The aim of this study was to examine the social media addiction levels of individuals who do sports in terms of gender. The relational survey model, one of the quantitative research methods, was used to reach the data in line with the research purpose. After obtaining the necessary permissions from the Kocaeli University Social and Human Sciences Ethics Committee before the research, the questionnaire created on Google Forms for individuals living in the Sakarya region was shared on social media platforms. The scale data answered by a total of 198 participants over the age of 18 who stated that they use social media in the scale forms were included in the research. The participants were administered the 8-question personal information form prepared by the researchers and the 20-item social media addiction scale developed by Şahin and Yağcı (2017), which consists of 2 sub-dimensions (virtual tolerance and virtual communication). The data were analyzed in the SPSS 25.00 package program. As a result of the normality test, it was determined that the data exhibited a normal distribution (p > 0.05). In this context, data analysis was carried out with the independent T test for paired groups and the ANOVA test for groups of three or more. If a significant difference was found in the ANOVA test results, post-hoc tests were used to determine the source of this difference. Since the variances were homogeneous, the Tukey test was used to determine the source of the difference. As a result, no significant difference was found in social media addiction according to licensed sports status, sports branch, and income status (p > 0.05). However, in terms of gender, it was observed that women had a higher average score than men, and in terms of educational status, high school graduates had a higher average score than university graduates. In terms of the age variable of the individuals participating in the study, it was found that individuals between the ages of 18–25 and 26–32 had higher mean scores in both virtual communication and virtual tolerance sub-dimensions than those aged 33 and over. According to the duration of social media use, it was determined that individuals who used social media for 1-2 hours and 3 hours or more had higher mean scores than individuals who used social media for 1 hour or less (p < 0.05). According to employment status, a significant difference was found only in the virtual tolerance sub-dimension in favor of those who were not working (p < 0.05).
Key Words: Social media, sports, addiction, sports branch
Bu araştırmanın amacı spor yapan bireylerin sosyal medya bağımlılık düzeylerini cinsiyet açısından incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma amacı doğrultusunda verilere ulaşmak için nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma öncesi Kocaeli Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu'ndan gerekli izinler alındıktan sonra, Sakarya bölgesinde yaşayan bireyler için Google formlar üzerinden oluşturulmuş anket, sosyal medya platformlarında paylaşılmıştır. Ölçek formlarında sosyal medyayı kullandığını belirten 18 yaş üzeri toplam 198 katılımcının yanıtladığı ölçek verileri araştırma kapsamına alınmıştır. Katılımcılara araştırmacılar tarafından hazırlanan 8 soruluk kişisel bilgi formu ile Şahin ve Yağcı (2017) tarafından geliştirilen ve 2 alt boyuttan (sanal tolerans ve sanal iletişim) meydana gelen 20 maddelik sosyal medya bağımlılığı ölçeği uygulanmıştır. Veriler SPSS 25.00 paket programında analiz edilmiştir. Yapılan normallik testi sonucunda, verilerin normal bir dağılım sergilediği belirlenmiştir (p > 0,05). Bu bağlamda, parametrik testlerden ikili gruplar için Bağımsız T testi ve üç veya daha fazla gruplar için ise ANOVA testi ile veri analizi gerçekleştirilmiştir. Anova testi sonuçlarında anlamlı bir farklılık tespit edilmesi durumunda, bu farklılığın kaynağını belirlemek için Post-hoc testlerinden yararlanılmıştır. Varyanslar homojen olduğu için, farkın nereden kaynaklandığını tespit etmek amacıyla Tukey testi kullanılmıştır. Sonuç olarak, lisanslı spor yapma durumu, spor branşı ve gelir durumuna göre sosyal medya bağımlılığında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p > 0,05). Ancak, cinsiyet açısından kadınların erkeklere göre daha yüksek ortalama puana sahip olduğu, eğitim durumu açısından ise lise mezunlarının üniversite mezunlarına göre daha yüksek ortalama puana sahip olduğu görülmüştür. Araştırmaya katılan bireylerin yaş değişkeni açısından, 18-25 ve 26-32 yaş aralığındaki bireylerin 33 yaş ve üzerindekilere göre hem sanal iletişim hem de sanal tolerans alt boyutlarında daha yüksek ortalama puana sahip olduğu saptanmıştır. Sosyal medya kullanım süresine göre, 1-2 saat ve 3 saat ve üzeri sosyal medya kullanan bireylerin, 1 saat ve altı kullanan bireylere göre daha yüksek ortalama puana sahip olduğu belirlenmiştir (p < 0,05). Çalışma durumuna göre ise sadece çalışmayanların lehine sanal tolerans alt boyutunda anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p < 0,05).
Anahtar Kelimeler: Sosyal medya, spor, bağımlılık, spor branşı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Egzersiz Psikolojisi, Beden Eğitimi ve Oyun |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.