Children raised in violent family environments begin to adopt violence as a problem solving mechanism and resort to violence to in their attempts to solve their problems in non-family life. The present study focuses on the effects of violence on the behaviour of adolescents who are raised in violent domestic environments. To this end, a comprehensive survey was applied to 2.383 high school students who were selected as representatives of high schools in central Antalya province. The correlations between the students’ exposure to domestic violence and their use of verbal and physical violence in their social environment have been revealed in the essay. According to the findings of the research; compared to those not exposed to domestic violence, high school students subjected to physical violence by their parents are more likely to perpetrate physical and verbal violence against others; more likely to treat animals with violence; they feel more aggression and anger, and cause more harm to themselves. Likewise, young people who witness interparental violence display more tendencies of verbal and physical violence than those who do not; feel more aggression and anger, give more harm to themselves, and perpetrate more violence against animals.
High school students Culture of violence Climate of violence Domestic violence
Aile içindeki şiddet ortamlarında yetişen çocuklar, şiddeti bir problem çözme mekanizması olarak öğrenmekte ve aile dışındaki yaşantılarında sorunlarını şiddet davranışıyla çözmeye çalışmakta olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmada aile içinde şiddet ikliminde yetişen ergenlerin, şiddet davranışlarındaki etkisi incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda Antalya il merkezdeki liseleri temsilen seçilen 2.383 lise öğrencisine alan taraması uygulanmıştır. Makalede öğrencilerin aile içi şiddete maruz kalmaları ile sosyal çevrelerine sözel ve fiziksel şiddet uygulamaları arasındaki ilişkiler ortaya konulmuştur. Araştırma neticesinde elde edilen bulgulara göre; lise öğrencilerinden anne ve babalarının fiziksel şiddetine maruz kalanlar, şiddet görmeyenlere göre başkalarına daha fazla fiziksel ve sözel şiddet uygulamakta; hayvanlara daha fazla şiddet uygulamakta; daha fazla kızgınlık, saldırganlık ve öfke duygusu hissetmekte ve kendine daha fazla zarar vermektedirler. Aynı şekilde ebeveynler arasında şiddete tanıklık eden gençler, tanıklık etmeyenlere göre daha fazla sözel ve fiziksel şiddet eğilimi göstermekte; kızgınlık, saldırganlık ve öfke duygusunu daha fazla hissetmekte, kendilerine daha fazla zarar vermekte ve hayvanlara daha fazla şiddet uygulamaktadır.
Lise öğrencileri Şiddet kültürü Şiddet iklimi Aile içi şiddet
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/