PISA, bir ülkedeki fen,
matematik ve okuma alanlarında öğrencilerin eğitim seviyelerini ölçen güvenilir
bir araştırmadır. Bu bağlamda ülkelere ait farklı alanlarda
(fen-matematik-okuma) puanlar elde edilerek, ülkelerarası eğitim düzeylerini
karşılaştırmak ve ileriye yönelik olarak eğitim politikalarının belirlenmesi
amaçlanmıştır. PISA’nın ulusal düzeyde çeviri ve uyarlama işlemleri,
analizlerinin yapılması ve ulusal raporun hazırlanması, araştırmaya katılan her
ülke için belirlenen ulusal merkezler tarafından yürütülmektedir. Kapulalar,
değişkenler arasındaki bağımlılık yapısını ortaya koyan fonksiyonlar olup,
bununla beraber iki ya da çok değişkenli dağılımları oluşturur. Kapula
fonksiyonunun asıl amacı, gözlenen verilere en uygun düşen çok değişkenli
dağılımı, bağımlılık yapısını da ortaya koyarak elde etmektir. PISA, bireylerin
eğitim seviyelerini ortaya çıkaran önemli bir araç olması ve ülkelerin
karşılaştırılmasında önemli rol oynaması nedeniyle PISA puanları arasındaki
bağımlılık yapısının incelenmesi önemlidir. Bu çalışmada 2006-2015 yılları
arasındaki PISA fen, matematik ve okuma puanları için ikili bağımlılık yapıları
en uygun kapula modeliyle belirlenmiş ve seçilen modellere göre bağımlılık
yapıları yorumlanmıştır.
PISA is a reliable study that measures the educational levels of students
in science, mathematics and reading in a country. In this context, it is aimed
to compare the educational levels of the countries and to determine the
educational policies for the future by obtaining scores in different fields of
the countries. PISA's translation and adaptation at national level, analysis
and preparation of the national report are carried out by national centers
designated for each participating country. Copulas are functions that represent
the structure of dependence between variables and they form multivariate
distributions. The main purpose of the copula function is to obtain the
multivariate distribution, which is the most appropriate for the observed data,
by revealing the dependency structure. It is important to examine the
dependence structure between PISA scores, since PISA is an important tool to
reveal the educational level of individuals and has an important role in
comparing countries. In this study, the most appropriate paired dependence
structures for PISA science, mathematics and reading scores between 2006 and
2015 were determined by the most suitable copula model and the dependency
structures were interpreted according to the selected models.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 45 Sayı: 2 |
Dergi Sahibi: Selçuk Üniversitesi Fen Fakültesi Adına Rektör Prof. Dr. Hüseyin YILMAZ
Selçuk Üniversitesi Fen Fakültesi Fen Dergisi temel bilimlerde ve diğer uygulamalı bilimlerde özgün sonuçları olan Türkçe ve İngilizce makaleleri kabul eder. Dergide ayrıca güncel yenilikleri içeren derlemelere de yer verilebilir.
Selçuk Üniversitesi Fen Fakültesi Fen Dergisi;
İlk olarak 1981 yılında S.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi olarak yayın hayatına başlamış; 1984 yılına kadar (Sayı 1-4) bu adla yayınlanmıştır.
1984 yılında S.Ü. Fen-Edeb. Fak. Fen Dergisi olarak adı değiştirilmiş 5. sayıdan itibaren bu isimle yayınlanmıştır.
3 Aralık 2008 tarih ve 27073 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2008/4344 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile Fen-Edebiyat Fakültesi; Fen Fakültesi ve Edebiyat Fakültesi olarak ayrılınca 2009 yılından itibaren dergi Fen Fakültesi Fen Dergisi olarak çıkmıştır.
2016 yılından itibaren DergiPark’ta taranmaktadır.
Selçuk Üniversitesi Fen Fakültesi Fen Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.