In secondary schools we can be said that the basic rationale of the award of the Social Studies course isbring to knowledge, attitude and values which growing generation of young people need to continue theirlives by addressing the social life of the individual and the society positively affect the way they respond.Because of these characteristics of the Social Studies course, in this study it is aimed to identify thoughtsabout this lesson for the middle school students in the part-time inclusion education course. Research carried out for the purpose of qualitative research model and the participants were identified by purposivesampling. In this context, in Manisa city center, some of the secondary schools a total of 30 inclusion students were determined as the participants of the study. The research data developed by the researchers inconsultation with experts making the necessary corrections in the developmental stage were obtained by a* Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği ABD, ertopcu@mynet.com** Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği ABD, ahmetkatilmis@gmail.comsemi-structured interview form. In this context, the data obtained as a result of interviews with participants, processed subjected to descriptive analysis. In this process, the priority of the data from all the individual encoding process is performed and then read these codes and themes motion category reached. As aresult it is concluded that middle school students' attitudes toward Social Studies was generally positive.
Ortaokullarda Sosyal Bilgiler dersinin verilmesindeki temel gerekçenin, yetişmekte olan genç neslin yaşamlarını devam ettirirken ihtiyaç duyabilecekleri bilgi, davranış ve değerleri, birey ve toplumu birlikte ele alarak onların toplumsal yaşamını pozitif yönde etkileyebilecek bir şekilde vermek olduğunu söyleyebiliriz. Sosyal Bilgiler dersinin bu niteliklerinden dolayı, bu çalışmada yarı zamanlı kaynaştırma eğitimi alan ortaokul öğrencilerinin bu derse yönelik düşüncelerini tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırma amacına uygun olarak nitel araştırma modelinde gerçekleştirilmiş ve katılımcıları, amaçlı örnekleme göre tespit edilmiştir. Bu çerçevede Manisa il merkezinde bulunan bazı ortaokullarda eğitim gören toplam 30 kaynaştırma öğrencisi, araştırmanın katılımcıları olarak belirlenmiştir. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve geliştirme aşamasında uzman görüşleri alınarak gerekli düzeltmelerin yapıldığı yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Bu kapsamda katılımcılarla yapılan görüşmeler neticesinde elde edilen veriler, betimsel analize tabi tutularak işlenmiştir. Bu süreçte öncelikli olarak elde edilen verilerin hepsi tek tek okunmuş daha sonra kodlama işlemi gerçekleştirilmiş ve bu kodlardan hareketle kategori ve temalara ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda, ortaokul öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumlarının genel olarak olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 24, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/