The purpose of the research is to examine the
creativity-fostering behaviors of classroom teachers. The sample of the
research in the survey model is composed of 80 class teachers who are working
in Kahramanmaras province. The data of the research were collected using the
"Teacher Information Form" and the "Creativity Fostering Teacher
Index Scale" developed by Soh (2000) and adapted to Turkish by Dikici
(2013). In the analysis of the data, statistical methods such as independent
samples T test, Mann Whitney U test and Kruskal Wallis H test were used in
addition to arithmetic mean and standard deviation. As a result of the
research, there was no significant difference between classroom teachers
participating in the research in the research process, high levels of
creativity fostering behaviors in the classroom teaching activities, teachers'
creativity fostering behaviors and marital status, gender, education status,
grade level and education technology usage frequency.
Araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin yaratıcılığı destekleyici
davranışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Tarama modelinde
olan araştırmanın örneklemini Kahramanmaraş ilinde görev yapmakta olan 80 sınıf
öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından
geliştirilen "Öğretmen Bilgi Formu" ve Soh (2000) tarafından
geliştirilen ve Dikici (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan "Yaratıcılığı
Destekleyen Öğretmen İndeksi Ölçeği" kullanılarak toplanmıştır. Verilerin
analizinde aritmetik ortalama ve standart sapmanın yanı sıra bağımsız
örneklemler t testi, Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testi istatistik
yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda araştırmaya katılan sınıf
öğretmenlerinin sınıf-içi eğitim öğretim sürecinde yüksek düzeyde yaratıcılığı
destekleyici davranışlar gösterdiği bulunmuştur. Öğretmenlerin yaratıcılığı
destekleyici davranış gösterme düzeyleri ile medeni durumları, cinsiyetleri,
eğitim durumları, okuttukları sınıf düzeyi ve eğitim teknolojisi kullanım
sıklıkları arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken; öğretmenlerin mezun
oldukları okul ile yaratıcılığı destekleyici davranış gösterme düzeyleri
arasında anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur.
Yaratıcılık Öğretmen Davranışları Yaratıcılığı Destekleme Yaratıcı Öğretmen Sınıf Öğretmeni
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/