Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Barrier-Free City Designs in Terms of Legislation

Yıl 2024, Sayı: 5 - ERİŞİLEBİLİRLİK, 37 - 50, 31.01.2024

Öz

It is important that places and transportation systems are accessible and useful so that disabled people can take part in all areas of life, benefit from treatment, education and rehabilitation services, participate in production, and engage in social, cultural and sports activities. In this context, physical environment, transportation and communication systems; Starting from the planning and design stage, it is designed to meet the usage and accessibility needs of disabled people.

This study was prepared using the material analysis method. It is seen that the legal and administrative regulations regarding the disabled in Turkey are made within the scope of the rules and agreements issued by organizations such as the United Nations and the European Union, and many laws and standards are accepted in a similar way. Law No. 5378, enacted in 2005, is considered a turning point in terms of accessibility for disabled people. With this law, it has been made mandatory that all buildings, spaces, infrastructure arrangements and transportation systems owned, operated and controlled by all public institutions and organizations located at the local and central locations must comply with accessibility. Within the scope of the law, various regulations have been issued and standards have been determined. As a result of the research, it can be said that there are sufficient studies in terms of access city legislation in Turkey. However, many deficiencies are mentioned in terms of applications.

Proje Numarası

3

Kaynakça

  • Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı (2023a). Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Erişilebilirlik. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı: https://www.aile.gov.tr/sss/engelli-ve-yasli-hizmetle- ri-genel-mudurlugu/erisilebilirlik/ adresinden alındı
  • Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı (2023b). ERDEM. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı: https://erdem.aile.gov.tr/Account/ Login?ReturnUrl=%2f adresinden alındı
  • Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı (2023c). Haberler. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı: https://www.aile.gov.tr/eyhgm/ha- berler/turkiye-de-yolcu-tasimaciligi-hizmetlerinin-erisilebilirli- gi-hayata-gecirildi/ adresinden alındı
  • Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı. (23). 2030 Engelsiz Vizyon Belgesi. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı: https://www.aile.gov. tr/media/94718/2030_engelsiz_vizyon_belgesi.pdf adresinden alındı
  • Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı (2013). Erişilebilirlik İzleme ve Denetleme Yönetmeliği. Ankara, Türkiye: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı.

Engelsiz Kent Tasarımlarının Mevzuat Bakımından Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Sayı: 5 - ERİŞİLEBİLİRLİK, 37 - 50, 31.01.2024

Öz

Engellilerin yaşamın her alanında yer alabilmesi, tedavi, eğitim ve rehabilitasyon hizmetlerinden faydalanabilmesi, üretime katılabilmesi, sosyal kültürel ve sportif faaliyetlerde bulunabilmesi için mekânların ve ulaşım sistemlerinin erişilebilir ve kullanışlı olmasına önem verilmektedir. Bu çerçevede fiziksel çevre, ulaşım ve iletişim sistemleri; planlama ve tasarım aşamasından itibaren, engellilerin kullanım ve erişilebilirlik gereksinimlerini karşılayabilecek biçimde düzenlenmektedir.


Bu çalışma doküman analizi yöntemiyle hazırlanmıştır. Türkiye’de engelliler ile ilgili yasal ve yönetsel düzenlemelerin, Birleşmiş Milletler ve Avrupa Birliği gibi kuruluşlar tarafından düzenlenen kurallar ve sözleşmeler kapsamında yapıldığı, birçok yasanın ve standardın benzer şekilde kabul edildiği görülmektedir. 2005 yılında çıkan 5378 sayılı kanun engellilerin erişilebilirliği açısından dönüm noktası olarak değerlendirilmektedir. Bu kanunla yerelde ve merkezde bulunan tüm kamu kurum ve kuruluşlarının mülkiyeti, işletilmesi ve denetimi altındaki tüm binalar, mekânlar altyapı düzenlemeleri ve ulaşım sistemlerinin erişilebilirliğe uygun olması zorunlu hale getirilmiştir. Kanun kapsamında çeşitli yönetmelikler çıkarılmış ve standartlar belirlenmiştir. Araştırma sonu- cunda, Türkiye’de engelsiz kent mevzuatı bakımından yeterli çalışmaların olduğu söylenebilir. Ancak uygulamalar bakımından birçok eksiklikten bahsedilmektedir.

Proje Numarası

3

Kaynakça

  • Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı (2023a). Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Erişilebilirlik. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı: https://www.aile.gov.tr/sss/engelli-ve-yasli-hizmetle- ri-genel-mudurlugu/erisilebilirlik/ adresinden alındı
  • Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı (2023b). ERDEM. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı: https://erdem.aile.gov.tr/Account/ Login?ReturnUrl=%2f adresinden alındı
  • Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı (2023c). Haberler. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı: https://www.aile.gov.tr/eyhgm/ha- berler/turkiye-de-yolcu-tasimaciligi-hizmetlerinin-erisilebilirli- gi-hayata-gecirildi/ adresinden alındı
  • Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı. (23). 2030 Engelsiz Vizyon Belgesi. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı: https://www.aile.gov. tr/media/94718/2030_engelsiz_vizyon_belgesi.pdf adresinden alındı
  • Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı (2013). Erişilebilirlik İzleme ve Denetleme Yönetmeliği. Ankara, Türkiye: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Refah, Sigorta, Engellilik ve Sosyal Güvenlik Yasası, Kamu Hukuku (Diğer), Kentsel Alan Yönetimi, Kentsel Analiz ve Geliştirme, Engelli Bireyler
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Hayrettin Şahin

Kemal Çiftyıldız

Proje Numarası 3
Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2023
Kabul Tarihi 19 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 5 - ERİŞİLEBİLİRLİK

Kaynak Göster

APA Şahin, H., & Çiftyıldız, K. (2024). Engelsiz Kent Tasarımlarının Mevzuat Bakımından Değerlendirilmesi. Şura Akademi(5), 37-50.