Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Clinical Practice Experiences of Elderly Care Program Students: A Qualitative Study

Yıl 2024, Cilt: 33 Sayı: 6, 427 - 433, 08.01.2025

Öz

Objective: To determine the clinical practice experiences of students in the elderly care programme.
Method: The qualitative study was conducted between 1-26 January 2024. The study was conducted with 35 students enrolled in the autumn semester of the 2023-2024 academic year who had clinical experience for the first time and who volunteered to participate in the study. study. Students were asked to answer the questions in the structured interview form in writing to express their thoughts comfortably.
Results: In the study, eight themes were identified: impact and reaction, caring for the elderly makes you feel good, touching people, disconnection in communication, hospital anxiety, fear of loss, learning from my experiences and being visible. It was determined that the students of the Elderly Care programme were happy to practice, and their feelings about the prestige of the programme were affected by the behaviors of the health team in the clinic and the patients they cared for. It was determined that the students defined clinical practice as preparation for work life.
Conclusion: It is important that the students should be given the identity of elderly care technician during their education and that the health care members and the community should be informed about program.

Kaynakça

  • Gürer A, Çırpan FK, Özlen NA. Yaşlı bakım hizmetleri. Sağlık Hizmetleri ve Eğitimi Dergisi. 2019;3(1):1-6.
  • Yıldız MK, Çal A. Yaşlı bakımı öğrencilerine verilen ölüm ve manevi bakım eğitiminin etkinliği. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi.2022;10(1):301-12. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1013453
  • WHO. Ageing and health; https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/ageing-and-health. Yayım tarihi:1 October 2022, Erişim tarihi:12.04.2024.
  • TUİK. İstatistiklerle yaşlılar, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Yaslilar-2022-49667. Yayım Tarihi:17.03.2023, Erişim tarihi:12.04.2024
  • Birinci E. Yaşlı bakım teknikeri adaylarının empati düzeylerinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2020;7(10):165-73.
  • Alshehry AS, Almazan JU, Alquwez N. Influence of religiosity on the Saudi nursing students’ attitudes toward older people and perceptions on elderly care. Journal of Religion and Health. 2019;1-14. doi:10.1007/s10943-019-00857-z
  • Birinci E. Yaşlı bakımı programı öğrencilerinin kariyer seçimlerinin incelenmesi. Journal of Academic Value Studies, 2021;6(4):364-71.
  • Mevzuat Bilgi Sistemi. Sağlık Meslek Mensupları ile Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensuplarının İş ve Görev Tanımlarına dair Yönetmelik. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140522-14-1.pdf. Yayım tarihi:.22 Mayıs 2014, Erişim Tarihi: 12.04.2024
  • Genç Köse B, Bakoğlu E, Purut HP, Çol BK. Yaşlı Bakımı öğrencilerinin klinik uygulama deneyimlerinin niteliksel değerlendirilmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2021;30(1):1-8.
  • Rajeswaran L. Clinical experiences of nursing students at a selected institute of health sciences in Botswana. Health Science Journal. 2016;10(6):1.
  • Duran Y, Dolmacı N. Ön lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin zorunlu staj uygulamasına ilişkin görüşleri, sorunları ve çözüm önerileri: Isparta Meslek Yüksekokulu örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;9:254-56.
  • Kaphagawani NC, Useh U. Analysis of nursing students learning experiences in clinical practice: Literature review. Studies on Ethno-Medicine. 2013;3:181-5. https://doi.org/10.1080/09735070.2013.11886459
  • Kuşcu Karatepe H, Özcan Yüce U, Atik D. Hemşirelik öğrencilerinin meslektaş şiddetine ilişkin görüşleri: Nitel bir çalışma. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2020;8(2):219-32. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.720000.
  • Çelebioğlu A, Balcı Akpınar R, Küçükoğlu S, Engin R. Violence experienced by Turkish nursing students in clinical settings: Their emotions and behaviors. Nurse Educ Today. 2010;30(7):687-91.
  • Tee S, Üzar, Özçetin YS, Russell WM. Work place violence experienced by nursing students: A UK survey. Nurse Educ Today. 2016;41:30-5. doi:10.1016/j.nedt.2016.03.014.
  • Budden LM, Birks M, Cant R, Bagley T, Park T. Australian nursing students’ experience of bullying and/or harassment during clinical place ment. Collegian. 2017;24(2):125-33. http://dx.doi.org/10.1016/j.colegn.2015.11.004
  • Taşdelen S, Zaybak A. Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin incelenmesi. F.N. Hem. Derg. 2013;21(2):101-6.
  • Kurt Ş, Öztürk H. Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin klinik uygulama yaşantıları: günlük incelemesi- Nitel bir araştırma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2019; 21(3):1-13.

Yaşlı Bakımı Programı Öğrencilerinin Klinik Uygulama Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma

Yıl 2024, Cilt: 33 Sayı: 6, 427 - 433, 08.01.2025

Öz

Amaç: Yaşlı bakımı programı öğrencilerinin klinik uygulama deneyimlerini belirlemektir.
Yöntem: Kalitatif nitelikte olan çalışma 1-26 Ocak 2024 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Çalışma 2023-2024 akademik yılı güz döneminde kayıtlı, ilk kez klinik deneyimi olan ve çalışmaya gönüllü olarak katılmak isteyen 35 öğrenci ile gerçekleştirildi. Öğrencilerin düşüncelerini rahat bir şekilde ifade etmeleri için yapılandırılmış görüşme formunda yer alan soruları yazılı olarak cevaplamaları istendi. Bulgular: Araştırmada; etki ve tepki, yaşlı ile ilgilenmek iyi hissettirir, insana dokunmak, iletişimde kopukluk, hastane anksiyetesi, kaybetme korkusu, deneyimlerimden öğreniyorum ve görünür olmak olarak sekiz tema belirlendi. Yaşlı Bakımı Programı öğrencilerin; uygulamaya çıkmaktan mutlu oldukları, programın saygınlığına ilişkin duygularının klinikteki sağlık ekibi ile bakım verdikleri hastaların davranışlarından etkilendiği saptandı. Öğrencilerin klinik uygulamaları iş yaşantısına hazırlık olarak tanımladıkları belirlendi.
Sonuç: Öğrencilere eğitimleri sürecinde; yaşlı bakım teknikeri kimliğinin kazandırılması ve uygulama alanı birim çalışanlarının ve toplumun yaşlı bakımı programı hakkında bilgilendirilmesi önem taşımaktadır.

Teşekkür

Çalışmaya katılım sağlayan yaşlı bakımı programı öğrencilerine teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Gürer A, Çırpan FK, Özlen NA. Yaşlı bakım hizmetleri. Sağlık Hizmetleri ve Eğitimi Dergisi. 2019;3(1):1-6.
  • Yıldız MK, Çal A. Yaşlı bakımı öğrencilerine verilen ölüm ve manevi bakım eğitiminin etkinliği. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi.2022;10(1):301-12. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1013453
  • WHO. Ageing and health; https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/ageing-and-health. Yayım tarihi:1 October 2022, Erişim tarihi:12.04.2024.
  • TUİK. İstatistiklerle yaşlılar, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Yaslilar-2022-49667. Yayım Tarihi:17.03.2023, Erişim tarihi:12.04.2024
  • Birinci E. Yaşlı bakım teknikeri adaylarının empati düzeylerinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2020;7(10):165-73.
  • Alshehry AS, Almazan JU, Alquwez N. Influence of religiosity on the Saudi nursing students’ attitudes toward older people and perceptions on elderly care. Journal of Religion and Health. 2019;1-14. doi:10.1007/s10943-019-00857-z
  • Birinci E. Yaşlı bakımı programı öğrencilerinin kariyer seçimlerinin incelenmesi. Journal of Academic Value Studies, 2021;6(4):364-71.
  • Mevzuat Bilgi Sistemi. Sağlık Meslek Mensupları ile Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensuplarının İş ve Görev Tanımlarına dair Yönetmelik. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140522-14-1.pdf. Yayım tarihi:.22 Mayıs 2014, Erişim Tarihi: 12.04.2024
  • Genç Köse B, Bakoğlu E, Purut HP, Çol BK. Yaşlı Bakımı öğrencilerinin klinik uygulama deneyimlerinin niteliksel değerlendirilmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2021;30(1):1-8.
  • Rajeswaran L. Clinical experiences of nursing students at a selected institute of health sciences in Botswana. Health Science Journal. 2016;10(6):1.
  • Duran Y, Dolmacı N. Ön lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin zorunlu staj uygulamasına ilişkin görüşleri, sorunları ve çözüm önerileri: Isparta Meslek Yüksekokulu örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;9:254-56.
  • Kaphagawani NC, Useh U. Analysis of nursing students learning experiences in clinical practice: Literature review. Studies on Ethno-Medicine. 2013;3:181-5. https://doi.org/10.1080/09735070.2013.11886459
  • Kuşcu Karatepe H, Özcan Yüce U, Atik D. Hemşirelik öğrencilerinin meslektaş şiddetine ilişkin görüşleri: Nitel bir çalışma. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2020;8(2):219-32. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.720000.
  • Çelebioğlu A, Balcı Akpınar R, Küçükoğlu S, Engin R. Violence experienced by Turkish nursing students in clinical settings: Their emotions and behaviors. Nurse Educ Today. 2010;30(7):687-91.
  • Tee S, Üzar, Özçetin YS, Russell WM. Work place violence experienced by nursing students: A UK survey. Nurse Educ Today. 2016;41:30-5. doi:10.1016/j.nedt.2016.03.014.
  • Budden LM, Birks M, Cant R, Bagley T, Park T. Australian nursing students’ experience of bullying and/or harassment during clinical place ment. Collegian. 2017;24(2):125-33. http://dx.doi.org/10.1016/j.colegn.2015.11.004
  • Taşdelen S, Zaybak A. Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim sırasındaki stres düzeylerinin incelenmesi. F.N. Hem. Derg. 2013;21(2):101-6.
  • Kurt Ş, Öztürk H. Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin klinik uygulama yaşantıları: günlük incelemesi- Nitel bir araştırma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2019; 21(3):1-13.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yaşlı Bakımı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Filiz Dilek 0000-0002-0245-0713

Yayımlanma Tarihi 8 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 7 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 33 Sayı: 6

Kaynak Göster

Vancouver Dilek F. Yaşlı Bakımı Programı Öğrencilerinin Klinik Uygulama Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma. STED. 2025;33(6):427-33.