The increment
of companies operating in a sector and the opportunities provided by the
developing technology force companies to follow aggressive growth strategies.
One of the ways that companies use for this purpose is to reduce the cost of
the goods and / or services to the customers who promise to subscribe for the
period specified in the contract. Contracts concluded for this purpose are
called as “promissory subscription contracts”. The emergence of promissory
subscription contracts has become more disadvantageous to the consumer.
Therefore, in the fourth section of the Subscription Contracts Regulation, the
principles of promissory subscription contracts are determined and the
consumers who are party to such contracts are wanted to be protected.
In this
regard, the most conflicts in practice pertain to the termination of the
contract and its results. In this study, after a conceptual framework for promissory
subscription contracts is drawn, the termination of the contract and its
results will be emphasized.
Promissory Subscription Contracts Commitment Period Subscription Contracts Regula-tion Telecommunication Law Consumer Law
Bir sektörde faaliyet gösteren şirket sayısının
fazlalığı ve gelişen teknolojinin sağladığı imkanlar, şirketleri agresif büyüme
stratejileri izlemeye zorlamaktadır. Şirketlerin bu amaçla kullandıkları
yollardan birisi de taahhütnamede belirtilen süre kadar abone kalma sözü veren
müşterilere, sözleşme konusu mal ve/veya hizmet bedelinden indirim yapmaktır.
Bu amaçla akdedilen sözleşmelere “taahhütlü abonelik sözleşmesi” adı
verilmektedir. Taahhütlü abonelik sözleşmesinin ortaya çıkışı, tüketiciyi daha
dezavantajlı bir duruma düşmüştür. Bu nedenle, Abonelik Sözleşmeleri
Yönetmeliği’nin dördüncü bölümünde taahhütlü aboneliğe ilişkin esaslar
belirlenmek suretiyle bu tür sözleşmelere taraf olan tüketiciler korunmak
istenmiştir.
Bu konuda uygulamada en fazla uyuşmazlığın çıktığı
husus, sözleşmenin sona ermesi ve sonuçlarıdır. Bu çalışmada da taahhütlü
abonelik sözleşmesine ilişkin kavramsal bir çerçeve çizildikten sonra, sözleşmenin
sona ermesi ve sonuçları üzerinde durulacaktır.
Taahhütlü Abonelik Sözleşmesi Taahhüt Süresi Abonelik Sözleşmeleri Yönetmeliği Tüketici Hukuku Telekomünikasyon Hukuku
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk |
Bölüm | ÖZEL HUKUK |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 29 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 3 |