Objective: LGBT individuals, who have been ignored for years, constitute an important group in the world and in our country. These individuals are often exposed to adverse circumstances such as discrimination, prejudice, physical, emotional and sexual violence and challenges in accessing healthcare services. These situations directly and indirectly affect both them and the society to which they belong. In this study, it was aimed to evaluate the knowledge, opinions and attitudes of midwifery students about LGBT.
Method: The universe of the study was composed of a total of 298 students studying at the Midwifery Department of Eskisehir Osmangazi University Faculty of Health Sciences. 223 students (74,8% of the universe), who have agreed to participate in the study composed the sample of the research. During the research, a 28-questions questionnaire and " The Homosexuality Attitude Scale (HAS)" were administered to the students. The data were analysed using SPSS 21.0 statistical software package.
Findings: According to the results of the study; more than half of the students knew the definitions of lesbian, gay and bisexual concepts, but they had no idea about the meaning of the word ‘transgender’. Most of the students think that sexual orientation is a choice and may change through treatment or therapy. Almost all of the students participated in the study stated that there is a prejudice against homosexuals in society. It is expected that the findings obtained from this study will contribute to midwifery education and to future studies in this field.
Homosexuality Bisexuality Lesbianism Midwifery Students Attitude
Amaç:
Yıllardır
yok sayılan LGBT bireyler dünyada ve ülkemizde önemli bir grubu
oluşturmaktadır. Bu bireyler çoğunlukla ayrımcılık, önyargı, fiziksel, duygusal
ve cinsel şiddet, sağlık hizmetlerine ulaşmada zorluk gibi olumsuz durumlara
maruz kalmaktadırlar. Bu durumlar hem onları hem de toplumu dolaylı olarak
etkilemektedir. Bu çalışmada, ebelik bölümü öğrencilerinin LGBT hakkındaki
bilgi, görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem:
Araştırmanın evrenini, Eskişehir
Osmangazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik
Bölümü’nde öğrenim görmekte olan toplam 298 öğrenci
oluşturmuştur. Evrende
belirtilen grup içinden çalışmaya katılmayı kabul eden ve ulaşılabilen 223 öğrenci
(evrenin %74,8’i) araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırma kapsamında
öğrencilere 28 soruluk anket formu ve “Eşcinsellere İlişkin Tutumlar Ölçeği
(ETÖ)” verilmiştir. Veriler bilgisayar ortamında SPSS 21.0 istatistik paket
programında analiz edilmiştir.
Bulgular: Çalışmanın
sonuçlarına göre; öğrencilerin yarısından fazlasının lezbiyen, gay ve biseksüel
kavramlarının tanımlarını bildikleri ancak transgender kavramı hakkında
fikirlerinin olmadığı bulunmuştur.
Öğrencilerin çoğu cinsel yönelimin bir seçim olduğunu ve herhangi bir
tedavi yada terapi ile değişebileceğini düşünmektedirler. Çalışma kapsamındaki
öğrencilerin neredeyse tamamına yakını toplumda eşcinsellere karşı önyargı
olduğunu belirtmişlerdir. Araştırmadan
elde edile sonuçların ebelik eğitimine ve bu konuda yapılacak diğer çalışmalara
katkı sağlaması beklenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 28 Sayı: 3 |