Bu makalenin amacı Cüneyd-i Bağdâdî’nin halifesi olan Ebû Muhammed el-Cerîrî’nin hayatını ve tasavvufi görüşlerini ortaya koymaktır. Cüneyd-i Bağdâdî Bağdat’ta yaşamış bir sufidir. O, hem yaşadığı dönemde hem de kendinden sonra övgüyle bahsedilen sufiler arasındadır. Tasavvuf başta olmak üzere diğer dini alanlarda ilmi yetkinliği her kesim tarafından dile getirilmektedir. Onun bu özelliği dayısının kendisine tavsiyesiyle ortaya çıktığı söylenebilir. Cüneyd-i Bağdâdî sufîler arasında “seyyidü’t-taife” lakabıyla anılmaktadır. Ebû Muhammed el-Cerîrî ise kaynaklarda onun halifesi diye belirtilmektedir. Cüneyd-i Bağdâdî’nin birçok halifesi vardır ancak rivayetlerde “Cerîrî onun yerine geçti, Cüneyd onu işaret etti” gibi hususlar zikredilmektedir. Dolayısıyla Cerîrî’nin halifeliği diğerlerine nazaran ön plandadır. Ebû Muhammed el-Cerîrî diğer sûfîler gibi bazı konulara dair açıklamalarda bulunmaktadır. Bunlar arasında tasavvufi düşüncedeki nefs, marifet, tevhid, iman, ihlas gibi konular vardır. Ancak zikredilen konulara getirdiği yorumlar bağlamları bulunmadığı için yer yer birer cümleyle dile getirilmişlerdir. Bu makalede önce Cerîrî’nin hayatına ve onun Cüneyd-i Bağdâdî ile ilişkisine sonra Cerîrî’nin tasavvufi görüşlerine değinilmiştir.
Ebu Muhammed el-Cerîrî Cüneyd-i Bağdâdî Nefs Marifet Tevhid.
This article aims to reveal the life and ṣūfī views of Abu Muḥammad al- Jarīrī, the successor of Junayd al-Baghdādī. Junayd al-Baghdādī, a ṣūfī lived in Baghdad, is among the ṣūfīs that are praised by the people in both his contemporary period and later. His scientific competence in other religious fields, especially in Ṣūfīsm, is recognized by all groups. It can be said that this feature of him emerged with the advice of his uncle. Junayd is known with the nickname "lord of the ṣūfīs" among Ṣūfīs. Abu Muḥammad al- Jarīrī has been described as “the successor of Junayd” in the sources. There are many successors of Junayd al-Baghdādī, however, the narratives indicate that “Jarīrī has replaced Junayd and Junayd designated Jarīrī after himself”. Therefore, the successor of Jarīrī is in the foreground compared to the others. Abu Muḥammad al- Jarīrī made statements on some matters, including soul (nafs), mystical knowledge (ma'rifah), monotheism (tawḥīd), belief, and sincerity in ṣūfī thought, like other ṣūfīs. However, sometimes, his comments on these mentioned topics are expressed with one sentence only because of the lack of context. This article initially examines the life of Jarīrī and his relationship with Junayd and later talks about ṣūfī views of Jarīrī.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 10 |