Öz
Amaç:
Güdülenme konusu her
kurumda çok önemli olmakla birlikte, sağlık hizmeti sunulan hastanelerde, bu
hizmetten yararlanan hastalar ve yakınları ile hizmet sunanlar açısından hayati
öneme sahiptir denilebilir. Bu araştırmada hemşirelik fakültesi son sınıf
öğrencilerinin klinik uygulamalarda karşılaştıkları sorunların öğrenciler
üzerinde yarattığı stres ve bu stresin güdülenme ile ilişkisinin incelenmesi
amaçlanmıştır.
Yöntem:
Tanımlayıcı ve ilişkisel
araştırma tasarımına sahip olan bu çalışma, 2015-2016 eğitim ve öğretim yılında
bir hemşirelik fakültesine kayıtlı ve araştırmaya katılmaya gönüllü 167 intörn
hemşire ile yürütülmüştür. Öğrenciler uygulama alanlarına çıktıkları sırada
değerlendirmeye alınmıştır. Uygulama öncesi gerekli etik izinler alınmıştır.
Verilerin toplanmasında “Tanıtıcı Bilgi Formu”, “Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği” ve “Algılanan Stres
Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler sayı, yüzde dağılımları ve bağımsız
gruplar arası farkın anlamlılık testleri ile değerlendirilmiştir.
Abstract
Objective: It can be said that while motivation is
very important for every institution, it is vital for hospitals where is
provided public with healt care service. In this research, it is aimed to
analyze relation between stress caused by problems which is encountered by
final year students of nursing education faculty in clinical applications and
motivation.
Methods: This research that has the descriptive and
relational research design was conducted with 167 intern nurses who were
enrolled in a nursing faculty in the 2015-2016 school year and volunteered to
participate in the research. Necessary ethical permission were taken before
application. "Informational Information Form", "Motivation
Sources and Questionnaires Scale" and "Perceived Stress Scale"
were used to collect data. The obtained data, number, percentage distributions
and difference between the independent groups were evaluated with significance
tests.
Results: The average age of the students
participating in the survey was 25.37 ± 1.71 and 79.1% were females. %78.5
students stated that they encountered cases which causes motivation losing. "from teachers spend few time at clinic" motivation
scores of those who perceive negative (U = 1191.00, p <0.05), and the stress
scores of those who perceived positive (U = 970.50, P <0.05) were found to
be significantly higher. Motivation scores of
"those who are afraid of making mistakes in the clinic"(U = 1206.50, P <0.05), "those who have
problems in preparing the care plan" (U=1430.00, P<0.05); The stress
scores of "those who want to be independent when treating illnesses"(U = 508.50, P <0.05) and those who "do
not want to work on the unfamiliar area" (U=827.50, p>0,05) were found
to be statistically significantly higher. There is also a negative correlation
that significance level pf p = 0.01 (r = -0,211) between the total item score
from the "Perceived Stress Scale" and
"Motivational Sources and Problem Scale".
Conclusion: The results of the research show that
there is a relationship between the stress sources and motivation of the
students during the clinical practice and that the stressors that the students
meet during the clinical applications have an effect on the motivation levels
of the students.
Key words: Intern nurses, vocational motivation, stress,
perceived stress, motivation sources
İntörn hemşireler mesleki güdülenme stres algılanan stres güdülenme kaynakları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 28 Sayı: 6 |