Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effects of Digitalisation and Social Media Use on Consumption Behaviour of Young People in Kocaeli

Yıl 2024, Sayı: 6 - GENÇLİK, 21 - 33, 31.05.2024

Öz

While the United Nations defines the age of young population as 15-24 years old, UNESCO defines it as 15-25 years old. In Turkey, as a general approach, the age range of 12-24 years is accepted as the youth period as accepted by the United Nations, while TurkStat accepts the age range of 15-24 years as the youth period when making calculations in official statistics. As of 2023, the population growth rate in Turkey was 1.1 per thousand. This rate was the lowest population growth rate of all years. Although the population growth rate is slowing down, it is estimated that the proportion of young population will still be relatively high compared to developing countries in the coming years. According to research, young people continue to use communication technologies at an increasing rate and determine their communication and consumption preferences through social media applications. One of the main objectives of this study is to reveal to what extent the change in the consumption culture of young people has changed as a result of digitalisation. Kocaeli province was selected as the main population of the study. Kocaeli is the tenth most populous province in Turkey and an important trade and industrial city. In addition, the young population in Kocaeli constitutes approximately 15 per cent of the total population. In this context, municipalities, governorships, ministries and non-governmental organisations in Kocaeli are engaged in various and important activities for young people, who are the adults of tomorrow. As a result of the study, it was concluded that young people in Kocaeli are highly engaged in digitalisation and social media.

Kaynakça

  • Albayrak A. S., Eroğlu, A., Kalaycı, Ş., Küçüksille, E., Ak, B., Karaatlı, M., Keskin, H.Ü., Çiçek, E.Ü., (2005). SPSS Uygulamalı Çok Değişenli İstatistik Teknikleri, 1. Baskı, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti., Ankara.
  • Ballı A. (2022). Türkiye’de Digital Dönüşüm ve Girişimcilik, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, Cilt:57, Sayı:1, ss.251-279.
  • Cantürk, G. ve Yüksel, İ. (2020). Dijital Medyanın Ortaöğretim Çağındaki Gençlerin Düşünme Biçimleri Üzerindeki Etkileri. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 222-243.
  • Ceyhan Ç. (2017). Yeni Medya Elektronik Dergi - eJNM September, Cilt: 1, Sayı: 3.
  • Endeksa, (2024). https://www.endeksa.com/tr/analiz/turkiye/kocaeli/demografi.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayıncılık, Ankara.
  • Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, (2024). Gençlik Hizmetlerinden Faydalanan Kişi Sayısı, https://veri.kocaeli.bel.tr/dataset/genclik-hizmetleri/resource/af90562a-6330-40b1-834f-217ed0c8c54c.
  • Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, (2024). https://veri.kocaeli.bel.tr/dataset/bilim-merkezi-etkinlikleri-katilimci-sayilari.
  • Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, (2024). https://veri.kocaeli.bel.tr/dataset/bilim-merkezi-etkinlikleri-katilimci-sayilari.
  • Kocaeli Valiliği, (2024). http://www.kocaeli.gov.tr/kocaelinin-nufusu-2-milyon-102-bin-907-oldu.
  • Kocaeli Valiliği, (2024). (http://www.kocaeli.gov.tr/kocaeli-2022-2023-egitim---ogretim-yilina-hazir.
  • Kodeli, (2024). Kocaeli Robotik Kodlama Atölyeleri, https://kodeli.com.tr/Home/Hakkimizda.
  • Küresel Digital Rapor, (2024). https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/
  • RTÜK (2022). Gençlerin Medya Kullanımı ve Dijital Okuryazarlık Araştırması, (2022), Ankara Arel Görsel Tasarım.
  • Şener, S. ve Yiğit B.N. (2021). Sosyal Medyanın Gençlerin Düşünce ve Değerlerine Etkisi. Akademik Platform İslami Araştırmalar Dergisi, Cilt: 5, Sayı:3, 529-553.
  • T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, (2019). Kocaeli İl Sanayi Durum Raporu.
  • T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, (2022). İlçelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması SEGE.
  • TÜİK (2023). Hanehalkı Bilişim Kullanım Araştırması, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2023-49407.
  • Wearesocial, (2024). https://wearesocial.com/uk/ Wearesocial, (2024). https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/

Kocaeli’de Gençlerin Dijitalleşme ve Sosyal Medya Kullanımının Tüketim Davranışları Üzerindeki Etkileri

Yıl 2024, Sayı: 6 - GENÇLİK, 21 - 33, 31.05.2024

Öz

Birleşmiş Milletler genç nüfus yaşını 15-24 yaş aralığı olarak belirlerken, UNESCO 15-25 yaş arası olarak tanımlamıştır. Türkiye’de genel yaklaşım olarak Birleşmiş Milletlerin kabul ettiği 12-24 yaş arası gençlik dönemi olarak kabul edilirken TÜİK resmi istatistiklerde hesaplama yaparken 15-24 yaş arasını gençlik dönemi olarak kabul etmektedir. Türkiye’de 2023 yılı itibariyle nüfus artış hızı binde 1,1 olmuştur. Bu oran tüm yılların en düşük nüfus artış hızı olmuştur. Nüfus artış hızı yavaşlamakla birlikte önümüzdeki yıllarda da genç nüfus oranının gelişmekte olan ülkelere göre hala nispeten yüksek olacağı tahmin edilmektedir. Araştırmalara göre gençler iletişim teknolojilerini arta oranda kullanmaya devam etmekte olup sosyal medya uygulamaları üzerinden iletişim ve tüketim tercihlerini belirlemektedirler. Dijitalleşmenin bir sonucu olarak gençlerin tüketim kültürlerindeki değişmenin ne ölçüde boyut değiştirdiğini ortaya koymak bu çalışmanın esas amaçlarından birisidir. Çalışmanın ana evreni olarak Kocaeli ili seçilmiştir. Kocaeli, Türkiye’nin en kalabalık onuncu ili olmasının yanı sıra önemli bir ticaret ve sanayi kenti konumundadır. Ayrıca Kocaeli’de genç nüfus, toplam nüfusun yaklaşık %15’lik kısmını oluşturmaktadır. Bu kapsamda Kocaeli’de yarınların yetişkinleri olan gençlere yönelik belediye, valilik, bakanlıklar, sivil toplum kuruluşları çeşitli ve önemli faaliyetlerde bulunmaktadırlar. Çalışmanın sonucunda Kocaeli’de gençlerin dijitalleşme ve sosyal medyaya büyük ölçüde adapte olduğu (% 98,1) ve gençlerin tüketim kararlarının da önemli ölçüde sosyal medya kanallarından etkilendiği bulgusu elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Albayrak A. S., Eroğlu, A., Kalaycı, Ş., Küçüksille, E., Ak, B., Karaatlı, M., Keskin, H.Ü., Çiçek, E.Ü., (2005). SPSS Uygulamalı Çok Değişenli İstatistik Teknikleri, 1. Baskı, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti., Ankara.
  • Ballı A. (2022). Türkiye’de Digital Dönüşüm ve Girişimcilik, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, Cilt:57, Sayı:1, ss.251-279.
  • Cantürk, G. ve Yüksel, İ. (2020). Dijital Medyanın Ortaöğretim Çağındaki Gençlerin Düşünme Biçimleri Üzerindeki Etkileri. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 222-243.
  • Ceyhan Ç. (2017). Yeni Medya Elektronik Dergi - eJNM September, Cilt: 1, Sayı: 3.
  • Endeksa, (2024). https://www.endeksa.com/tr/analiz/turkiye/kocaeli/demografi.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayıncılık, Ankara.
  • Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, (2024). Gençlik Hizmetlerinden Faydalanan Kişi Sayısı, https://veri.kocaeli.bel.tr/dataset/genclik-hizmetleri/resource/af90562a-6330-40b1-834f-217ed0c8c54c.
  • Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, (2024). https://veri.kocaeli.bel.tr/dataset/bilim-merkezi-etkinlikleri-katilimci-sayilari.
  • Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, (2024). https://veri.kocaeli.bel.tr/dataset/bilim-merkezi-etkinlikleri-katilimci-sayilari.
  • Kocaeli Valiliği, (2024). http://www.kocaeli.gov.tr/kocaelinin-nufusu-2-milyon-102-bin-907-oldu.
  • Kocaeli Valiliği, (2024). (http://www.kocaeli.gov.tr/kocaeli-2022-2023-egitim---ogretim-yilina-hazir.
  • Kodeli, (2024). Kocaeli Robotik Kodlama Atölyeleri, https://kodeli.com.tr/Home/Hakkimizda.
  • Küresel Digital Rapor, (2024). https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/
  • RTÜK (2022). Gençlerin Medya Kullanımı ve Dijital Okuryazarlık Araştırması, (2022), Ankara Arel Görsel Tasarım.
  • Şener, S. ve Yiğit B.N. (2021). Sosyal Medyanın Gençlerin Düşünce ve Değerlerine Etkisi. Akademik Platform İslami Araştırmalar Dergisi, Cilt: 5, Sayı:3, 529-553.
  • T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, (2019). Kocaeli İl Sanayi Durum Raporu.
  • T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, (2022). İlçelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması SEGE.
  • TÜİK (2023). Hanehalkı Bilişim Kullanım Araştırması, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2023-49407.
  • Wearesocial, (2024). https://wearesocial.com/uk/ Wearesocial, (2024). https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uygulamalı Ekonomi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ferhat Pehlivanoğlu

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2024
Kabul Tarihi 13 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 6 - GENÇLİK

Kaynak Göster

APA Pehlivanoğlu, F. (2024). Kocaeli’de Gençlerin Dijitalleşme ve Sosyal Medya Kullanımının Tüketim Davranışları Üzerindeki Etkileri. Şura Akademi(6 - GENÇLİK), 21-33.