Bu çalışmada Burdur Sancağı’nın Tefenni Kazası’ndaki eğitim faaliyetleri Osmanlı modern eğitim anlayışının taşraya yansımasının bir örneği olarak Tefenni Rüştiye Mektebi özelinde ele alındı. Tefenni Rüştiye Mektebi’nin Osmanlı modern eğitim tarihi açısından sahip olduğu önemi ortaya koyabilmek, eğitimde başlayan modernleşme sürecinin tarihsel geçmişini anlamakla doğrudan ilgilidir. Tanzimat ile başlayan bu süreç, teşkilat yapısını 1857’de Maarif Nezareti’nin açılmasıyla tamamlamış; işleyişin nasıl olacağıyla ilgili 1869 yılında Maarif-i Umumiye Nizamnamesi’nin çıkarılması, modern eğitim kurumlarının nerede, nasıl açılacağı ve idaresinin nasıl sağlanacağı konularında çok önemli düzenlemeler getirmiştir. Rüştiye Mektepleri daha çok 1869 Maarif-i Umumiye Nizamnamesi’nden sonra, özellikle II. Abdülhamit Dönemi’nde yaygınlık kazanmıştır. Tefenni Rüştiye Mektebi de rüştiye mekteplerinin taşrada yaygınlık kazandığı II. Abdülhamit döneminde 1907 yılında açılmıştır. Bu çalışmada Tefenni Rüştiye Mektebi’nin nasıl açıldığı, mektepte okutulan dersler ve öğrenim gören öğrenciler, okulun kaç yıl faaliyette kaldığı, genel olarak eğitim-öğretimde karşılaşılan güçlüklerin neler olduğu ortaya konulmuştur. Öğrencilerin genel imtihan kayıtları incelenmiş, akli ilimlere nazaran dini ilimlerde daha başarılı oldukları görülmüştür.
Osmanlı Devleti, Tefenni, Eğitim, Mekteb-i İbtidaîye, Mekteb-i Rüştiye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 56 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi