖRE SOSYAL MEDYA KULLANIM AMAÇLARI VE BAĞIMLILIĞININ İNCELENMESİ. Spor Ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 4(1), 32-42. https://doi.org/10.52272/srad.1147286

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.