İletişim Fakültesi Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
Yıl 2023,
, 126 - 139, 31.08.2023
Fatma Akar
,
Hüsamettin Akar
Öz
Çevresindeki insanlarla etkili iletişim kurabilen kişiler hem sosyal hayatlarında hem eğitim hayatlarında hem de mesleki yaşantılarında daha başarılı olmaktadırlar. Bu çalışmada İletişim Fakültesi öğrencilerinin iletişim becerilerinin cinsiyet, bölüm, sınıf ve genel not ortalaması değişkenleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nicel genel tarama modellerinden kesitsel bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde öğrenim gören öğrenciler oluştururken; örneklemini ise bu evrenden basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 440 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılardan elde edilen verilerin analizi sonucunda İletişim İlkeleri ve Temel Beceriler ile cinsiyet arasında (t= 3,88; p< ,001) ve yine Etkin Dinleme ve Sözel Olmayan İletişim Becerisi ile cinsiyet arasında (t= 4,10; p< ,001) anlamlı bir farklılaşma olduğu tespit edilmiştir. Diğer taraftan bölüm ve bulunulan sınıfın katılımcıların iletişim becerileri üzerinde anlamlı bir farklılaşmaya yol açmadığı görülmüştür.
Kaynakça
- Akar, H. (2018). Halkla ilişkiler alanıyla ilgili iş ilanlarının halkla ilişkiler uygulayıcılarının rolleri açısından analizi. Uluslararası halkla ilişkiler ve reklamcılık kongresi özet ve tam metin bildiriler kitabı (s. 57-58). Eğitim Yayınevi.
- Al-Alawneh, M., Hawamleh, M., Al-Jamal, D., & Sasa, G. (2019). Communication skills in practice. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(6), s. 1-19.
- Arıcı, İ., & Angın, Y. (2017). İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin iletişim beceri düzeyleri. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8, s. 199-219.
- Asemanyi, A. A. (2015). An assessment of students’ performance in communication skills a case study of the University of Education Winneba. Journal of Education and Practice, 6(35), s. 1-7.
- Aşçı, Ö., Hazar, G., & Yılmaz, M. (2015). Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve ilişkili değişkenler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), s. 160-165.
- Balcı, S. (1996). Danışma becerileri eğitiminin üniversite öğrencilerinin iletişim beceri düzeyine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
- Bentler, P., & Bonett, D. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance atructures. Psychological Bulletin, 88(3), s. 588-606.
- Bozkurt Bulut, N. (2004). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin iletişim becerilerine ilişkin algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), s. 443-452.
- Browne, M., & Cudeck, R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods and Research, 21(2), s. 230-258.
- Buluş, M., Atan, A., & Erten Sarıkaya, H. (2017). Effective communication skills: A new conceptual framework and scale development study. International Online Journal of Educational Sciences, 9(2), s. 575-590.
- Ceyhan, A. (2006). An investigation of adjustment levels of Turkish university students with respect to perceived communication skill levels. Social Behaviour and Personality, 34(4), s. 367-379.
- Coffelt , T., Grauman, D., & Smith, F. (2019). Employers’ perspectives on workplace communication skills: The meaning of communication skills. Iowa State University Digital Repository, s. 5-31.
- Çakır, H., & Ünal, U. (2019). İletişim becerilerini inşa eden faktörlerle ilgili İletişim Fakültesi öğrencileri üzerine karşılaştırmalı bir analiz. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2), s. 929-953.
- Çetinkaya, Ö., & Alparslan, A. (2011). Duygusal zekanın iletişim becerileri üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1), s. 363-377.
- Dilekmen, M., Bascı, Z., & Bektaş, F. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), s. 223-231.
- Doğruluk, S., Mutluay, Y., & Baysal, S. (2019). Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Scientific Educational Studies, 3(1), s. 1-28.
- Doyle, A. (2018). Communication skills for workplace success. 06 06, 2023 tarihinde http://projectacademy.org/skills/Communication%20Skills%20for%20Workplace%20Success-family-first.pdf adresinden alındı
- Dökmen, Ü. (1999). İletişim çatışmaları ve empati. Sistem Yayıncılık.
- Fallowfield, L., & Jenkins, V. (1999). Effective communication skills are the key to good cancer care. European Journal of Cancer, 35(11), s. 1592-1597.
- Fidan, K. (1996). İletişim becerileri eğitiminin lise öğrencilerinin iletişim becerilerini değerlendirmelerine etkisi. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi, 3, s. 191-198.
- Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), s. 39-50.
- Gamsızkan, Z., & Cangür, Ş. (2019). Tıp fakültesi 3. sınıf öğrencilerinin empatik eğilim ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. The Journal of Turkish Family Physician, 10(2), s. 89-97.
- George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0. Pearson.
- Hacıcaferoğlu, S. (2014). Survey on the communication skills that the college students of school of physical education and sports perceived from the teaching staff. International journal of Science Culture and Sport, 2(1), s. 54-67.
- Hair, J., Black, W., Babin, B., Anderson, R., & Tatham, R. (2006). Multivariate data analysis. Pearson Prentice Hall.
- Iksan, Z., Zakariaa, E., Meeraha, T., Osmana, K., Liana, D., Mahmuda, S., & Krish, P. (2011). Communication skills among university students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 59, s. 71-76.
- Kabakulak, A. (2019). Turizm rehberliği öğrencilerinin iletişim becerileri üzerine bir araştırma: Afyon Kocatepe Üniversitesi örneği. Turist Rehberliği Dergisi, 2(1), s. 18-30.
- Karagöz, Y., & Kesterelioğlu, İ. (2008). İletişim becerileri değerlendirme ölçeğinin faktör analizi metodu ile geliştirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, s. 81-97.
- Karataş, İ. (2015). Adolesan bireylerin iletişim becerilerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi.
- Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. Routledge.
- Korkut Owen, F., & Bugay, A. (2014). İletişim becerileri ölçeği'nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), s. 51-64.
- Mackenzie, S., & Podsakoff, P. (2012). Common method bias in marketing: Causes, mechanisms, and procedural remedies. Journal of Retailing, 88(4), s. 542-555.
- Marsh, H., & Hocevar, D. (1985). Application of confirmatory factor analysis to the study of self-concept: First and higher order factor models and their invariance across groups. Psychological Bulletin, 97(3), s. 562-582.
- McDonald, R., & Marsh, H. (1990). Choosing a multivariate model: Noncentrality and goodness of fit. Psychological Bulletin, 107(2), s. 247-255.
- Miller, P. W. (1988). Nonverbal communication. National Education Association.
- Pelit, E., Karaçor, M., & Kılıç, İ. (2018). Duygusal zekanın iletişim becerilerine etkisi: Turizm öğrencileri üzerinde bir araştırma. DEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1), s. 85-107.
- Sabbah, S., Hallabieh, F., & Hussein, O. (2020). Communication skills among undergraduate students at Al-Quds University. World Journal of Educaiton, 10(6), s. 136-142.
- Sonnenschein , K., & Ferguson, J. (2020). Developing professional communication skills: Perceptions and reflections of domestic and international graduates. Journal of University Teaching & Learning Practice, 17(3), s. 1-16 (Article 5).
- Sungur, S. (2018). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri algısı ile kişilerarası ilişki boyutları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Selçuk İletişim, 11(2), s. 126-138.
- Tanaka, J., & Huba, G. (1985). A fit index for covariance structure models under arbitrary GLS estimation. British Journal of Mathematical and Statistical psychology, 38(2), s. 197-201.
- Taşdemir, E. (2017). Kişilerarası İletişim. Bursa: Ekin Yayınevi.
- Türker, A., & Özaltın Türker, G. (2018). İletişim becerilerinin satış performansı ve müşteri memnuniyetine etkisi: Acente temsilcileri üzerine bir uygulama. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(59), s. 1171-1184.
- Wambui, T., Kibui, A., & Gathuthi, E. (2015). Communication skills vol. I students’ coursebook. LAMBERT Academic Publishing.
- Yağcı, T., & Uçar, M. (2018). İletişimde engeller ve etkinlik. Al-Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), s. 142-160.
- Yüksel Şahin, F. (2008). Communication skill levels in Turkish prospective teachers. Social Behavior and Personality, 36(9), s. 1283-1294.
Examination of Communication Skills of Communication Faculty Students in Terms of Various Variables
Yıl 2023,
, 126 - 139, 31.08.2023
Fatma Akar
,
Hüsamettin Akar
Öz
People who can communicate effectively with the people around them are more successful in their social, educational and professional lives. In this study, it was aimed to examine the communication skills of the students of the Faculty of Communication in terms of gender, department, class and GPA variables. This study is a cross-sectional study from quantitative general survey models. While the students studying at the Faculty of Communication of Bolu Abant İzzet Baysal University constitute the universe of the research; The sample consists of 440 students selected by simple random sampling method from this population. As a result of the analysis of the data obtained from the participants, there was a difference between Communication Principles and Basic Skills and gender (t= 3.88; p< .001) and again between Active Listening and Non-Verbal Communication Skills and gender (t= 4.10; p< .001). A significant difference was found. On the other hand, it was seen that the department and the class did not cause a significant difference on the communication skills of the participants.
Kaynakça
- Akar, H. (2018). Halkla ilişkiler alanıyla ilgili iş ilanlarının halkla ilişkiler uygulayıcılarının rolleri açısından analizi. Uluslararası halkla ilişkiler ve reklamcılık kongresi özet ve tam metin bildiriler kitabı (s. 57-58). Eğitim Yayınevi.
- Al-Alawneh, M., Hawamleh, M., Al-Jamal, D., & Sasa, G. (2019). Communication skills in practice. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(6), s. 1-19.
- Arıcı, İ., & Angın, Y. (2017). İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin iletişim beceri düzeyleri. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8, s. 199-219.
- Asemanyi, A. A. (2015). An assessment of students’ performance in communication skills a case study of the University of Education Winneba. Journal of Education and Practice, 6(35), s. 1-7.
- Aşçı, Ö., Hazar, G., & Yılmaz, M. (2015). Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve ilişkili değişkenler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), s. 160-165.
- Balcı, S. (1996). Danışma becerileri eğitiminin üniversite öğrencilerinin iletişim beceri düzeyine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
- Bentler, P., & Bonett, D. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance atructures. Psychological Bulletin, 88(3), s. 588-606.
- Bozkurt Bulut, N. (2004). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin iletişim becerilerine ilişkin algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), s. 443-452.
- Browne, M., & Cudeck, R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods and Research, 21(2), s. 230-258.
- Buluş, M., Atan, A., & Erten Sarıkaya, H. (2017). Effective communication skills: A new conceptual framework and scale development study. International Online Journal of Educational Sciences, 9(2), s. 575-590.
- Ceyhan, A. (2006). An investigation of adjustment levels of Turkish university students with respect to perceived communication skill levels. Social Behaviour and Personality, 34(4), s. 367-379.
- Coffelt , T., Grauman, D., & Smith, F. (2019). Employers’ perspectives on workplace communication skills: The meaning of communication skills. Iowa State University Digital Repository, s. 5-31.
- Çakır, H., & Ünal, U. (2019). İletişim becerilerini inşa eden faktörlerle ilgili İletişim Fakültesi öğrencileri üzerine karşılaştırmalı bir analiz. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2), s. 929-953.
- Çetinkaya, Ö., & Alparslan, A. (2011). Duygusal zekanın iletişim becerileri üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1), s. 363-377.
- Dilekmen, M., Bascı, Z., & Bektaş, F. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), s. 223-231.
- Doğruluk, S., Mutluay, Y., & Baysal, S. (2019). Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Scientific Educational Studies, 3(1), s. 1-28.
- Doyle, A. (2018). Communication skills for workplace success. 06 06, 2023 tarihinde http://projectacademy.org/skills/Communication%20Skills%20for%20Workplace%20Success-family-first.pdf adresinden alındı
- Dökmen, Ü. (1999). İletişim çatışmaları ve empati. Sistem Yayıncılık.
- Fallowfield, L., & Jenkins, V. (1999). Effective communication skills are the key to good cancer care. European Journal of Cancer, 35(11), s. 1592-1597.
- Fidan, K. (1996). İletişim becerileri eğitiminin lise öğrencilerinin iletişim becerilerini değerlendirmelerine etkisi. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi, 3, s. 191-198.
- Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), s. 39-50.
- Gamsızkan, Z., & Cangür, Ş. (2019). Tıp fakültesi 3. sınıf öğrencilerinin empatik eğilim ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. The Journal of Turkish Family Physician, 10(2), s. 89-97.
- George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0. Pearson.
- Hacıcaferoğlu, S. (2014). Survey on the communication skills that the college students of school of physical education and sports perceived from the teaching staff. International journal of Science Culture and Sport, 2(1), s. 54-67.
- Hair, J., Black, W., Babin, B., Anderson, R., & Tatham, R. (2006). Multivariate data analysis. Pearson Prentice Hall.
- Iksan, Z., Zakariaa, E., Meeraha, T., Osmana, K., Liana, D., Mahmuda, S., & Krish, P. (2011). Communication skills among university students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 59, s. 71-76.
- Kabakulak, A. (2019). Turizm rehberliği öğrencilerinin iletişim becerileri üzerine bir araştırma: Afyon Kocatepe Üniversitesi örneği. Turist Rehberliği Dergisi, 2(1), s. 18-30.
- Karagöz, Y., & Kesterelioğlu, İ. (2008). İletişim becerileri değerlendirme ölçeğinin faktör analizi metodu ile geliştirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, s. 81-97.
- Karataş, İ. (2015). Adolesan bireylerin iletişim becerilerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi.
- Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. Routledge.
- Korkut Owen, F., & Bugay, A. (2014). İletişim becerileri ölçeği'nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), s. 51-64.
- Mackenzie, S., & Podsakoff, P. (2012). Common method bias in marketing: Causes, mechanisms, and procedural remedies. Journal of Retailing, 88(4), s. 542-555.
- Marsh, H., & Hocevar, D. (1985). Application of confirmatory factor analysis to the study of self-concept: First and higher order factor models and their invariance across groups. Psychological Bulletin, 97(3), s. 562-582.
- McDonald, R., & Marsh, H. (1990). Choosing a multivariate model: Noncentrality and goodness of fit. Psychological Bulletin, 107(2), s. 247-255.
- Miller, P. W. (1988). Nonverbal communication. National Education Association.
- Pelit, E., Karaçor, M., & Kılıç, İ. (2018). Duygusal zekanın iletişim becerilerine etkisi: Turizm öğrencileri üzerinde bir araştırma. DEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1), s. 85-107.
- Sabbah, S., Hallabieh, F., & Hussein, O. (2020). Communication skills among undergraduate students at Al-Quds University. World Journal of Educaiton, 10(6), s. 136-142.
- Sonnenschein , K., & Ferguson, J. (2020). Developing professional communication skills: Perceptions and reflections of domestic and international graduates. Journal of University Teaching & Learning Practice, 17(3), s. 1-16 (Article 5).
- Sungur, S. (2018). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri algısı ile kişilerarası ilişki boyutları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Selçuk İletişim, 11(2), s. 126-138.
- Tanaka, J., & Huba, G. (1985). A fit index for covariance structure models under arbitrary GLS estimation. British Journal of Mathematical and Statistical psychology, 38(2), s. 197-201.
- Taşdemir, E. (2017). Kişilerarası İletişim. Bursa: Ekin Yayınevi.
- Türker, A., & Özaltın Türker, G. (2018). İletişim becerilerinin satış performansı ve müşteri memnuniyetine etkisi: Acente temsilcileri üzerine bir uygulama. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(59), s. 1171-1184.
- Wambui, T., Kibui, A., & Gathuthi, E. (2015). Communication skills vol. I students’ coursebook. LAMBERT Academic Publishing.
- Yağcı, T., & Uçar, M. (2018). İletişimde engeller ve etkinlik. Al-Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), s. 142-160.
- Yüksel Şahin, F. (2008). Communication skill levels in Turkish prospective teachers. Social Behavior and Personality, 36(9), s. 1283-1294.