Teknoloji çağı olarak bilinen 21. yüzyılda bilginin daha etkileyici
olarak sunulmasını sağlamanın yollarından biri de hikâyeler olmuştur. Bunun
yanı sıra reklam dünyasının da pazarlamak istediklerini hikâyeleştirdiği
görülmektedir. Eğitim-öğretim ortamlarında da çocuklara öğretilmek istenenlerin
hikâyeleştirilerek verilmesi öğrenmede kalıcılığı sağlamaktadır. Hayatın birçok
alanında olan hikâye anlatım ve yazımının ortaokul öğrencilerinin kaygısı
üzerindeki etkisi merak konusu olmuştur. Alanyazında olmayan bu güncel konunun
araştırılması ve bir ölçek geliştirilmesi planlanmıştır. Ortaokul
öğrencilerinin hikâye yazma kaygılarını ölçen bir araca ihtiyaç olduğu
düşünülmüştür. Buna bağlı olarak da bu çalışmanın amacı, ortaokul 7. sınıf
öğrencilerinin hikâye yazma kaygılarını değerlendirecek bir ölçek
geliştirmektir. Çalışmaya 439 öğrenci (212 öğrenci kız, 227 öğrenci erkek)
katılmıştır. Yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri sonuçları
doğrultusunda ortaokul öğrencilerinin hikâye yazma kaygılarını ölçen geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda, 26 maddelik ve
hikâye yazma kaygısını ölçen 5 boyutlu bir ölçek oluşmuştur. Cronbach Alpha
değeri .853 ve açıklanan toplam varyans 57.827 olarak bulunmuştur.
Stories have become one of the ways to provide information more effectively in so-called age of technology, the 21st century. Moreover, it is seen that advertising industry storifies what they desire to commercialize. Teaching students in a storified way enables persistence of learning. The effect of storytelling and writing, which already exists in many aspects of life, on secondary students’ anxiety has been a key concern. It has been planned to search this current topic which is not encountered in the literature and to develop a scale. It is thought that secondary school students need an instrument evaluating their story writing anxiety. In this sense, the aim of this study is to develop a scale that will evaluate secondary 7th graders’ story writing anxiety. 439 students (212 female and 227 male students) participated in the study. As a result of exploratory and confirmatory factor analyses, a valid and reliable evaluation instrument for secondary school students’ story writing anxiety was developed. As a result of the research, 5 tier scale with 26 items was formed to evaluate story writing anxiety. Cronbach Alpha value was found to be .853 and total variance explained was 57.827.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/