The aim of this study was to identify validity and reliability of Second Grade Students Social CapitalScales which developed by Huang (2008) for Turkish population. The current study’s sample was composed 325 volunteer students who are studying in eighth class in five different (3 public and 2 private)secondary school children in Antalya. In the statistical analysis contains three steps; first, to identify thesub-factors, exploratory factor analysis for 18 items was conducted. After this analysis, all this items were grouped under four sub-factors. Kaiser Mayer Olkin (0.864) and Bartlett Spheritiy test (p<0.05) resultswere adequate to make exploratory factor analysis. Second; Cronbach’s Alpha internal consistency testwas applied and the result (0.873) was enough high to the identified sub-factors and overall scale. Theexplained variance of the scale was %58.90. Finally, results revealed that Secondary Grade Students Social Capital Scale was a valid and reliable scale in the estimation of the social capital of the Turkish population.
Social Capital Scale; Secondary Grade Students; Reliability and Validity
Bu çalışmanın amacı Huang (2008) tarafından geliştirilen ilköğretim ikinci kademe öğrencileri Sosyal Sermaye değerini belirlemek için kullanılan İlköğretim Öğrencileri Sosyal Sermaye Ölçeğinin Türk toplumu için adaptasyonunu yapmak, geçerliliğini ve güvenirliliğini tespit etmektir. Çalışmanın örneklem gurubu Antalya’da bulunan devlet ve özel beş farklı ilköğretim okulunun sekizinci sınıfında okuyan toplam 325 gönüllü olarak çalışmaya dahil olmuş öğrenciden oluşmaktadır. Orijinali 18 madde ve dört alt guruptan oluşan İlköğretim Öğrencileri Sosyal Sermaye Ölçeğine açıklayıcı faktör analizi yapılmış ve 18 madde dört faktörde gruplanmıştır. Ölçeğin; Kaiser-Mayer- Olkin Örneklem Yeterlilik değeri 0.864, Bartlett Küresellik testi p<0.05, Cronbach's Alpha değeri 0.873, toplam açıklanan varyans %58,90 olarak bulunmuştur. Bu değerler ölçeğin istatistiki olarak yeterli geçerlilikte ve güvenirlilikte olduğunu göstermektedir. Bu sonuçlar ve bulgular esas alındığında İlköğretim İkinci Kademe Öğrencileri Sosyal Sermaye Ölçeğinin Türk popülasyonu için geçerli ve güvenilir bir ölçek olarak kabul edilebileceğini söylemek mümkündür.
Güvenirlilik ve Geçerlilik Sosyal Sermaye Ölçeği İlköğretim İkinci Kademe
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/