Earthquakes have a significant impact on social, economic, and educational aspects of life. The negative effects of earthquakes on education and training are well documented. It is crucial to be adequately prepared to minimize these effects. This study aims to investigate the earthquake awareness of university students from a sustainable perspective. The survey model, a quantitative research method, was employed in this study. The research study comprised of 200 male (36.10%) and 354 female (63.90%) students who voluntarily participated from a university in the Western Black Sea Region during the 2022-2023 academic year. The Sustainable Earthquake Awareness Scale results show an average of 3.23 (Undecided) for the first factor, Earthquake Structure Relationship, 2.32 (Disagree) for the second factor, Earthquake Preparation Application, and 2.27 (Disagree) for the third factor, Earthquake Preparedness. The overall mean of the scale was 2.61 (Undecided). The results indicate that university students are not adequately prepared for possible earthquakes. There is no significant difference in Sustainable Earthquake Awareness Levels between male and female university students in all sub-factors and the total scale. Furthermore, as the grade level of university students increases, their sustainable earthquake awareness also increases. Furthermore, there is a notable contrast in the earthquake awareness levels of students from the faculties of engineering, health, and theology, with engineering students exhibiting a higher level of awareness. The study found no statistically significant difference between the sustainable earthquake awareness levels of university students and the number of floors in the building where they reside, both in terms of sub-factors and the overall scale.
Disaster Earthquake Sustainable Earthquake Awareness University students
Depremler, tüm sosyal, ekonomik hayatı etkilediği gibi, eğitim-öğretim hayatını da olumsuz etkilemektedir. Ülkemizde meydana gelen depremlerin de birçok olumsuz etkisi olmuştur. Bu olumsuz etkileri en az seviyeye düşürmek için hazırlıklı olmak önemlidir. Bu yüzden bu çalışmada üniversite öğrencilerinin sürdürülebilir deprem farkındalıklarının araştırılması amaçlanmıştır. Bu araştırmada nicel araştırma modellerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Batı Karadeniz Bölgesinde bulunan bir üniversitenin öğrencileri arasından rastgele seçilen 200 (%36,10) erkek ve 354 (%63,90) kız öğrenci oluşturmaktadır. Sürdürülebilir Deprem Farkındalık Ölçeğinin birinci faktör (Deprem Yapı İlişkisi) ortalaması 3,23 (Kararsızım), ikinci faktör (Deprem Hazırlığı Uygulaması) ortalaması 2,32 (katılmıyorum), üçüncü faktör (Depreme Karşı Hazırlıklı Olma) ortalaması 2,27 (Katılmıyorum) düzeyinde olduğu görülmektedir. Ölçeğin genel ortalaması 2,61 (Kararsızım) olarak belirlenmiştir. Bu sonuçlardan olabilecek depremlere karşı sürdürülebilir bir farkındalığın yani yeterli bir hazırlığın olmadığı sonucu çıkarılabilir. Ayrıca öğrencilerin cinsiyeti ile Sürdürülebilir Deprem Farkındalık Düzeylerinin tüm alt faktörlerde ve toplam ölçekte anlamlı bir fark olmadığı görülmektedir. Bunun yanında üniversite öğrencilerinin sınıf düzeyi artıkça sürdürülebilir deprem farkındalıklarının arttığı görülmektedir. Ayrıca mühendislik fakültesi öğrencileri ile sağlık fakültesi ve ilahiyat fakültesi öğrencilerinin sürdürülebilir deprem farkındalık düzeyleri arasında anlamlı bir fark vardır ve fark mühendislik fakültesi öğrencileri lehinedir. Diğer bir araştırma sonucuna göre ise üniversite öğrencilerinin yaşadıkları binanın kat sayısı ile sürdürülebilir deprem farkındalıkları düzeyleri arasında ölçeğin tümünde ve alt boyutlar açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilmemiştir.
Afet Deprem Sürdürülebilir Deprem Farkındalığı üniversite öğrencileri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 4 (Special Issue - Disaster Education and Education in Disaster Regions) |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/